topNotif

افزایش احساس خود ارزشمندی در کودکان

1573 بازدید
22 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

افزایش احساس خود ارزشمندی در کودکان

یکی از نیازهای اساسی انسان در کنار نیازهای بدنی مثل رفع تشنگی و ارضای گرسنگی انتظار حمایت روانی و تایید و توجه از جانب دیگران است. ارتباط های عاطفی با انسان های دیگر شرط اساسی رشد سالم هر کودک است. حمایت روانی برای کودک امنیت روانی پدید می آورد و باعث می شود  که در برابر تجربه های منفی نسبتا آسیب ناپذیرتر مقاومت کند. پدر و مادر و مربیان باید به کودکان حمایت روانی بدهند و به هر یک از آن ها خود ارزشمندی و راه زندگی را بفهمانند. وقتی به کودک کمک کنیم که احساس خود ارزشمندی قوی را در خود بپروراند، احساس تایید و پذیرفته شدن را به او هدیه کرده ایم. به این ترتیب استعدادهای کودک تقویت و پذیرفتن مسئولیت شخصی برایش آسان تر می شود.

خلاقیت کودکان

خلاق بودن یعنی کشف کردن، اختراع کردن، داشتن فکرهای نو و انجام کارهای جدید، اما همیشه منظور از خلاقیت تنها خلق آثار هنری نیست، خلاقیت بیشتر به فکر شخص و تغییر و تبدیل آن بستگی دارد. خلاقیت قسمتی از هوش انسان است. همان طور که بیشتر انسان ها استعداد فهمیدن را دارند، استعداد خلاقیت را هم دارند. به هر حال این استعداد ذاتی خود به خود پرورش نمی یابد بلکه کودکان برای گسترش آن به محرک های محیطی نیازمندند.

انسان ها این استعداد را دارند که به کارهای خلاق، برانگیخته و حتی برای آن تربیت شوند. به علاوه این نوع تحریک فقط از عهده کسانی بر می آید که خود خلاق باشند و بتوانند فضایی ایجاد کنند که در آن خلاقیت رشد یابد. کودکان در درجه اول از الگوهایی که پدر و مادر و مربیان در اختیارشان می گذارند، می آموزند. قدرت خلاقیت در هر کودکی نهفته است. فقط باید آن را بیدار کرده و از راه صحیح کودکانه پرورش داد.

افزایش احساس خود ارزشمندی در کودکان

افزایش احساس خود ارزشمندی در کودکان

کاردستی

ساختن کاردستی به کودک کمک می کند که آرام بماند، تمرکز داشته باشد و کاری را که شروع کرده با پشتکار به پایان برساند. کارهای دستی که با موفقیت ساخته شده اعتماد به نفس کودکان خجالتی را افزایش می دهد. واضح است که در ضمن توانایی های عملی مثل خلاقیت هر کودکی با کاردستی پرورش و آموزش می یابد.

بگذارید کودک آزادانه خیال پردازی کند.

گاهی می توان با استفاده از مواد بی ارزش مانند پوست میوه، ظرف ماست، پشم و کاغذ توالت عروسک های کوچکی ساخت. در کودکستان هنگام درست کردن کاردستی هیچ مدل معینی وجود ندارد. معمولا از کودکان خواسته می شود که با فکر خود کاردستی درست کنند، گاهی هم می توان برای این کار الگویی در اختیارشان گذاشت. به این وسیله همیشه تفاوت شیوه رفتاری کودکان را می شود تشخیص داد.

کودکان استادهایی کوچک هستند.

کودکان بیشتر وقت ها به چیزهایی که خودشان درست می کنند، افتخار می کنند دوست دارند برای آن چیزها تحسین شوند و تایید بگیرند. حتی کودکان نامطمئن واکنش بسیار مثبتی به کارهای خود که تمام کرده اند نشان می دهند. تجربه این که تولید آن ها و شیوه کارشان خوب است و قبول می شود برای رشد سالم اعتماد به نفس کودکان ضروری است.

 

همچنین بخوانید: نقاشی درمانی چیست ؟

 

نقاشی

نقاشی جزو محبوب ترین کارهای کودکان است. در کودکستان ظرفیت اتاق نقاشی بیشتر وقت ها تکمیل است. نقاشی برای بیشتر کودکان مطلوب ترین سرگرمی در طول زمان بازی آزاد است. کودکان به وسیله نقاشی امکانات گوناگونی برای ابراز وجود دارند. بیشتر وقت ها نقاشی های کودکان ممکن است در ارتباط با چیزی باشد که به آن فکر می کنند و بیننده می تواند تشخیص دهد که کودکان در آن لحظه به چه چیزی فکر می کنند چه چیزی می خواهند و دلشان می خواهد چطوری باشند، خود را چگونه می بینند.

در ارتباط با ناهنجاری های رفتاری کودکان نقاشی نقش مهم ایفا می کند چون تقریبا در تمام اختلالات به عنوان وسیله درمانی به کار می رود به خصوص در مورد کودکانی که تمایل به پرخاشگری دارند. همچنین در کودکان خجالتی و کم حرف نیز کاربرد دارد. کودکانی که توانایی کلامی آن ها آسیب دیده یا تمرکز ندارند نیز از کار خلاق در قالب نقاشی لذت می برند.

قوانین نقاشی و کاردستی

در کارهای خلاق به نکات اصلی زیر توجه کنید:
  • مهمترین اصل این است کار خلاق چیزی نیست که ما از آن خوشمان بیاید بلکه چیزی است که برای کودک مفید باشد.
  • در صورت امکان نباید الگویی در اختیار کودک قرار گیرد مانند الگوهایی در قالب شابلون یا نمونه های آماده چون این ها امکان شکوفایی کودکان را محدود می کنند.
  • کارهای خلاق کودکان را همیشه مثبت بشمارید و به عنوان نشانه فردی شخصیت کودک به آن توجه کنید.
  • به نقاشی های کودک به عنوان دیدگاه فعلی کودک نگاه  شود. مربی به وسیله آن سعی می کند ارتباط هایی را درک کند. به هر حال سوالی از کودک نباید پرسیده شود  مانند تو چرا برای آدمی که کشیده ای دست نمی کشی؟
  • مربی باید آگاهانه به رشد ادراک کودک توجه کند تا به کمبودهای احتمالی رشد او پی ببرد مثل وقتی که کودکی در پنج سالگی هنوز هم هنگام نقاشی بعد از کشیدن سر زیر آن پا می کشد.
  • به نقاشی های کودک با دقت توجه کنید تا بتوانید ارتباط های احتمالی را از آن طریق تشخیص دهید مثلا کودکی که در نقاشی اش بیشتر از رنگ سیاه استفاده می کند نشانه از اختلال شخصیتی دارد.
 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیاه دانه را با خواص جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر، رفع کرم های معده، از بین بردن زگیل و ترک دست و پا، تقویت کننده موهای نازک و شکننده، تمیز کننده کلیه و مجاری ادرار، بهبود آرتروز و روماتیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0