درمان موثر و مفید برای استرس

1957 بازدید
15 آذر 96
سمانه

در این مقاله با درمان موثر و مفید برای استرس می پردازیم

استرس عوامل متعددی دارد از جمله :

بی خوابی های طولانی، شوک های عصبی مانند از دست دادن عزیزان و یا تصادف و یا آتش سوزی. اطلاع از بیماری های جدی، تضاد باطنی، یاس و نا امیدی، ناکامی و شکست های مکرر، بیکاری بی هدفی، فشارهای روحی و روانی، نداشتن تنوع در زندگی، پیروی از رژیم های غذایی نادرست و یا نداشتن فعالیت و تحرک کافی .

استرس به طور کلی بر چهار قسم است، استرس مثبت و استرس منفی، ارثی، اکتسابی

استرس مثبت و منفی :

استرس مثبت برای انسان لازم است چرا که باعث تولید انرژی مثبت و افزایش کارآمدی و راندمان فرد می شود. برای مثال استرس امتحان نوعی استرس مثبت تلقی می شود چرا که باعث اقدام فرد برای مطالعه و کسب آمادگی می گردد. در مقابل، استرس منفی، استرسی است که باعث کاهش بازده فرد می گردد و کلیه استرس های منفی که خواه می توانند دارا و یا فاقد علائم جسمی و غیره باشد، زیر مجموعه این دسته از استرس می باشد.

برای مثال فرد ممکن است در مواجه با عوامل استرس زا دچار دل درد، معده درد شود و برای تسکین خود شروع به بازی کردن با موها و جوییدن ناخن ها کنند، علیرغم اینکه از عواقب این رفتارها آگاه است. تمامی این عوامل منجر به کاهش اعتماد به نفس فرد شده و باعث می شود که فرد استعدادهای خود را نادیده بگیرد و با وجود توانمندی های بسیار، همواره احساس ترس از شکست و ناکامی را به همراه داشته باشد.

استرس ارثی :

در مواردی که مادر استرس دارد و در زمان بارداری در محیطی قرار می گیرد که این استرس تشدید می شود، این استرس به نوازاد منتقل شده و در صورتی که بعد از تولد کودک در معرض همان عوامل استرس زا قرار می گیرد، این استرس در وجود وی نهادینه شده که به آن استرس ارثی گویند که درمان این افراد دشوار است.

استرس و درمان استرس

استرس و درمان استرس

استرس اکتسابی :

در مواردی که مادر استرس ندارد و در محیطی آرام و مناسب زندگی می کند ولی به ناگاه به او استرس تحمیل شده(اعم از بارداری ناخواسته) و این امر باعث می شود مادر ناآگاهانه، دادن شیر به فرزند اول خود را متوقف کند. نهایتا این موضوع باعث می شود کودک عصبی شده و اقدام به شکستن اسباب بازی، گریه کردن، بهانه گیری و… کند و این در حالی است که بعد از تولد کودک دوم استرس شدیدتری به کودک اول تحمیل خواهد شد و در ادامه با توجه بیشتر والدین به نوزاد تازه متولد شده، کودک برای جلب توجه والدین و تخلیه خود اقدام به کندن موها، جویدن ناخن ها و… می کند که این استرس در ادامه والدین را نیز درگیر می کند و درمان این افراد به مراتب دشوارتر است.

درمان استرس :

در صورت تمایل مادران مبنی بر استفاده از راهکارهای گیاهی برای کاهش استرس می توان از این پیشنهادات استفاده کنند که صبح بعد از بیدار شدن، فرد دیگری یک لیوان آب خنک را به شما بدهد و با همان پوزیشن، به صورت خوابیده به پهلو آب را با نی خورده و چشم ها را بسته و به مسایل مثبت فکر کنید.

 

همچنین بخوانید:  با گیاهان دارویی، استرس را درمان کنید

 

بین هر دو وعده غذایی یکی از آرامبخش هایی که توضیح داده می شود را صرف کنید :

  • دم کرده سنبل الطیب به همراه نبات تفت داده یا عسل بنوشید و در صورتی که میزان و مدت قاعدگی تان زیاد است از سنبل الطیب در زمان عادت ماهانه پرهیز کنید چرا که باعث ریزش دیواره های رحم و افزایش خونریزی شده که این امر ممکن است موجب ابتلا به کم خونی شود.
  • دمکرده گل گاوزبان به همراه نبات تفت داده شده و یا عسل میل کنید. در صورتی که مبتلا به فشار خون بالا هستید، نمی توانید در زمان پریودی استفاده کنید.
  •  دمکرده بهارنارنج به همراه عسل یا نبات تفت داده شده بنوشید.
  • در صورتی که مشکل خاصی ندارید میتوانید هر سه مورد را با هم دم کنید.
  • می توانید تفاله ی هر کدام از موارد بالا را با روغن زیتون یا زرده تخم مرغ مخلوط کرده و روی سر بگذارید و بعد از چند ساعت بشویید که هم باعث تقویت مو شده و هم اعصاب پوست را تقویت می کند.

فراموش نکنیم :

  • شب از غذاهای سبک استفاده کنید.
  • قبل از خواب با کفش مناسبی پیاده روی کنید.
  • قبل از خواب سیب رنده شده و گلاب و عرق بیدمشک و عسل را مخلوط کرده به صورت غیر مستقیم گرم کنید و در ظرف لعابی قرار داده و در یخچال بگذارید و پس از سرد شدن میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلاب را با خواص مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش و نشاط آور، روشن کننده پوست و محافظ آن، ملین،معطر و خوشبو کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0