ارگوت چیست و چه خواصی دارد؟

8595 بازدید
02 خرداد 97
سمانه

ارگوت را بشناسیم !

در کتب مختلف با نام ارجوت و ارگوت Ergot آمده است. این قارچ در گل های تعداد زیادی از گیاهان وحشی خانواده غلات خصوصا چاودار و به ندرت در جو و گاهی در گندم و یولاف به حالت انگل زندگی و رشد می کند چون معمولا به چاودار حمله می کند لذا بیشتر اسامی این نوع آن متداول است.

مشخصات !

قارچ کلاویپس در دوران گل کردن به گیاه حمله کرده و تمامی تخمدان چاودار را فرا می گیرد و به تدریج رشد کرده و پس از رسیدن به صورت یک جسم دراز استوانه ای شکل خمیده به طول 1 – 3 سانتیمتر و قطر تا چند میلیمتر که رنگ خارج آن ارغوانی تیره مایل به سیاه و رنگ قسمت داخل آن سفید و طعم آن گس و تهوع آور است در می آید.

این جسم که ارگوت یا ارجوت نامیده می شود محلی برای حفاظت قارچ بوده و در دوران زمستان تقریبا بدون رشد و در حال زندگی خفیف به سر برده و در بهار سال بعد جوانه زده و رشته های ضخیمی از آن بیرون می آید که انتهای آن ها تعداد زیادی دانه های کروی شکل قرمز رنگ گوشتی قرار گرفته و در حفره های اطراف این دانه های کروی شکل اسپرهای کوچک قارچ و دانه های انگل در دوران گل کردن چاودار تولید می گردد.

این اسپرها قادرند که گل های جدید را آلوده کرده تخمدان آن ها را فرا گرفته و مجددا سیکل تولید مثل قارچ را برای سال بعد کامل نمایند.

 

ارگوت چیست و چه خواصی دارد؟

ارگوت چیست و چه خواصی دارد؟

 

بیماری ارگوتیسم

ارجوت یا ارگوت عامل اصلی یک بیماری قارچی خطرناک مشترک بین انسان و دام است و در موقعی که دانه چاودار آلوده و یا نان چاودار آلوده به این قارچ خورده شود بیماری ظاهر می شود. یک آلکالوئید سمی به نام ارگوتین که عامل موثر و فعال ارگوت می باشد را می توان از ارگوت جدا نمود و ایجاد تهوع و آشفتگی شدید را تا حد زیادی کاهش داد. خوردن ارگوت موجب افزایش خاصیت کشش و انبساط شریانی شده و باعث آهسته شدن نبض می گردد. مصرف طولانی آرد آلوده به ارگوت ایجاد مسمومیت و ناراحتی به نام ارگوتیسم می نماید که ابتدا با تشنج ظاهر می شود و پس از آن به شکل فانقرایایی در می آید.

عوارض بیماری ارگونیسم

عوارض بیماری ارگونیسم که در اثر خوردن آرد و نان تهیه شده از غلات به خصوص چاودار مبتلا به ارگوت در مدت طولانی ایجاد می شود عبارت است از اینکه در ابتدای امر به بیمار یک حالت مستی که از هر جهت شبیه مستی از مشروبات الکلی است دست می دهد که دارای سر خوشی بدون خماری است و پس از مدتی که از این حالت گذشت برخی ناراحتی ها ظاهر می گردد.

بیمار ابتدا احساس تکان و ناراحتی در انگشتان دست و پا می کند و این حرکات به تدریج به سایر اعضا منتقل می شود و موجب سفت شدن انگشتان و مفاصل می گردد به طوری که انگشتان روی دست خم می شوند و نمی توان آن ها را باز کرد با فشار و زور زیاد و همچنین این حالت سفتی در مفاصل آرنج و سایر مفاصل ایجاد می شود.

مثلا دست ها روی سینه خم می شوند و نمی توان آن ها را راست کرد و انگشت های پا به طرف کف پا بر می گردد و به تدریج سایر مفاصل بدن و عضلات سینه و شکم به طوری که تنفس بیمار کم کم مشکل می شود و در عضلات گلو حمله های تشنجی عارض می گردد که مانند حمله های آسمی می باشد و کم کم نبض مختل شده و در هاضمه اشکال و اختلال ایجاد می شود و در نوک انگشتان بی حسی دست می دهد و به تدریج این بی حسی در سایر نقاط بدن نیز ظاهر می شود و همین که بیمار مبتلا به بی حسی شد گاهی قانقرایای موضعی که چندان وسعتی ندارد بروز می کند و سایر حواس نیز مختل می شود که کوری حاد و فقدان حس شامه و کاهش شنوایی و سرانجام در حالات سخت گاهی فلج نیمه بدن مشاهده شده است که به هر حال قبل از رسیدن به این مراحل باید فورا به پزشک مراجعه نمود و در هر صورت از خوردن آرد و نان و غلات مبتلا به ارگوت جدا باید خودداری کرد. بدیهی است مراقبت دایم در مبارزه با این بیماری و حذف غلات مبتلا از مواد غذایی مردم از وظایف مهم دولت ها می باشد.

 

همچنین بخوانید: توصیه فنگ شویی برای تخت خواب شما 

 

خواص ارگوت را بدانیم .

ارگوت از داروهای اوکسی توسیک است، یعنی موجب انقباض عضلات رحم می شود و در موارد تسریع و تسهیل زایمان ها به مقدار مجاز کاربرد دارد. برای سقط جنین نیز داروی موثری است که باید زیر نظر پزشک مصرف شود. مقدار خوراک ارگوتی نین از یک چهارم تا یک دوم میلیگرم است. پس از وضع حمل نیز در مواردی که خونریزی شدید باشد برای قطع خونریزی با تزریق تحت جلدی زیر نظر پزشک کاربرد دارد.

تهیه گرد ارگوت چاودار!

 مقدار مورد نظر ارگوت چاودار گرفته در گرم خانه می خشکانند و در هاون آهنی نرم می کوبند و از الک مویی نمره 1 بیرون می کنند برای این کار اگر هاون را گرم کرده و قدری قند اضافه کنند زودتر و بهتر انجام می شود، این گرد سریع الفساد است و باید هر چه زودتر تازه تازه مصرف شود. اگر مقدار 2 – 3 گرم از این گرد را در 30 – 40  گرم شربت قند یا آب انگور مخلوط کرده و به فواصل هر 15 دقیقه در دو دفعه بنوشند موجب فشار به رحم و تسهیل و تسریع در زایمان می شود.

البته توصیه این است که این دارو وقتی مصرف شود که دهانه رحم کاملا باز شده باشد و از معاینه قطر دهانه رحم و وضع جنین کاملا روشن شود که وضع جنین طبیعی است زیرا در غیر این صورت اگر وضع جنین طبیعی نباشد و دهانه رحم کاملا باز نشده باشد خوردن این دارو خطرناک است و ممکن است موجب مرگ جنین و مادر هر دو بشود. اگر 1 – 4 گرم از این گرد در یک شربت پس از وضع حمل در موارد خونریزی شدید خورده شود موجب قطع خونریزی می شود. اگر خونریزی نباشد باعث می شود که خونریزی شروع نشود. این شربت را در هر 15 دقیقه یک بار یک قاشق سوپ خوری بخورند و با توجه به آثار آن به تدریج فاصله خوردن را زیادتر نمایند.

پوسیون قطع خونریزی!

  • گرد ارگوت چاودار 4 گرم
  • عرق دارچین 100 گرم
  • شربت ساده 30 گرم

همه را با هم مخلوط کرده و در موارد خونریزی رحم پس از وضع حمل بخورید. (پوسیون‌ها اشکال دارویی مایعی هستند که شامل یک یا چند ماده دارویی می‌باشند، پوسیون‌ها قابل نگه‌داری نیستند و زود فاسد می‌شوند.)

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0