topNotif

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم

1864 بازدید
18 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم

رابطه بین غذا و تندرستی موضوع تازه ای نیست. نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی است که مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر به شمار می رود و اهمیت آن در سلامت و جسم و روان بر هیچکس پوشیده نیست اما متاسفانه بیشتر مردم از تغذیه مناسب و ارزش مواد غذایی آگاهی درست و کافی ندارند و بیشتر به ظاهر غذا اهمیت می دهند.

شیوه زندگی ما و غذایی که می خوریم تعیین کننده وضعیت سلامتی ماست. بعضی اشخاص شیوه زندگی و رژیم غذایی نا سالمی را انتخاب کرده اند که در آن هیچ گونه تعادلی در مصرف مواد غذایی وجود ندارد، از ورزش خبری نیست، سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر بسیار متداول است. بدون غذای کافی و تغذیه مناسب امکان هیچ گونه توسعه اجتماعی و اقتصادی قابل قبول وجود ندارد و تغذیه غلط و غذای نا مناسب علت اصلی بیماری های مزمن شناخته شده اند.

عادت های بد غذایی طی سال ها ریشه دار شده اند با این وجود با پشتکار می توان عادت بهتر و سالمتری را جایگزین آن ها کرد که در نتیجه آن بدنی سالم و اندامی موزون حاصل خواهد شد، پس به امید روزی که سطح آگاهی همگان به آن حد بالا رود که ارتباط تنگاتنگ بین غذا، محیط و تندرستی را به خوبی بیابند.

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم

تغذیه خوب و مناسب

ترکیب شیمیایی غذایی انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آب می باشد. الگوی یک تغذیه خوب و مناسب در کشورهای در حال توسعه مصرف بیشتر سبزی و میوه است. بدنی که به وسیله میوه ها و سبزی های شفابخش تغذیه شده باشد هیچ وقت بیمار نمی شود زیرا خون پاک و تصفیه شده هیچ وقت بیماری را با خود نمی آورد، کلیه دردهای جسمی و ناراحتی های روحی انسان ناشی از عدم اطاعت از قانون طبیعت است.

غذاهای پخته متابولیسم بدن را از نظم خارج می کند زیادی مواد غذایی به صورت چربی و سموم در بافت ها و نسوخ ذخیره می شود و سنگینی وزن را به دنبال می آورد که در اثر آن ستون فقرات و قلب و کف پا و ارگان های مختلف بدن متحمل فشار بیش از حد شده و از حالت طبیعی خود خارج می شوند. روش تغذیه با مواد خام طبیعی علاوه بر اینکه بسیاری از بیماری ها را درمان می کند سبب ایجاد بنیه قوی و تحمل زیاد انسان می شود، قدرت و سلامتی را حفظ می کند، جوانی و طول عمر را افزایش می دهد و ضمن اینکه وضع عمومی بدن را بهتر می کند جلوی چاق شدن بی رویه را نیز می گیرد. غذاهای طبیعی و سبک هضمی آسان دارند و با تعادلی که در آن ها وجود دارد با بدن سازگارترند در نتیجه با مصرف آن ها، اعمال حیاتی بدن بهتر و با صرفه جویی کامل تر انجام می گیرد.

عاقلانه غذا بخورید تا عمر طولانی تری داشته باشید

انواع جوانه ها سرشار از آلبومین، چربی ها، ویتامین ها و املاح معدنی هستند که برای ناتوانی جنسی و نازایی، عوارض پیری زودرس و تقویت سیستم عصبی مفیدند. با جوانه زدن حبوبات و غلات تمام نیروهای آن ها بسیج می شوند و آنزیم هایی در آن به وجود می آید که باعث هضم مواد غذایی می شود. سازگاری و نا سازگاری غذا ها نیز نکته بسیار مهمی است، مخلوط شدن نا مناسب غذا ها با یکدیگر و عدم رعایت ترکیب صحیح آن ها در روش غذایی موجب ناراحتی و عوارضی در دستگاه گوارشی و اختلال در سیستم اعصاب می شود. پس عاقلانه غذا بخورید تا عمر طولانی تری داشته باشید، رعایت تعادل بین غذاهایی که مصرف می کنید و فعالیت های بدنی که روزانه انجام می دهید، موجب حفظ وزن مناسبی برای بدن شما می شود.

غذاهای حیات بخش غذاهایی هستند که دارای کالری کمتر بوده و از لحاظ کیفیت تغذیه ای دارای خاصیت بیشتری هستند پس غذای سالم بخورید و از خوردن غذاهایی که چربی، سدیم و کلسترول آن ها بالاست خودداری کنید زیرا با خطرات بیماری قلبی مواجهه خواهید شد.

 

همچنین بخوانید:    نقش مواد غذایی در درمان بیماری ها

 

چهار اصل اساسی برای سلامتی

غذایی که ما مصرف می کنیم باید حاوی مواد غذایی اصلی و کافی باشد، ما باید یاد بگیریم با حداقل غذا، حداکثر مواد غذایی را به بدن برسانیم. به کمک یک برنامه غذایی سالم می توانیم از سرعت پیر شدن خود بکاهیم و از بروز امراض مزمن جلوگیری کنیم. مواردی چون پر خوری، عادات فکری، پرداختن به امور منفی، افراط در فعالیت های جنسی، تغذیه نا مناسب، ورزش نکردن، تنفس نا درست، خواب و استراحت نا کافی و شرایط ذهنی و روانی نا مناسب سبب می شوند که سلامتی انسان به خطر بیفتد و بیماری های گوناگون پدیدار شوند پس به این چهار اصل اساسی برای سلامتی توجه کنید، کم خوری و امساک، تنفس در هوای آزاد و پاکیزه، راهپیمایی و ورزش، خوب خوابیدن جز این چهار اصل هستند.

همچنین از کمبود غذایی پیش گیری کنید و مطمئن شوید که بدن شما همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را دریافت می کند، از خوردن سبزی و میوه کوتاهی نکنید و با مسئله غذا رابطه ای ملایم و دوستانه داشته باشید زیرا درمان از طریق رژیم غذایی علاوه بر اینکه هزینه گران دارو و درمانی را ندارد اثرات جانبی کمتری نیز دارد.

نحوه تغذیه ما اثر مستقیم بر ایجاد انواع مشخصی از سرطان دارد که با تغییر و اصلاح بعضی عادات خاص غذایی می توان خطر را کاهش داد زیرا همه چیز گواهی می دهد که یک رژیم غذایی صحیح و مناسب می تواند به میزان قابل توجهی از بروز انواع مختلفی از بیمای ها جلوگیری کند.

برنامه غذایی کامل و سالم چیست ؟

یک برنامه غذایی کامل و سالم عبارت است از  غذاهای کم چربی مثل سبزی ها، میوه های تازه، حبوبات و دانه های غلات، غذاهای سرشار از کاروتنوئید ها شامل سبزی ها و میوه های با رنگ سبز تیره یا زرد و نارنجی، اسید اسکوربیک یا ویتامین ث مرکبات و بعضی از توت ها، محدود کردن مصرف قند و شکر و شیرینی، شکلات و بستنی، دسر، مصرف پروتئین بایستی تقریبا 15 درصد از کالری ها باشد، مصرف نمک از 3 گرم در روز تجاوز ننماید، کل کالری باید به حدی باشد که بهترین وزن را برای شما حفظ کند، مصرف مجموعه متنوعی از غذاها، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز زیرا وجود آب در بدن فواید بی شماری دارد. آب در تمامی مراحل و فرآیندهای سوخت و ساز، رشد و هضم مواد غذایی شرکت دارد و هنگامی که بدن دچار بیماری می شود آب عوامل بیماری زا و مواد زاید بدن را دفع می کند و به بدن نیرو می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبويه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0