اسطوخودوس و روغن آن چه فوایدی برای پوست و مو دارد

3064 بازدید
25 شهریور 99
مروارید
,,,

معرفی فواید جالب اسطوخودوس و روغن آن

گیاه اسطوخودوس با رنگ بنفش طعم تلخ و تند و بوی معطر بسیار قوی مشخص می شود. اسطوخودوس در مناطق تپه ای یا کوه های صخره ای رشد می کند و ریشه آن به فرانسه و مناطق غربی مدیترانه باز می گردد و انواع مختلفی دارد از جمله: اسطوخودوس لیتوانیایی، اسطوخودوس خزر شرقی و اسطوخودوس شرقی. در این مقاله می خواهیم برای شما شرح دهیم که اسطوخودوس چیست و فواید شگفت انگیز آن برای زیبایی، پوست و مو کدام است؛ با ما همراه باشید.

 

اسطوخودوس و روغن آن چه فوایدی برای پوست و مو دارد

اسطوخودوس و روغن آن چه فوایدی برای پوست و مو دارد

 

فواید اسطوخودوس چیست

فواید آن برای پوست

پوست را مرطوب کرده و خشکی آن را درمان می کند. میکروب ها را از بین می برد. جوش ها را درمان می کند و اثر آن ها را برطرف می کند. منافذ پوست را پاک می کند. آن را نرم ، لطیف ، مرطوب و براق می کند.

دستورالعمل های مراقبت از پوست بوسیله گیاه اسطوخودوس چیست
یک دستورالعمل برای شادابی پوست

در یک کاسه سه قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن اسطوخودوس و یک قاشق غذاخوری گلاب ریخته و آن ها را با هم خوب مخلوط کنید، مخلوط را روی صورت بمالید و بگذارید پانزده دقیقه بماند و سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

یک دستور برای پوست چرب

مقدار کمی اسطوخودوس را در یک قابلمه آب بجوشانید، سپس آن را کنار بگذارید تا سرد شود، و هر روز قبل از خواب، با یک پنبه از آن به پوست خود بزنید.

خواص روغن اسطوخودوس

درمان آکنه

از روغن اسطوخودوس می توان برای درمان آکنه استفاده کرد؛ بدین منظور 5 قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق چای خوری آب ولرم مخلوط کنید، سپس یک پنبه را در مخلوط قرار دهید و آن را روی لکه ها قرار دهید، این کار را به طور منظم تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید، یا می توانید قبل از خواب به راحتی دو قطره روغن اسطوخودوس را روی یک توپ پنبه بریزید و روی آکنه های صورت بمالید.

 

همچنین بخوانید: خواص ادویه کاری و اسطوخودوس

 

از بین بردن چین و چروک پوست

با مخلوط کردن چند قطره روغن اسطوخودوس با چند قطره روغن نارگیل و استفاده از آن ها به عنوان یک مرطوب کننده در روز، چین و چروک ها را از بین ببرید و به نتیجه دلخواه برسید.

درمان اگزما و پسوریازیس

روغن اسطوخودوس بطور موثر پوست را بسیار تمیز می کند و برای کاهش قرمزی و تحریک ناشی از برخی مشکلات پوستی مانند: اگزما و پسوریازیس بسیار نافع است و می توان با مخلوط کردن مقدار مساوی روغن اسطوخودوس، روغن درخت چای و روغن نارگیل و سپس استفاده منظم از آن روی صورت، این مشکلات پوستی را رفع نمود.

فواید کلی روغن اسطوخودوس برای صورت

روغن اسطوخودوس برای صورت فواید زیادی دارد، از جمله موارد زیر:

  • روغن اسطوخودوس برای درمان آکنه بسیار نافع است، زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است و با باکتری های ایجاد کننده آکنه مبارزه کمک می کند.
  • روغن اسطوخودوس به درمان اگزما کمک می کند، خارش را تسکین می دهد و به پوست کمک می کند تا رطوبت کافی داشته باشد، بنابراین روند بهبودی را تسریع می بخشد.
  • سموم پوست را از بین می برد، در نتیجه پوست صورت خراب نمی شود، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است.
  • روغن اسطوخودوس جای زخم ها، علائم و جای جوش های پوست را از بین می برد.
  • به درمان گزش حشرات و تسکین خارش و تورم ناشی از آن کمک می کند.

روغن اسطوخودوس چه فوایدی برای مو دارد

درمان شپش

با ماساژ پوست سر بوسیله روغن اسطوخودوس، به مدت 20 دقیقه قبل از شامپو زدن، شپش را درمان کرده و مانع تخم ریزی آن ها شوید.

 

همچنین بخوانید: همه خواص دارویی اسطوخودوس

 

درمان شوره سر

 روغن اسطوخودوس یک درمان سریع برای شوره سر است و روش های استفاده از آن عبارتند از:

روش اول: 5 تا 8 قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص مخلوط کنید و سپس با مخلوط حاصل پوست سر را آرام ماساژ دهید.

روش دوم: 15 قطره روغن اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید، سپس پوست سر را با مخلوط روغن ماساژ دهید و به مدت یک ساعت موها را با کلاه حمام بپوشانید، سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید.

روش سوم: یک فنجان اسطوخودوس خشک را با دو فنجان آب بجوشانید، سپس چندین قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید، موها را با مخلوط حاصل آبکشی کنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند، این دستور به موهای شما درخشش و بوی مطبوعی می دهد.

درمان ریزش مو

روغن اسطوخودوس یکی از داروهای طبیعی موثر برای ریزش مو است و اضطراب، تنش و بی خوابی را که منجر به ریزش مو می شود، از بین می برد.

برخی مطالعات نشان داده اند که مخلوط روغن اسطوخودوس با گیاهان دیگر در مقابله با ریزش مو نقش دارد و ماساژ مو با روغن اسطوخودوس منجر به تحریک منظم جریان گردش خون در کف سر می شود و در نتیجه ریزش مو را کاهش می دهد.

درمان عفونت های پوست سر

یک مطالعه انجام شده در 2012 تاثیر روغن اسطوخودوس را در کاهش عفونت پوست سر تایید می کند و درمان موضعی عفونت ها و زخم های پوست سر را به وسیله این روغن اثبات کرده است.

درمان اگزما و خارش پوست سر

اگزما و خارش پوست سر را درمان می کند، به ویژه هنگامی که با محلول کالامین مخلوط شود می توان از آنها روی پوست سر کودکان بطور مستقیم استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگی، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابی، ضد عفونی کننده قوی برای زخم ها و جراحات، رفع مشکلات هاضمه، درمان سردرد، رفع کرم روده و معده، برطرف کننده سرفه، تقویت حافظه، درمان کننده آرتروز، رماتیسم و نقرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0