topNotif

از جنگل ها محافظت کنید

1401 بازدید
27 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

از جنگل ها محافظت کنید

بعضی ها نابودی جنگل های مناطق مختلف جهان را وحشتناک ترین مساله اکولوژیکی می دانند زیرا این چیزی قابل اندازه گیری است. جنگل های مناطق حاره استوایی که در ناحیه باریکی از نزدیکی خط استوا در آفریقا، در آمریکای مرکزی و جنوبی و آسیا قرار گرفته اند با چنان سرعتی ناپدید می شوند که  به زودی 80 درصد آن ها از بین خواهند رفت.

با اینکه جنگل های مناطق حاره فقط 2 درصد از سطح زمین را تشکیل می دهند بیش از نیمی از گیاهان وحشی و گونه های جانوران و حشرات موجود در کره زمین در آنجا زندگی می کنند. در یک قطعه نمونه 9 کیلومتر مربعی شما به بیش از 750 نوع درخت، بیش از 1500 گونه مختلف گیاهان گلدار، 125 نوع جانور پستاندار، 400 نوع پرنده، 100 نوع خزنده، 60 نوع حیوان دوزیست و تعداد بیشماری حشره وجود دارد، به انضمام 150 نوع پروانه و فقط 1 درصد این گونه ها تا به حال مورد مطالعه قرار گرفته اند.

80 درصد از بین بردن جنگل ها در آمازون از سال 1980 به بعد رخ داده است. یک دارو از هر چهار دارو از گیاهان موجود در جنگل مناطق استوایی به دست می آید. حدود 70 درصد گیاهانی که برای درمان سرطان مفید هستند فقط در جنگل های مناطق حاره یافت می شوند. این اعتقاد بر این است که 1400 گیاه جنگل مناطق حاره می توانند در درمان سرطان نقشی داشته باشند.

از جنگل ها محافظت کنید

از جنگل ها محافظت کنید

جنگل ها اکسیژن تولید کرده و دی اکسید کربن مصرف می کنند. جنگل مناطق حاره آمازون 40 درصد اکسیژن جهان دنیا را تامین می کنند. آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی تا به حال 40 درصد از جنگل های خود را از دست داده اند. جنگل زدایی سهمی بین 10 تا 30 درصد در انتشار دی اکسید کربن در مقیاس جهانی دارد. در سال 1981 آتش سوزی جنگل های مناطق حاره یکی از روش های پاکسازی جنگلی در حدود 518 میلیون تن کربن وارد هوا کرد که حدود 1/10 کل احتراق سوخت های فسیلی برای آن سال بود.

چه بر سر جنگل های مناطق حاره می آید؟

جنگل های مناطق حاره به چند دلیل مختلف در حال انقراض هستند، توسعه و گسترش کشاورزی و کوچ جمعیت، گاوداری، طرح های مهم تولید نیرو مانند سدها، نیروگاه های هیدروالکتریکی و جاده هایی که به همراه آن ها ساخته می شوند و چوب بری ها، خاک در جنگل های مناطق حاره غنی نیست. فقط لایه ای به عمق حدود 5 سانتیمتر دارای مواد غذایی است اکثر مواد غذایی جنگل های مناطق حاره در گیاهان اندوخته شده است. وقتی همچین جنگلی مثلا تبدیل به چراگاه شود بعد از  2  سال چراگاه تبدیل به کویر شده و گله باید راهی جای دیگری شود.

چه کاری باید انجام داد؟

این کارها تنها جنبه سیاسی نداشته بلکه مبارزه ای برای نجات گوشه ای گرانبها از جهان است. کسی چه می داند که چه چیزی ممکن است در جنگل های مناطق حاره کشف شود. گیاهان ناشناخته ای که در درمان سرطان موثر هستند یا محصول جدیدی که ممکن است خوراک کودکان در حال مرگ از گرسنگی باشد. متاسفانه تنها نفوذ حقیقی که شما ممکن است داشته باشید بر روی مردمی است که حمایت مالی از کشورهای صاحب جنگل های مناطق حاره می کنند. از سازمان هایی که روی مسائل حفاظت جنگل های مناطق حاره فعالیت می کنند پشتیبانی کنید. سرخپوستان آمازون سعی بر این دارند که اقتصاد پایدار خود را بر پایه منابع جنگلی مناطق حاره زنده نگه دارند آن ها نیز به حمایت نیاز دارند.

باید به فکر جانشینی برای چوب هایی که در ساخت میز و صندلی، الوار، تخته سه لایی و غیره به کار می رود باید بود. برای جلوگیری از واردات چوب درختان پهن برگ استوایی باید مصرف الوار را 2 درصد کاهش داد.

 

همچنین بخوانید: تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

 

درختی بکارید.

درختان می توانند به مرور زمان مقادیر زیادی دی اکسید کربن را از اتمسفر خارج کنند. به همین دلیل کاشتن درخت های بیشتر راهی موثر برای مبارزه با اثرات گلخانه ای است. درخت کاشتن ساده تر از آن است که شما ممکن است فکر کنید. درختان با مصرف دی اکسید کربن اثرات گلخانه ای را کنترل می کنند. اعتقاد بر این است که هر درخت بالغ 6 کیلوگرم دی اکسید کربن در سال مصرف می کند.

اگر درختان در جنگل به طور طبیعی خشک شده و یا از جنگل به طور مسئولانه ای بهره برداری شود، درختان دیگر جایگزین شده و هیچ دی اکسید کربن اضافه ای به اتمسفر راه نمی یابد. ولی زمانی که جنگل سوزانده شود یا درختان آن کلا بریده شوند بیشتر دی اکسید کربن وارد اتمسفر شده جذب مجدد نمی شود. در نهایت جنگل های از دست رفته مسئول 25 درصد نشر دی اکسید کربن به اتمسفر هستند.

درختان با تامین سایه و ایجاد خنکی در اثر عمل تبخیر روی حرارت محلی نیز اثر می گذارند. این اثر در نواحی شهری بیشتر از جاهای دیگر است. دسته های درختان در مناطق شهری درجه حرارت را تا 6 درجه سانتی گراد می توانند کاهش داده و نیاز انرژی برای کولرها را 10 تا 50 درصد پایین ببرند. به علاوه انرژی صرفه جویی شده افزایش گرمایش جهانی را حدود 15 مرتبه بیشتر از اثر مقدار دی اکسید کربن جذب شده توسط درختان کاهش می دهد.

اگر علاقه دارید که درختی بکارید ولی نمی دانید چگونه شروع کنید به مکان هایی مانند گل پروری ها، باغ کشاورزی مراجعه کنید و مشاوره بگیرید. کاشتن درخت راحت تر از آن است که شما فکر می کنید و اکثر مردم نه تنها به شما کمک خواهند کرد بلکه خیلی هم به این کار علاقه مند خواهند بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0