اثرات مخرب لاستیک ماشین بر روی محیط زیست

1866 بازدید
15 آبان 97
سمانه
,

اثرات مخرب لاستیک ماشین بر روی محیط زیست

تعویض تایر ماشین

لاستیک های ماشین ها بیشتر از آنی که شما فکر می کنید بر روی محیط زیست تاثیر می گذارند. با نگهداری صحیح آن ها می توان به صرفه جویی در انرژی و حفاظت از منابعی که برای تولید لاستیک های جدید مورد نیاز است کمک کرده، از آلودگی های ناشی از تولید آن ها کاسته در مصرف بنزین صرفه جویی کرده و مشکلات دوراندازی آن ها را کاهش داد. (حجم زیاد، عدم قابلیت تجزیه شدن و فراهم نمودن شرایط لازم برای رشد پشه از نتایج صرفه جویی در تعویض تایر ماشین ها هستند.)

آیا می دانید؟!

  • در حدود 240 تا 260 میلیون لاستیک در سال دور انداخته می شود. فی الواقع در حال حاضر میلیاردها لاستیک در محل های دفن زباله فضای بسیار زیادی را در سراسر کشور اشغال کرده اند.
  • بعضی از شرکت های دفن زباله، یا لاستیک های کهنه را نمی پذیرند و یا پول بیشتری برای این کار طلب می کنند زیرا لاستیک ها اکثرا مدفون باقی نمانده و به خاطر گازهایی که در داخل آن ها قرار می گیرند به طرف بالا صعود کرده و شناور باقی می مانند.
  • نیم بشکه نفت خام برای تولید یک عدد لاستیک کامیون لازم است.
اثرات مخرب لاستیک ماشین بر روی محیط زیست

اثرات مخرب لاستیک ماشین بر روی محیط زیست

ارزش باد کردن لاستیک ها

ما معمولا باد کردن لاستیک ها را مسئله ای زیست محیطی نمی بینیم ولی این اشتباه است. باد لاستیک ها به طور صحیح میزان کردن عمر لاستیک را (با جلوگیری از فرسودگی ناشی از کم بادی یا گرم شدن بیش از حد) بالا برده و موجب صرفه جویی در مصرف بنزین می گردد.

کم بادی لاستیک ها با افزایش مقاومت غلطشی می تواند تا 5 درصد سوخت خودرو را هدر دهد. پس 65 میلیون نفر صاحبان ماشین به سادگی با میزان کردن باد لاستیک ها کارایی سوختی را به طور قابل توجهی بالا برده و می توانند موجب صرفه جویی در مصرف بنزین تا 7/5 میلیارد لیتر در سال گردند.

تاثیر لاستیک های رادیال

لاستیک های رادیال واقعا کارایی سوخت را بالا می برند. لاستیک های دارای سیم فولادی از بهترین نوع هستند. اگر در تمام اتومبیل ها از بهترین لاستیک های ممکنه استفاده کنند مقدار سوخت صرفه جویی شده معادل 400 هزار بشکه نفت در روز می گردد.

 

همچنین بخوانید: آلودگی هوا و منابع آلوده کننده هوا

 

بازیافت تایرها

  • بازیافت تایرها هنوز کاری تازه است ولی دارای آینده خوبی است. انرژی لازم برای تولید یک کیلوگرم لاستیک بکر حدود 8700 کیلو کالری است. تولید یک کیلوگرم لاستیک بازیافت شده فقط حدود 2550 کیلوکالری یعنی 71 درصد انرژی کمتر نیاز دارد.
  • لاستیک بازیافت شده برای استفاده در ساخت تایر ماشین ها، مواد چسبنده، عایق های لوله ها و کابل ها، آستر ترمزها، نوارهای نقاله، تایرهای تراکتورها و چمن برها، شیلنگ ها، لوازم ورزشی، لایی فرش ها و تعداد بی شماری محصولات دیگر به کار می رود.
  • خرده های آسیاب شده لاستیک را می توان به مواد آسفالت خیابان ها، باند فرودگاه ها، محل های بازی و مسیرهای  میدان دو اضافه کرده و بدین ترتیب عمر آن ها را 4 تا 5 مرتبه افزایش داد. به علاوه انجام این عمل اکثرا نیاز به مواد روکشی را کاهش می دهد.
  • اکثر لاستیک های امروزی اتومبیل حاوی کمتر از 10 درصد لاستیک بازیافت شده هستند که این مقدار را می توان به آسانی تا 30 درصد افزایش داد.

چه کارهایی باید انجام داد؟

  • با دوام ترین تایرها با بهترین کارایی سوختی را خریداری کنید. از فروشنده در مورد مقاومت غلطشی و کارایی سوختی تایرها به هنگام خرید اطلاعاتی بخواهید.
  • حتما باید لاستیک ها را به طور صحیحی میزان کرده و آن ها را بالانس نمایید و در هر 10 تا 13 هزار کیلومتر لاستیک ها را پس و پیش کنید.
  • اگر فروشنده تایری در امر بازیافت تایر نقش دارد حتی الامکان از او خریداری نمایید. در غیر این صورت از و بپرسید که با لاستیک های فرسوده چه می کند. اگر آن ها را بازیافت نمی کند امکان تحویل آن ها به یک مرکز بازیافت لاستیک در منطقه خود را بررسی نماید.
  • از فعالیت های بازیافت محلی و منطقه تایر برای استفاده لاستیک بازیافت شده بیشتر در تایرهای نو و تبدیل تایرهای دور انداخته شده به انرژی حمایت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حجتی
    24 تیر 1402

    بسیار عالی هستین

0