استفاده از روغن های فرار در محیط خانه

1935 بازدید
03 اردیبهشت 97
سمانه

چگونگی استفاده از روغن های فرار در محیط خانه !

موارد مصرف روغن های فرار بسیار است به ویژه در محیط خانه، که می توان از روغن های فرار برای مقاصد مختلفی استفاده کرد.

دوش یا حمام وان صبحگاهی !

برای رفع حالت خواب آلودگی می توانید 3 قطره اترج، 3 قطره رزماری و 4 قطره گریپ فروت را در وان یا حمام استفاده کنید تا کاملا بدنتان بیدار شود و احساس خواب آلودگی نداشته باشید. مردانی که دارای پوست چرب یا لکه دار هستند می توانند 6 قطره گریپ فروت، 2 قطره درخت چای و 2 قطره رزماری را با هم مخلوط کرده و از آنها استفاده کنند. اگر در ابتدای صبح به دنبال داشتن نشاط هستید می توانید از 4 قطره ماندارین، 4 قطره گریپ فروت و 2 قطره بهارنارنج استفاده کنید تا صبح با نشاطی داشته باشید.

در ابتدای صبح 6 قطره روغن اکالیپتوس، 2 قطره مریم گلی و 2 قطره کندر را با هم مخلوط کرده و داخل دستمالی بریزید و آن را استشمام کنید برای گرفتگی بینی و داشتن تنفس راحت بسیار مفید است.

انجام امور خانه همراه با روغن های فرار !

روغن های فرار به سبب خاصیت ضد باکتری برای نظافت خانه مفیدند و از لحاظ محیط زیست قابل اطمینان تر از بسیاری از مواد شیمیایی می باشند.

افشانه ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سطح پیشخوان آشپزخانه و برای ضدعفونی کردن محل بازی بچه ها را می توان با استفاده از

  1. 150 لیتر سرکه سفید
  2. 100 میلی لیتر آب
  3. 20 قطره درخت

چای تهیه کرد. به این صورت که روغن ها را همراه با آب و سرکه سفید در افشانه بریزید و تکان دهید و سپس در محل مورد نظر بپاشید و با دستمالی محل را تمیز کنید. اگر جاروبرقی شما کثیف شده و سعی در تمیز کردن آن دارید می توانید از 8 قطره روغن فرار روی یک تکه پنبه ریخته و داخل کیسه جاروبرقی بگذارید یا 8 قطره روغن به فیلتر ماهوتی جارو بریزید هم جاروبرقی شما تمیز می شود و هم حین تمیز کردن خانه خوشبو می شود.

استفاده از روغن های فرار در محیط خانه

استفاده از روغن های فرار در محیط خانه

به کمک روغن های فرار بر طول عمر فرش بیافزایید :

  • بی کربنات دوسود
  • گل سرشور یا پودر تالک بی بو
  • روغن فرار دلخواه خود

را در کیسه پلاستیکی بریزید، 30 قطره روغن اضافه کرده سر کیسه را ببندید و آن را تکان دهید چند ساعت صبر کنید تا روغن جذب پودر شود، آنگاه روی فرش بپاشید و بعد از نیم ساعت آن را جارو بکشید. برای افزایش طول عمر لباس ها و معطر کردن آنها می توان از روغن های فرار استفاده کرد، 4 قطره روغن اترج یا هر روغن دیگری را جای نرم کننده داخل ماشین لباسشویی بریزید اینگونه لباس های شستنی خود را با استفاده از روغن های فرار خوشبو می کنید.

خوشبو کننده های اتاق !

در یک بطری افشانه ده قطره روغن فرار و 250 میلی لیتر آب بریزید و آن را تکان دهید و در اتاق بپاشید و هوای گرفته یا دود سیگاری اتاق و یا بوی آشپزخانه برطرف می شود. برای این مخلوط می توان از چراغ شمعی نیز استفاده کرد. 2 قطره نعنا، 4 قطره اسطوخودوس، 4 قطره مریم گلی را مخلوط کرده و برای برطرف کردن بوی آشپزخانه از آن استفاده کنید. برای برطرف کردن بوی سیگار 2 قطره رزماری، 3 قطره درخت چای و 5 قطره اکالیپتوس را مخلوط کرده و استفاده کنید.

چند مخلوط برای بالا بردن روحیه !

در چراغ شمعی یا بطری افشانه از این مخلوط ها استفاده کنید تا هم حال و هوای خودتان و هم حال و هوای اتاق بهتر شود.

مخلوط نشاط آور در هنگام استراحت صبحگاهی برای صرف قهوه و بیسکویت می تواند شامل 5 قطره نارنگی، 3 قطره اترج، 2 قطره شمعدانی عطری باشد و با این روغن های فرار حال و هوای خود و خانه را تغییر داد. 6 قطره اترج، 2 قطره شمعدانی، 2 قطره چوب صندل را می توان برای مهمانی های شب یا شام های دونفره استفاده کرد. شب های آرامی را برای خود و خانواده با استفاده از 2 قطره ایلانگ ایلانگ، 2 قطره روغن گل سرخ و 6 قطره گریپ فروت ایجاد کنید. 7 قطره ماندارین، 2 قطره کندر، 1 قطره زنجبیل را می توان در شب های سرد سال استفاده کرد تا گرمابخش محیط خانواده گردد.

مراقبت از پوست با رایحه درمانی !

روغن های فرار خود به خود به زیبایی و مراقبت از مو ارتباط دارند و برای سلامت مو، پوست و بدن بسیار مفیدند، پس با استفاده از آن ها از پوست و موی خود مراقبت کنید. 25 قطره روغن فرار دلخواه خود را با شامپوی خود مخلوط کرده و در بطری تیره رنگ نگهدارید و سر خود را با شامپو شستشو دهید.

برای شوره سر می توان 15 قطره روغن درخت چای و 10 قطره روغن رزماری را با شامپو مخلوط کنید تا درمانی برای شوره سرتان باشد. برای کاهش ریزش موهایتان می توانید 5 قطره روغن مریم گلی، 5 قطره روغن اسطوخودوس و 15 قطره روغن رزماری را با شامپو مخلوط کرده و استفاده کنید. افرادی که دارای موهای چرب هستند می توانند 15 قطره گریپ فروت، 5 قطره سرو کوهی و 5 قطره رزماری را با شامپو مخلوط کرده استفاده کنند.

 

همچنین بخوانید:  چه طور از روغن های معطر استفاده کنیم

 

با استفاده از دستورات زیر کرم طبیعی بسازید.

کرم غلیظ برای تمیز کردن صورت و مرطوب کننده رقیق و یا کرم دست :

  1. 40 میلی لیتر روغن بادام شیرین
  2. 10 گرم موم زنبور عسل
  3. 40 میلی لیتر گلاب یا عرق بهارنارنج

مواد را با هم مخلوط کرده و کرم خانگی طبیعی بسازید.

کرم کره کاکائو :

  1. 50 میلی لیتر روغن بادام شیرین
  2. 35 گرم کره کاکائو
  3. 10 گرم موم زنبور عسل
  4. 45 میلی لیتر گلاب

موم زنبور عسل و کره کاکائو را نازک بریده در کاسه ای روی آب داغ حل کنید سپس روغن پایه را گرم کرده به تدریج اضافه کنید. گلاب را گرم کرده و به تدریج اضافه کنید و مانند سس مایونز مرتب هم بزنید تا تمام گلاب مصرف شود. در شیشه تیره رنگ ضدعفونی شده بریزید و در یخچال بگذارید این کرم چندین ماه در یخچال دوام خواهد داشت. از این مخلوط سه شیشه 50 گرمی کرم حاصل می شود. هرگاه شیشه کرم دیگری نیاز بود کرم را به روش بن ماری مجددا آب کنید، وسوسه نشوید کرم را در ماکروویو گرم کنید، موجب دردسر خواهد شد. روغن فرار دلخواه را به مقدار لازم به کرم آب شده اضافه کنید و هم بزنید. (حداکثر 20 قطره روغن فرار به دلخواه به شیشه 50 گرمی اضافه شود).

تهیه کرم صورت !

برای تهیه کرم بر اساس توصیه های زیر، برای هر شیشه 35 گرمی 8 قطره روغن فرار مصرف شود. برای تهیه کرم صورت برای پوست های خشکیده و مرطوب ساختن پوست های خشک می توان از 3 قطره بابونه، 3 قطره بهارنارنج و 2 قطره گل سرخ استفاده کرد و آنها را با کرم پایه یا کرم خانگی مخلوط کرده و برای مرطوب سازی پوست ها استفاده کرد. برای طراوت بخشیدن به پوست بزرگسالان و کاهش چین و چروک، 4 قطره کندر، 2 قطره بهارنارنج و 2 قطره گل سرخ را به کرم پایه استفاده کرده و مصرف کنید. این کرم برای پوست های چرب مناسب است می توان 4 قطره اترج، 2 قطره سرو کوهی، 2 قطره کندر را به کرم پایه اضافه کرد و از آن استفاده کرد.

افرادی که پوست آنها مستعد جوش زدن است، ایده آل افراد نوجوان می توان روغن جوجوبا را به عنوان حلال با 3 قطره درخت چای، 3 قطره رزماری و 2 قطره کندر مخلوط کرده و استفاده نمود.

استفاده از روغن های فرار در محیط خانه

استفاده از روغن های فرار در محیط خانه

خواب خوش با رایحه درمانی !

ترکیبی برای حمام وان که می توان با استفاده از آن خواب راحتی داشت، وان را از آب پر کنید و 4 قطره مریم گلی، 2 قطره بهارنارنج و 2 قطره چوب صندل را در آب وان بریزید و در آن دراز کشیده و به عالم رویا بروید و پس از نیم تا یک ساعت می توانید از فواید آن که راحت خوابیدن است لذت ببرید. 2 قطره بابونه، 5 قطره اسطوخدوس و 3 قطره مرزنجوش را در وان حمام ریخته و از آن استفاده کنید خواهید دید چگونه عضلات دردناک شما تسکین می یابد.

اگر به دشواری به خواب می روید این روش ساده کمک خواهد بود، قبل از دراز کشیدن چند قطره اسطوخودوس یا بابونه را چهار گوشه بالش بریزید و شیشه روغن را نزدیک تختخواب بگذارید تا اگر بیدار شدید چند قطره دیگر روی بالش خود بریزید اینگونه به راحتی به خواب خواهید رفت. اگر ملافه ها کم رنگ است از روغن تیره رنگ استفاده نکنید.

عطریات !

روغن دلخواه را در روغن جوجوبا حل کنید مانند گل سرخ یا یاسمن، یا از ترکیب یاسمن، ایلانگ ایلانگ در 10 میلی لیتر روغن جوجوبا استفاده کنید و اینگونه عطر دلخواه خود با روغن فرار دلخواهتان را خواهید ساخت.

ادکلن مخصوص خودتان را درست کنید، این دستورالعمل بر اساس ترکیبات ادکلنی است که ناپلئون استفاده می کرد.

  1. 30 قطره اترج
  2. 15 قطره لیمو
  3. 15 قطره پرتقال
  4. 8 قطره بهارنارنج
  5. 8 قطره اسطوخودوس
  6. 4 قطره رزماری
  7. 100 میلی لیتر آب مقطر با الکل دارای درجه مناسب برای عطر یا ودکا

روغن ها را در بطری شیشه ای تیره رنگ بریزید، آب مقطر را اضافه کنید و شیشه را تکان دهید و الکل از نوع مناسب برای عطر یا ودکا بر دوام آن می افزاید، قبل از استفاده چندین روز یا چند هفته بطری را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید تا ترکیب جا افتد.

توجه : در این مقاله هرجا اسم گیاهی زنجبیل، اترج، رزماری و… استفاده شده منظور روغن اترج، روغن زنجبیل و … می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شيرين را با خواص تسکین دردهای عضلانی، درمان یبوست، تقویت اعصاب، تقویت مو، درمان ریزش مو، موخوره و شوره سر،کاهش چین و چروک پوست، تقویت مژه و پرپشت شدن ابرو، درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها، درمان سرفه های خشک و باز شدن صدا، پیشگیری و درمان ترک های پوست در دروان بارداری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0