topNotif

استفاده از زغال طبی در رفع مسمومیت‌ها

3988 بازدید
10 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 21 اسفند 1402

زغال، فواید و مضرات آن را بشناسیم !

زغال طبی : در این مطلب سعی شده انواع مختلف زغال به شما عزیزان معرفی شود سپس از خواص و مضرات زغال ها و نحوه استفاده آنها در طب سنتی برای شما عزیزان گفته می شود، زغال ها که طبق این مقاله دارای دو نوع می باشند :

  1. زغال معمولی (که مصرف طبی چندانی ندارد و با نام های دیگری همچون زغال حیوانی نیز شناخته می شود)
  2. زغال طبی که برای امراض مختلف علی الخصوص مسمومیت های مختلفی که ممکن است برای افراد مختلف از کودک تا بزرگسال به دلایل مختلف ایجاد شود استفاده می شود تا استفاده کردن از زغال در درمان دیگر امراض و فواید مصرفی آن، همچنین از ترکیبات زغال و سموم مختلفی که ممکن است داشته باشد سخن گفته می شود.

نام فارسی : زغال، زغال حیوانی و زغال فعال نام های فارسی این گیاه است.

 

استفاده از زغال طبی در رفع مسمومیت‌ها

استفاده از زغال طبی در رفع مسمومیت‌ها

منبع تهیه زغال :

زغال از پیرولیز و اکسید کردن مواد آلی با حرارت زیاد به دست می آید، زغال حیوانی از استخوان، گوشت، خون و دیگر مواد حیوانی و زغال فعال از چوب، گیاهان و سبزیجات و درآمیختن با مواد مختلف، برای افزایش قدرت جذب آن تهیه می شود، زغال بی شکل از احتراق ناقص گازهای طبیعی، چربی، روغن ها و یا رزین ها به دست می آید.

شیمی زغال بسیار پیچیده است، اما خالص ترین نوع زغال ها از کربن می باشد، البته کمی ناخالصی که هنگام سوختن ناقص ایجاد می شود در آن وجود دارد که تشخیص آنها مشکل است، در تهیه زغال طبی حداکثر کوشش به عمل می آید تا کمترین وزن آن، بیشترین سطح جذب را داشته باشد.

قدرت جذب بالای زغال، با ترکیباتی از جمله اکسید کربن، اکسیژن، هوا، بخار، اسیدسولفوریک، کلرور روی و اسیدفسفریک در دمای زیاد بین 500 تا 900 درجه ایجاد می شود، این عمل باعث کاهش ناخالصی های زغال و کوچک شدن ذرات و در نتیجه سطح جذبی بیشتر آن می گردد. یک میلی لیتر از کربن تغییر یافته و فعال شده ی طبی، سطحی معادل 1000 متر مربع دارد، زغال طبی و یا فعال شده، به رنگ سیاه بی بو، بدون مزه و بدون هیچ گونه ماده ی زیر می باشد، این نوع زغال در آب و حلال های عادی حل نمی شود، ولی با تکان دادن به صورت معلق در می آید.

دارو شناختی و اثرات مهم زغال را بدانیم :

زغال طبی در مسمومیت های شدید به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، بهترین نوع زغال دارای سطحی وسیع است که می تواند بسیاری از کمپلکس ها را جذب کند، این ماده قابل جذب سیستمیک در بدن نمی باشد، به همین دلیل مانع جذب بسیاری از مواد سمی در بدن می شود.

اصولا زغال را همراه با مواد مسهل تجویز می کنند تا مواد سمی زمان کمتری در روده بماند، همچنین آن را با مواد تهوع آور مانند اپیکانیز استفاده می کنند، زغال فعال می تواند به عنوان پادزهری قوی برای بسیاری از سموم استفاده شود (البته سمومی مانند اسیدهای معدنی، قلیایی ها و مواد محلول در اسیدهای معدنی از جمله تولبوتامید، از این قاعده مستثنا می باشند.)

همچنین کپسول هایی از زغال تهیه شده است که برای جلوگیری از نفخ و مشکلات روده و معده به کار می روند، این کپسول ها، باید شش ساعت قبل و یا یک ساعت بعد از داروهای دیگر مصرف می گردد تا مانع جذب آنها نشود.

 استفاده از زغال طبی در رفع مسمومیت‌ها

استفاده از زغال طبی در رفع مسمومیت‌ها

طریقه و میزان مصرف زغال طبی :

میزان زغال مصرفی یک دهم سم خورده شده می باشد، مصرف 5 تا 50 گرم زغال فعال برای بزرگسالان مجاز است و برای کودکان می توان نصف این مقدار، یعنی تا 25 گرم، را به صورت آب دوغ در آورد و به آنها خوراند، بعضی از زغال های طبی دارای طعم و مزه هستند، اما این گونه زغال ها قدرت جذب و اثر بخشی کمتری دارند، برای از بین بردن نفخ معده می توان حدود 500 تا 1000 میلی گرم از آن را بعد از غذا و یا با اولین نشانه های ناراحتی مصرف کرد، این میزان را می توان به دفعات تا معادل 4 گرم در شبانه روز استفاده نمود.

مدت هاست تاثیر زغال بر کاهش چربی موجود در خون بیماران اورمی مشخص شده و مطالعات انجام شده نیز حاکی از آن است که مصرف مداوم زغال فعال، چربی خون افراد اورمی و دیابتی را کاهش می دهد، در افراد دارای کلسترول بالا، مصرف روزی سه نوبت و هر بار 8 گرم زغال فعال به مدت چهار هفته باعث کاهش کلسترول و ال دی ال به میزان 25 و 41 درصد و افزایش اچ ال ال و بالا رفتن نسبت اچ دی ال به ال دی ال می شود.

البته مطالب زیادی در مورد اینکه چگونه زغال چربی خون را پایین می آورد هنوز ارائه نشده است. در سال های اخیر مقاله های زیادی درباره پادزهر بودن زغال در انواع مسمومیت ها به چاپ رسیده است، همچنین در مورد میزان دقیق مصرف زغال فعال و اینکه آیا به تنهایی مصرف شود یا قبل از آن شربت اپیکا استفاده گردد، درباره ی نحوه ی ماساژهای شکمی و نیز درجه حرارت محلول شست و شوی معده بحث هایی وجود دارد، ولی به هرحال خارج کردن مقداری از سم قبل از خوراندن زغال توصیه می شود، زیرا ممکن است زغال نتواند سم مصرف شده را جذب کند.

 

همچنین بخوانید:  درمان عفونت های قارچی زنان

 

میزان مصرف زغال :

حداکثر میزان زغالی که بزرگسالان می توانند استفاده کنند، 50 تا 100 گرم و برای کودکان نصف این مقدار است، معیار دیگر این است که به ازای هر کیلو وزن 1 گرم زغال مصرف شود، توصیه می شود پس از مصرف زغال مسهل استفاده شود تا سموم زودتر از بدن دفع شوند.

عوارض جانبی زغال را بشناسیم :

مصرف زغال ممکن است مشکلاتی برای روده و معده به وجود آورد.

نکات قابل توجه درباره مصرف زغال که بد نیست بدانیم :

انواع زغال کاربردهای دیگر نیز دارند، مثلا بعضی به عنوان بوگیر و یا برای رنگ بری بعضی مواد به کار می روند، بعضی زغال ها در ماسک های تنفسی برای جذب و دفع بعضی از گازهای سمی استفاده می شوند. زغال خوراکی باید طبی باشد تا هیچ گونه آلودگی به همراه نداشته باشد و باعث ایجاد امراض مختلف برای بدن نشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زغال اکتیو را با خواص درمان آکنه، سم زدایی پوست، جوان‌سازی پوست، سفید کننده دندان، رفع تیرگی زیر بغل، لایه برداری پوست، از بین بردن جوش های سرسیاه، درمان ریزش مو و حجم دهنده موها، درمان عفونت چشم، کاهش کلسترول، پاک کننده دستگاه گوارش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0