اعجاز صبحانه و تاثیر آن در حافظه

1549 بازدید
04 خرداد 97
سمانه
,

اعجاز صبحانه و تاثیر آن در حافظه که بد نیست بدانیم !

در یکی از روزهای پاییزی یکی از معلمین فرانسوی که نگران اوضاع روحی و جسمی دانش آموزان بود، با انجام تحقیقات گسترده نشان داد که بسیاری از دانش آموزان در مدرسه از گرسنگی رنج می برند و مربیان بر این باورند که دانش آموزان وقتی که صبح خوب تغذیه می شوند میزان یادگیری شان بالا می رود و بر رفتار و برخوردهای اجتماعی شان تاثیر می گذارد و بر خلاف آن گرسنگی، تمرکز و حافظه دانش آموزان را کاهش می دهد و بر رفتار دانش آموزن تاثیر زیان باری را از خود بر جای می گذارد.

صبحگاه همانند بهار است و زمان خوبی برای شکر گذاری است. اولین وعده غذایی می تواند مغذی و طبیعی و رنگ های متنوع طبیعت باشد، صبحانه کامل باید توازن انسولین بدن را در تمام صبح حفظ کند و بدن را در تمام روز پر انرژی نگه دارد. صبحانه پر فیبر، انسولین را متوازن کرده و موجب تنظیم اعمال بدن می شود و علاقه مفرط به خوردن مواد قندی و نشاسته ای را کاهش می دهد.

چرا باید صبحانه بخوریم؟

اگر از خوردن صبحانه چشم پوشی کنید با کمبود انرژی در طول روز روبرو خواهید شد. این انرژی شامل آن مقدار انرژی است که مصرف می شود تا انسان بتواند کارهای فکری، فیزیکی و مکانیکی خود را انجام دهد. اگر شما از تغذیه مطلوب خصوصا صبحانه کامل برخوردار باشید و بتوانید انرژی مورد نیاز روزانه خود را به آسانی تامین کنید می توانید یقین داشته باشید که از نظر کارهای جسمی، فکری، مغزی از کارایی مطلوب برخوردار خواهید بود.

در غیر این صورت به سرعت دچار خستگی، اختلال یادگیری، کند ذهنی، ناتوانی و ضعف خواهید شد. لذا در صورتی که انرژی مورد نیاز در کلاس درس و یا امتحانات تامین نشده باشد احساس ضعف و خستگی، اختلال یادگیری را به ارمغان خواهد آورد. در حقیقت در دریافت مطالب با دشواری روبرو خواهید شد.

اعجاز صبحانه و تاثیر آن در حافظهاهمیت مصرف صبحانه

صبحانه نقش مهمی را در رساندن انرژی به بدن به عهده دارد. اهمیت صبحانه و نقش آن در تمامی ملل جهان دارای تفکر یکسان می باشد. مثلا در مثل انگلیسی ها صبحانه را کامل چون شاهان، نهار را همانند گدایان و شام را مانند روزه داران بخورید یا در امثال ایرانی صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت صرف کن، آمده است.

صبح زود، شاداب و با میل فراوان از یک صبحانه کامل استفاده نمایید. صبحانه را با اشتهای تمام بخورید و تلاش کنید در همین وعده 45 ماده غذایی شناخته شده را به بدن برسانید. به طوری که بتوانید قند خون را تا بعد از ظهر در سطح 95 میلی گرم در صد سانتیمتر مکعب خون ثابت نگه دارید و شادابی خود را حفظ کنید.

مواد مغذی 45 گانه عبارتند از :

  • 20 عدد مواد معدنی
  • 15 عدد ویتامین ها
  • 8 عدد اسید آمینه های ضروری
  • 2 عدد اسید چرب ضروری

دانشمندان در مورد صبحانه و انرژی فراوان که به وسیله صرف صبحانه می توان در اختیار بدن قرار داد بررسی و تحقیقات زیادی را انجام داده اند و حال تحقیقات آن ها این بوده است : با نوع صبحانه ای که شما می خورید چگونگی شادابی یا افسردگی خود را در طول روز مشخص می کنید. تحقیقات زیادی نشان می دهند که صرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و ایجاد تمرکز بیشتر می شود. دانش آموزانی که از گرسنگی رنج می برند و صبحانه را جدی نگرفته و مصرف نکرده اند به طور معمول در درس ریاضیات نمرات کمتری را کسب می کنند و بر عکس، تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که صبحانه کاملی را مورد مصرف قرار داده اند نمرات فارسی و ریاضی خوبی را کسب کرده اند و از نظر رفتارهای اخلاقی ارتباط بهتری را برقرار می کنند در حقیقت نوع صبحانه مشخصه، روحیه و اخلاقیات فرد را در طول روز تعیین می کند.

 

همچنین بخوانید:  دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند

 

اهمیت مصرف صبحانه در دانش آموزان

دانش آموزانی که تعداد دفعات صرف صبحانه را افزایش می دهند در فعالیت های درسی موفق ترند و کم تر از دیگران دچار افسردگی، هیجان و بی قراری می شوند. دانش آموزانی هم که از تغذیه کافی در طول روز برخوردار می باشند ولی از صبحانه مرتب استفاده نمی کنند گرفتار مغزهایی می شوند که وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند و در مقابل دانش آموزانی که از تغذیه مناسب برخوردارند و صبحانه را صرف می کنند نمرات بالاتری را به دست می آورند و حتی آن دسته از دانش آموزانی که از بهره هوشی کمتری برخوردارند مصرف صبحانه به میزان زیادی در بالا بردن ضریب هوشی آن ها تاثیر می گذارد.

پژوهشگران اعتقاد دارند که اهمیت صبحانه حتی می تواند از آن چه تاکنون تصور می رود بیشتر باشد زیرا معلوم شده است کسانی که صبحانه می خورند در مجموع زندگی سالم تری دارند و هم چنین لاغرتر از کسانی هستند که از آن صرف نظر می کنند. افرادی که صبحانه نمی خورند 4 برابر بیش از دیگران در معرض چاقی قرار دارند.

دقت داشته باشید انرژی در بدن از سوختن قند خون یعنی گلوگز، چربی و پروتئین در داخل سلول ها تامین می شود و مشخص می کند که شما چگونه فکر می کنید (منفی نگر یا مثبت نگر هستید)، احساس و رفتار می کنید و چگونه با مشکلات و محیط خود ارتباط برقرار می کنید. زیرا تنها زمانی که خون دارای مقدار گلوکز کافی باشد هر سلول قادر است نیاز خود را برطرف کند.

صحبت پایانی

خوردن هر چیزی در صبحانه بهتر از اصلا نخوردن آن است. برای آن که از حافظه برتر برخوردار باشید و دچار اختلال یادگیری نشوید و هم چنین برای بالا بردن دقت در زمان انجام امتحان باید گلوکز بیشتری به مغز برسانید زیرا کنترل بحران مهم است و شما می توانید با مصرف صبحانه و سرازیر نمودن گلوکز در خون با بحران های مغزی، روحی و … مقابله کنید. همانطور که صبحانه مهم است مصرف دیگر وعده های غذایی به صورت کامل هم از اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا اگر جز افرادی هستید که در پی علم و دانش هستند برای داشتن حافظه و تمرکز و آرامش برای مطالعه و یادگیری به صبحانه و دیگر وعده های غذایی نیاز مبرم دارید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر پرک را با خواص رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0