topNotif

اقدامات اولیه در مسمومیت های اتفاقی

1875 بازدید
14 فروردین 97
سمانه

اقدامات اولیه در مسمومیت های اتفاقی و تصادفی

مسمومیت های گوارشی (خوراکی) از شایع ترین مسمومیت ها می باشند و اغلب به صورت تصادفی و بر اثر نگهداری مواد سمی و شیمیایی مختلف در ظروف نامناسب اتفاق می افتد. در این نوع مسمومیت ماده سمی از راه دهان وارد بدن می شود. پس از مدتی عوارضی در فرد مسموم ایجاد می شود که این علائم با توجه به نوع سم، قدرت سم، مقدار مصرف، جثه فرد مصرف کننده و طول مدتی که از خوردن سم می گذرد متفاوت است.

مسمومیت چهارمین عامل مرگ های تصادفی در کودکان است. کودکان زیر پنج سال و نیز نوجوانان در معرض مسمومیت قرار دارند. شایع ترین سن خوردن تصادفی سموم، زیر پنج سالگی است. نود درصد مسمومیت کودکان در خانه، روی می دهد و شایع ترین محل آن، آشپزخانه و حمام است. مسمومیت های تصادفی بیش از همه هنگامی روی می دهند که وضعیت معمولی زندگی عوض می شود (مثلا در هنگام مسافرت و در تعطیلات).

اقدامات اولیه در مسمومیت های اتفاقی

اقدامات اولیه در مسمومیت های اتفاقی

اقدامات لازم که باید در مسمومیت های تصادفی انجام داد :

باز نگه داشتن راه تنفس و برقراری جریان خون. خارج کردن اشیای قابل مشاهده از دهان و چشم ها به منظور پایان دادن تماس با آن ها. تشخیص سریع نوع و مقدار ماده خورده شده در صورت امکان، که نتیجه این کار کمک به تعیین پادزهری که باید مورد استفاده قرار بگیرد، می باشد. اطلاع دادن به مرکز سموم، قبل از شروع سایر اقدامات. در صورت نیاز به ایجاد استفراغ، دادن شربت ایپکا (نوعی داروی ایجاد کننده استفراغ). این شربت باید در دسترس تمام افراد دارای بچه کوچک قرار داشته باشد.

مقدار مصرف دارو :

در شیرخواران تا دوازده ماهه باید پنج تا ده میلی لیتر شربت ایپکا به همراه صد تا دویست میلی لیتر آب داده شود و در صورت لزوم این کار تکرار شود. در کودکان یک تا دوازده ساله، یک قاشق غذاخوری (پانزده میلی لیتر) شربت و سپس دویست تا سیصد میلی لیتر آب داده می شود و در صورت لزوم می توان یک بار دیگر طی سی دقیقه بعد تکرار کرد.

 

همچنین بخوانید: قوانین طلایی برای اینکه هرگز مسموم نشویم

 

اقدامات لازم دیگر :

در صورت امکان، مقداری از ماده استفراغ شده را باید برای تشخیص نوع سم به آزمایشگاه فرستاد. سر فرد مسموم را باید به پهلو قرار داد تا از ورود مواد استفراغی به داخل ریه ها، پیشگیری و به باز نگه داشتن راه هوایی کمک شود. در فرد غیر هوشیار یا دچار تشنج، چنان چه لازم است بیمار به بیمارستان اعزام شود باید این کار به وسیله آمبولانس مجهز به وسایل اورژانس صورت گیرد.

تذکرات : در فرد غیر هوشیار یا دچار تشنج، هرگز نباید استفراغ ایجاد کرد زیرا این کار ممکن است موجب ورود مواد به ریه ها شود. در صورتی که فرد موادی مانند پاک کننده و شوینده، گریس یا ترکیبات نفتی یا واکس مبل را خورده است، نباید ایجاد استفراغ نمود زیرا این کار می تواند موجب افزایش سوختگی داخلی شود.

نشانه هایی که شما را از وادار کردن مسموم به استفراغ باز می دارد عبارتند از : سوختگی های اطراف دهان و لب ها، استشمام بوی نفت و بنزین از دهان مصدوم، بیهوشی، خانم حامله و مصدومی که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد. هرگز نباید به افراد مبتلا به مسمومیت تصادفی با مواد خوراکی، نوشابه گازدار داده شود، همچنین نباید آب حاوی نمک و خردل داده شود. زیرا در این صورت احتمال افزایش سدیم خون وجود دارد.

توجه :

مصرف همزمان شربت ایپکا با شیر یا شارکول (کربن فعال شده باقی مانده از تقطیر تخریبی مواد آلی مختلف که پس از افزایش دادن قدرت جذبی، به عنوان پادزهر عمومی به کار می رود) موجب بی اثر شدن شربت اپیکا می شود. تمام سموم بالقوه باید دارای برچسب باشند، دور از دسترس کودکان نگه داری شوند و باید درب آن ها به طور کامل بسته شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم ریحان بنفش را با خواص تقویت معده، نرم کننده سینه، ضد سرفه، درمان زکام، مدر، تقویت اعصاب، دارای ویتامین، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0