topNotif

اضطراب دقیقا چیست

1848 بازدید
18 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

اضطراب دقیقا چیست و باید چه کنیم !؟

اضطراب چیست؟! به چه دلیل اضطراب داریم؟ برای درمان کردن اضطراب هایمان چه کنیم؟! آیا می توان اضطراب را کنترل کرد؟! و…همگی سولاتی هستند که در این مطلب به آن ها پاسخ داده می شود.

احساس موقت و گذرای عصبی شدن یا نگران شدن در وضعیت های استرس زا در هر فردی طبیعی بوده و چیز بدی هم نیست. با این حال اگر در هر وضعیت معمولی نیز این اضطراب ها و نگرانی ها ایجاد شوند و باعث بروز مشکلاتی در کنار آمدن فرد با زندگی طبیعی اش شوند به آن یک بیماری اطلاق می شود. بیماری ها و اختلالات اضطرابی در انواع مختلفی ایجاد می شوند. شایع ترین نوع آن اختلال اضطراب عمومی می باشد که ویژگی های آن شامل بروز اضطراب های شدید و مداومی است که کنترل نمودن آن ها مشکل می باشد نوع دیگری از اختلالات اضطرابی را اختلال وحشت و هراس تشکیل می دهد. در اختلال وحشت و هراس حملات وحشت و هراسی از اضطراب شدید ایجاد می شود که با علایم هشدار دهنده بدنی (فیزیکی) همراه است. این حملات به طور غیر قابل پیش بینی ای رخ می دهند و معمولا هم هیچ علت واضحی برای ایجاد آن ها وجود ندارد.

در نوع دیگری از اختلالات اضطرابی که به آن فوبیا یا ترس مرضی گفته می شود بخاطر یک ترس غیر منطقی از یک وضعیت، یک فعالیت، یک موجود و یا یک شی اضطراب شدیدی در فرد ایجاد می گردد. اختلال اضطراب عمومی در  2 تا 4 درصد مردم بریتانیا در هر سال ایجاد می شود. این وضعیت معمولا در سنین میان سالی شروع می شود و زن ها بیشتر از مردها دچار آن می شوند. گاهی اوقات اختلالات اضطرابی همراه با سایر اختلالات روانی مثل افسردگی و اسکیرزوفرنی دیده می شود.

علل ایجاد اختلالات اضطرابی !

مستعد بودن به ابتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است ارثی باشد و یا اینکه به علت تجاربی که فرد در دوران کودکی داشته است بیشتر احتمال دچار شدن به این اختلالات را در دوران بزرگسالی داشته باشد. برای مثال عدم پیوند و علاقه بین یکی از والدین و کودک به اختلالات اضطرابی بیشتر شود. اختلال اضطراب عمومی ممکن است بعد از وقوع یک حادثه استرس زا در زندگی مثل مرگ یکی از خویشاوندان نزدیک رخ دهد. با این حال در بعضی موارد هیچ علت خاصی نمی توان برای ایجاد یک اختلال اضطرابی پیدا نمود. همچنین اغلب اختلال وحشت و هراس نیز بدون هیچگونه دلیل واضحی رخ می دهند.

اضطراب دقیقا چیست

اضطراب دقیقا چیست

علایم و نشانه های اختلالات اضطرابی  کدامند !؟

 افرادی که دچار اختلال اضطراب عمومی و اختلال وحشت و هراس هستند هم علایم بدنی و هم علایم روانی را دچار می شوند. با این حال در اختلال اضطراب عمومی علایم و مشکلات روانی دائمی تر بوده ولی علایم بدنی به طور متناوب ایجاد می گردند. در طی یک حمله وحشت و هراس، علایم جسمی و روحی با همدیگر و به طور ناگهانی و غیر قابل پیش بینی ظاهر می شوند. علایم روحی و روانی اختلال اضطراب عمومی شامل مواردی همچون : یک احساس دلشوره و دلواپسی بدون این که هیچ علت واضحی برای آن وجود داشته باشد، همیشه عصبی بوده و قادر به آرام شدن نمی باشند. کم شدن تمرکز حواس، دائما دارای افکار نگران کننده هستند. خوابشان مختل شده و گاهی اوقات شب ها دچار کابوس می شوند.

همچنین این افراد ممکن است علایم افسردگی مثل زود از خواب بلند شدن و احساس نا امیدی را نیز داشته باشند. علایم جسمی در اختلال اضطرابی که به طور متناوب ایجاد می شوند عبارتند از سر درد، شکم درد که گاهی اوقات همراه با اسهال و استفراغ می باشند. عرق ریزش، گر گرفتگی و لرزش، احساس اینکه چیزی در گلویشان گیر کرده است، علایم جسمی و روحی در اختلال وحشت و هراس شامل مواردی همچون نفس زدن های کوتاه یا احساس نفس تنگی، لرزش و تهوع، تپش قلب، سرگیجه و غش کردن، ترس از خفگی و اینکه مرگ به آن ها نزدیک است. یک احساس غیر واقعی بودن و ترس از اینکه عقلشان را از دست بدهند.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی جهت تقویت اعصاب

 

بسیاری از این علایم و نشانه ها را می توان به طور اشتباه تفسیر نمود که بر اثر یک بیماری جسمی خطرناک ایجاد شده است که این موضوع می تواند به اضطرب این افراد بیفزاید. بعد از مدتی که از این بیماری می گذرد ترس از اینکه در مکان های عمومی دچار حمله وحشت و هراس شوید باعث می گردد که از حضور در مکان های عمومی مثل غذا خوردن در رستوران و یا در بین مردم و جمعیت بودن پرهیز نماید.

نحوه درمان اختلالات اضطرابی !

شما ممکن است بتوانید با انجام اقداماتی مثل تمرینات آرام بخشی تا حدودی از میزان اضطراب هایتان کم نمایید. اگر شما قادر به مبارزه با اضطراب هایتان نیستید و یا اینکه نمی توانید علت خاصی برای بروز این اضطراب ها پیدا نمایید باید با پزشک تان در این مورد مشورت نمایید. بعد از دچار شدن به یک حمله وحشت و هراس لازم است که حتما و هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز حملات بعدی پیشگیری نمایید.

اقدامات مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای کمک به کنترل حمله وحشت و هراس تان انجام دهید مثل نفس کشیدن در یک پاکت یا کیسه، برای هر نوع اختلال اضطرابی پزشک می تواند انواع مختلفی از درمان ها مثل شناخت درمانی یا رفتار درمانی را برای شروع توصیه نمایید تا بتوانید اضطراب هایتان را کنترل نمایید.

اگر شما در حال حاضر در زندگی تان وقایع استرس زایی وجود دارد برای کمک به گذراندن این دوران، پزشک ممکن است اقدام به تجویز داروهای ضد اضطراب نماید اما مدت استفاده از این داروها باید کوتاه باشد زیرا خطر اعتیاد به آن ها وجود دارد. اگر دچار علایم افسردگی هستید ممکن است داروهای ضد افسردگی به شما داده شود که بعضی از آن ها در درمان حملات وحشت و هراس نیز موثر می باشند.

در اکثر موارد هرچه زودتر اختلالات اضطرابی درمان شوند زودتر مشکلات آن را می توان کاهش داد. اگر یک اختلال اضطرابی را بدون درمان به حال خود رها کنیم ممکن است تا آخر عمر فرد را گرفتار کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ملیس را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0