topNotif

آیا می دانید چگونه استرس را از خود دور کنید ؟

1660 بازدید
21 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 22 اسفند 1400

آیا می دانید چگونه استرس را از خود دور کنید ؟

کاهش هورمون های تخمدان ها، که گاه به آن ها می توان گفت هورمون های باروری، باعث فشارهای عصبی می شود که فرد پیش تر آن را نداشته است، یاد بگیرید که چگونه همیشه و همه جا آرامش خود را حفظ کنید.

استرس و اضطراب در واقع یک واکنش است نسبت به رویداد هایی که در زندگی فرد اتفاق می افتد. امروزه با توجه به سبک زندگی که عموم مردم دارند طبیعی است با تنش و استرس در زندگی خود مواجه شوند. استرس یک واکنش کاملا منفی تلقی نمی شود و در برخی مواقع برای آگاه شدن فرد و ایجاد حساسیت فرد نسبت به موضوعی می تواند خوب باشد. پس به جای مقابله با استرس باید مواجهه درست با آن را بیاموزیم. البته به اضطراب شدید نمی توان واکنش مثبت گفت و بهتر است در صورت شدید بودن از پزشک کمک گرفته شود.

علائم جسمی اضطراب عبارت اند از:

لکنت زبان، تنگی نفس، رنگ پریدگی، انقباض ماهیچه، احساس درد در قفسه سینه، فشار خون بالا، سردرد ناگهانی

ممکن است فردی که اضطراب دارد این تنش را به گونه دیگر نیز بروز دهد:

خواب زیاد یا کم خوابی، پرخوری یا بی اشتهایی، از کوره در رفتن بابت مسائل کوچک و یا بی قراری زیاد و دلهره

نتایج اضطراب شدید به گونه ای است که فرد به طور شدید از نظر جسمی و روانی درگیر می شود و ممکن است دچار
  • بیماری گوارشی مانند زخم معده یا درد در این ناحیه شود
  • سردرد های عصبی
  • عملکرد نامناسب قلب، کلیه، ریه، روده و بسیاری از اعضای بدن

 از نظر روانی:

  • افسردگی
  • افکار وسواسی و در برخی موارد کابوس

راه های مواجه درست با اضطراب

فرد گاها در رابطه با مسئله ای دچار نگرانی می شود که فکر می کند به مشکل برخورده و چاره ای ندارد. یکی از روش های پیشنهادی این است که فرد در یک کاغذ علت ناراحتی خود را بنویسد و با آرامش کامل نسبت به موضوع پیش آمده فکر کند و راه حل های پیشنهادی خود را بنویسد حتی می تواند از دیگران هم کمک گیرد. در رابطه با عوامل رفتاری که باعث ایجاد اضطراب شده (مانند حضور یک فرد که ممکن است این حس را به ما منتقل کند)، باید فرد خونسردی خود را حفظ کند و در صورت امکان از تنش ایجاد شده دوری کند و سعی کند با حفظ خونسردی و آرامش برنامه زندگی خود را پیش ببرد

 

آیا می دانید چگونه استرس را از خود دور کنید ؟

آیا می دانید چگونه استرس را از خود دور کنید ؟

 

یوگا برای کاهش  استرس و حفظ آرامش

از دیافراگم نفس بکشید!

نخستین چیز لازم برای آرامش شما این است که یاد بگیرید درست نفس بکشید برای این کار باید از دیافراگم خود استفاده کنید، عضله گنبدی شکل قرار گرفته در حفره شکم و سینه که به عنوان عضله بزرگ تنفسی عمل می کند با شانه های صاف، در حالی که دستتان در کنار باسن آویزان است بایستید و عمیق نفس بکشید بگذارید شکمتان مثل بادکنک بزرگ شود. نفس خود را در حدود دو الی سه دقیقه نگه دارید، سپس آن را به آرامی تخلیه کنید. این کار را دست کم دوازده بار در روز انجام دهید.

چند تمرین یوگا برای حفظ خونسردی!

بایستید، انگشتان دستتان را به هم قلاب کنید. کف دستتان را رو به بالا بچرخانید و دست ها را صاف بالا بکشید تا کف دستانتان به سمت بالا روی سرتان قرار گیرد. در حدود ده الی پانزده ثانیه در این حالت بمانید، کف دستانتان را به سمت پایین و دوباره به سمت بالا بچرخانید، این کار را چند بار تکرار کنید.

زانو بزنید و از دیافراگم نفس عمیق بکشید، انگشتان دستان را قلاب کنید و دستانتان را بالا ببرید، کف دست ها را رو به بالا بچرخانید تا آن جا که می توانید دستان خود را به سمت بالا بکشید و نفس خود را بیرون دهید. بنشینید به حالتی که یک زانو خم و از روی پای دیگر رد شده باشد، کمرتان را صاف نگه دارید و کف دستانتان را به هم بچسبانید و بالای سرتان ببرید، آرام از دیافراگم نفس بکشید، نفس خود را حدود دو الی سه دقیقه نگه دارید و سپس آن را به آرامی بیرون بدهید،

در هنگام تکرار پاهای خود را جا به جا کنید. پاهای خود را به جلو کشیده و پای چپ را صاف دراز و پای راست را خم کنید، دست چپ را به پشت کمرتان بگذارید و سعی کنید با دست راست انگشت شست پای خود را بگیرید و در حدود بیست ثانیه در این حالت راست بمانید. سپس با دست و پای دیگر این حرکت را تکرار کنید.

آیا می دانستید!؟

برای رفع استرس از چند تمرین می توانید استفاده کنید.

  • تمرینات کندالینی یوگا هم برای سلامت جسم و روان و هم برای تقویت بدن بسیار مفید است.
  • ماساژهای آیورودیک که از هند قدیم سرچشمه گرفته نوعی ماساژ جامع است که باعث پخش انرژی در بدن و کاهش فشار آن می شود.
  • ماساژ صورت روشی عمیق و آرام است که جاهای دارای کشیدگی را شناسایی و با کار کردن بر روی این نقاط آن ها را از بین می برد.
  • ماساژ شیاتسو روشی است که با لباس انجام می شود و با فشار دادن نقاطی خاص در بدن توسط انگشتان باعث بهبود می شود که اصطلاحا به آن فشار درمانی می گویند.

 

همچنین بخوانید:  سنبل هندی گیاهی ضد استرس

 

کدام مواد غذایی به کنترل استرس کمک می کند؟

باور کنید یک رژیم غذایی سالم تا حد بسزایی در روند بهبود سطح آرامش شما موثر است. اغلب افراد ممکن است در صورت داشتن اضطراب به مصرف شکلات و بستنی روی بیاورند اما در این مواقع بهتر است به سراغ منابع پتاسیم (نظیر آووکادو) مواد غذایی با ویتامین ای، بی ( بادام و سایر مغزها)، ث (آب پرتقال)، منیزیم (کاهو و اسفناج)، منابع آنتی اکسیدان، سبزیجات و امگا3 (ماهی و غذا دریایی) روی آورید.

نوشیدنی های آرامش بخش

شیر:

اسید لینولئیک، گونه ای از اسیدهای چرب است که می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد و اثر هورمون استرس کورتیزول را معکوس کند. شیر حاوی این ماده مفید است.

توصیه می شود یک لیوان شیر را گرم کرده و به آن یک قاشق غذا خوری گلاب استفاده کنید. این نوشیدنی برای رفع اضطراب مفید است.

دمنوش بادرنجویه

بادرنجبویه یک گیاه معطر و درمانگر است که برای حفظ آرامش و کاهش اضطراب بسیار مفید است.

  • بهترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده این گیاه است که با گیاهان مفید دیگری مانند بابونه ترکیب شده باشد. چون از ترکیب این دو گیاه یک نوشیدنی آرام بخش حاصل می شود که باعث آرامش عضلات و وضعیت روحی می شود.
  • یک چهارم تا 1 قاشق چای خوری بادرنجبویه خشک به همراه نصف قاشق بابونه را در یک لیوان آب گرم بریزید واجازه دهید دم بکشد و پس 10 دقیقه میل کنید.
  • توصیه می شود چهار بار در روز از این معجون آرامش بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سنبل ختایی را با خواص پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0