از خواص مفید بادام چه می دانید

2452 بازدید
13 آذر 96
سمانه

از خواص مفید بادام چه می دانید

بادام با گونه شیرین به نام لوزالحلو و تلخ به نام لوزالمر یافت می شود. گونه های دیگری چون بادام کوهی یا بادامچه و بادام بربر یا تنگز یا لوزالبربر هم وجود دارد.

خواص دارویی بادام شیرین :

تقویت کننده و جلا دهنده اعضا داخلی بدن و ملین و زیاد کردن مایع مخاطی، مناسب برای سینه و زیاد کننده قوه باه و مولد و تنظیم کننده منی. اگر با شکر مصرف کنند ارزش غذایی زیادی خواهد داشت. به دلیل وجود فسفر، نگهبان حافظه و فعالیت های مغزی است، شیره ی آن با شکر برای رفع سرفه و نرم کردن سینه مناسب است. از شیره بادام شیرین و آرد برنج و شکر غذایی به نام فرنی تهیه می شود که برای تغذیه افراد مریض و کودکان و همچنین تقویت دستگاه گوارش مناسب و مفید است.

اگر ترکیبی از شیره بادام شیرین و شکر به مقدار مساوی و به اندازه نصف وزن ترکیب، بادام زفت تهیه کنند در قطع سرفه بسیار موثر است. مغز بو داده بادام شیرین مقوی معده و ضد اسهال و قابض می باشد، چغاله اش (نرسیده میوه) مقوی معده و لثه می باشد. برگ تازه بادام مسهل و ضد کرم، ولی برگ خشک آن قابض و ضد اسهال است. شکوفه بادام محرک باء مردان، ولی قطع کننده باء زنان می باشد.

فواید روغن بادام شیرین :

روغن بادام شیرین متعادل کننده گرمی و سردی است و در لطافت و مرطوب کردن پوست صورت بسیار موثر است. روغن بادام برای رفع تشنج و ورم های حاصل از ضربه بسیار خوب است. ماساژ روغن بادام شیرین برای مهره های انسان بسیار سودمند است و در جلوگیری از خمیدگی پشت پیران یا بعضی جوانان که قوز دارند بسیار مفید است. در طب قدیم روغن بادام را برای رفع یبوست اطفال، به اصطلاح رو دل مصرف می کردند. برای کلیه و مثانه کاربرد دارد.

خوردن شیره ی بادام برای رفع درد معده مفید می باشد. خاکستر مغز بادام شیرین (مغز سوخته بادام که ساییده باشند) برای معالجه سوختگی از آتش و رویاندن موی ابروی زنان اثر خوبی دارد.

از خواص مفید بادام چه می دانید

از خواص مفید بادام چه می دانید

ترکیبات مغز بادام :

بادام حاوی پتاسیم، منیزیم، آهک، گوگرد، کلر، آهن و سدیم و به مقدار زیادی فسفر است. فسفر آن برای قوای دماغی و درمان ناراحتی های عصبی است و فسفر و گوگرد به جذب کلسیم کمک می کند و به دلیل اینکه مواد قندی زیادی ندارند، برای مبتلایان به مرض قند بسیار مفید است و می توانند به جای نان و مواد قندی آن را بخورند. برای خانم های باردار هم بسیار مفید است.

بادام تلخ :

مغز آن تلخ است و ریشه این گیاه گرم و خشک و جلا دهنده پوست. ضماد ریشه اش با روغن گل سرخ و سرکه داروی ضد سردرد و لکه های حاصل از آفتاب در صورت و رفع چین گونه و زیر چشم. خاکستر ریشه آن برای معالجه سوختگی بدن از آتش یا جسم داغ مصرف می شود.

مغز بادام تلخ برای نرم کردن سینه و ورم مجاری تنفسی و ریه و دفع اخلاط بی نظیر است، مخصوصا اگر با نشاسته و نعنا و شراب پخته شود برای ناراحتی های کلیه و دفع شن آن مفید است، اگر با عسل پخته شود برای بیماری های کبدی و رفع گرفتگی مجاری صفراوی و زردآب (صفرا به معنی رنگ زرد و نیز به معنی زرد آب است) بی نظیر است.

ماساژ مهره ها هم با روغن بادام تلخ، مانند روغن بادام شیرین است. ضماد خاکستر ریشه آن با سرکه جهت قو با و زرد زخم و کچلی و خارش نافع است، مخصوصا مالیدن مخلوط پخته برگ آن با شراب برای درمان کچلی بی نظیر است.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با فواید شیربادام و طرز تهیه آن

 

بادام کوهی :

میوه این درخت کوچک به اندازه هسته گیلاس مغز آن تلخ است، میوه آن قابض است و برای تقویت معده موثر است و مانع از قی و اسهال می گردد. مقدار مصرف از گل تا دو مثقال و از میوه آن تا سه مثقال جایز بوده و بیش از این مقدار سمی و کشنده است. در بهبهان و نائین و خوانسار میوه آن را با خوابانیدن در آب سرد برای چند روز و جوشانیدن آن در آب شیرین می کنند و پوست سخت روی هسته را شکاف می دهند، پس از بو دادن و نمک زدن می خورند و به اصطلاح محلی تنده می گویند.

بادام بربر (تنگز یا لوزالبربر) :

از میوه این گیاه، روغنی به نام زیت السودان به دست می آید که خوشبو هست و تصفیه کننده خون و نرم کننده سینه و دفع اخلاط سینه است، برای امراض سوداوی و سردی مثل جنون، سستی، بی حالی، وسواس و بیماری فلج اثر بسیار خوبی دارد. سابقا در اطراف نائین از این گیاه برای سوخت استفاده می کردند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکوفه بادام شیرین را با خواص  تقویت سیستم ایمنی، درمان مشکلات تنفسی اعم از آسم و تنگی نفس، درمان سرفه های خشک، ضدالتهاب، تسکین درد عضلات، مرطوب کننده پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0