topNotif

التهاب مثانه چیست ؟ (از علل و علائم تا درمان بیماری)

2406 بازدید
11 تیر 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

التهاب مثانه چیست ؟ (از علل و علائم تا درمان بیماری)

عمل ادرار کردن به طور طبیعی درست است. مگر هنگام ادرار کردن مثل مالیدن نمک روی زخم پوست کنده، بعد از مراجعت از توالت سوزش و درد و نیاز مجدد به توالت احساس شود. بیمار مبتلا به التهاب مثانه درناحیه شکم و پشت احساس درد می کند. حتی ممکن است چند قطره ای خون دفع گردد.

التهاب مثانه یک عفونت ادراری است و بر روی میلیون ها نفر به خصوص زنان اثراتی باقی می گذارد. احتمالا در طول زندگی چندبار تکرار می گردد و مبتلایان در طول شب چندین بار به علت فشار ادرار از خواب بیدار می شوند. آنها در هر 20 دقیقه یک بار به دستشویی مراجعه می کنند و از درد شدید رنج می برند و هنگام کار متمرکز نمی شوند و روابط جنسی برای آن ها لذت بخش نیست.

علت بیماری التهاب مثانه چیست؟

Trichomonus and Chlanydio و معمول ترین مسبب آن Escher chia coli Bacteria (اشریشیا کلی) است که به طور عادی در روده بزرگ و راست روده زندگی می کند بدون اینکه موجبات ناراحتی را فراهم کنند. اگر آن باکتری ها بتوانند به لوله 1/5 اینچی (هر اینچ دو سانت و نیم) که به مثانه و کلیه ختم می گردد راه پیدا کند نتیجه ی این عفونت باعث فشار، تکرار ادرار و رنج می گردد.

 

التهاب مثانه چیست ؟

التهاب مثانه چیست ؟

 

علایم التهاب مثانه چیست ؟

تشخیص بیماری می تواند موجبات تسکین التهاب ورم مثانه را فراهم کند. اگر عفونت توسعه یافته به کلیه ها برسد “که به ندرت اتفاق می افتد” ممکن است آسیب جدی وارد کند.

  • تمایل مکرر به دفع ادرار؛
  • سوزش شدید هنگام دفع ادرار و درد سوزش دار در قسمت پایین شکم؛
  • گهگاه در ادرار خون دیده می شود؛
  • حتی پس از ادرار احساس می شود که مثانه پر است؛

رابطه بین فعالیت های جنسی و التهاب مثانه

فاصله کمی بین راست روده و لوله مثانه وجود دارد و به آسانی این موجودات به آنجا انتقال پیدا می کنند. به نظر می رسد فعالیت های جنسی باعث عود بیماری در زنان می گردد و عملکرد آن طوری است که باکتری را از ناحیه لوله مثانه به داخل مثانه منتقل می کند. شستشوی ساده قبل و بعد از مقاربت برای تمیز کردن منطقه از عفونت جلوگیری می کند. عمل پیشگیری کننده دیگر عبارت است از دفع ادرار ده دقیقه بعد از مقاربت. این عمل باعث می شود که باکتری ها و سایر موجودات زنده از ناحیه لوله ادرار قبل از اینکه بتوانند کارهای زیان بار خود را انجام دهند، دور شوند.

روش های مهم در پیشگیری از التهاب مثانه چیست ؟

  • زنان در تمام سنین از دختر کوچک گرفته تا بیوه زن های مسن به التهاب مثانه مبتلا می شوند و احتمال عود التهاب مثانه به علت روابط جنسی بیشتر است. تمیز و پاک کردن بدن از عقب به طرف جلو بعد از تخلیه، باکتری های روده ای را به طرف جلو  و لوله باز ادرار می کشاند. پاک کردن بدن از طرف جلو  به عقب این مشکل را به وجود نمی آورد.
  • هر چقدر گرفتار باشید، ادرار را نگه ندارید. این کار باعث انبساط دیواره مثانه شده و آن را مستعد عفونت می کند. وقتی که ادرار در مثانه جمع می شود باکتری ها نیز انباشته می شوند. یک مثانه خالی کمتر آمادگی برای عفونت دارد.
  • پوشیدن لباس زیر گشاد کتانی نیز به جلوگیری از التهاب مثانه کمک می کند. لباس جین تنگ، کمربند، شورت کوتاه پلاستیکی، نایلون و تحریک منطقه ای ادراری به رشد باکتری ها کمک می کند.

ورم مثانه در بارداری

بانوان هنگام بارداری آماده ابتلا به التهاب مثانه می باشند، به ویژه در سه ماهه آخر بارداری. در این زمان اعضا بدن خانم ها به هم نزدیک و مثانه بین زهدان و استخوان زهاری فشرده می شوند. مثانه ممکن است در این حالت توان تخلیه نداشته باشد. باکتری های که در باقی ادرار، خروجشان تاخیر یافته ازدیاد و تکثیر پیدا می کنند. هنگام بارداری احتیاط در مقابل التهاب مثانه بسیار لازم است. زیرا به نظر می رسد تغییرات هورمونی در آن زمان باعث افزایش آمادگی برای التهاب مثانه می گردد.

 

همچنین بخوانید:  علل ضعف مثانه و روش های درمان آن در زنان و مردان

 

درمان التهاب مثانه در طب سنتی

  • شربت کاسنی، شربت گل بنفشه، عناب و ترنجبین و خوردن ماءالشعیر به جای آب؛
  • مصرف شیره چهارتخمه و شیره تخمه خرفه (مقدار 40 گرم تخم خرفه را آسیاب کنید و در یک لیتر آبجوش ریخته و روی حرارت کم بگذارید تا نصف گردد؛ سپس صاف کنید)؛
  • جوشانده صاف شده تخم انجره (تخم گزنه) و گل بنفشه و ریشه شیرین بیان و کاکنج از هر کدام یک قاشق غذاخوری، برای 5 روز توصیه می شود.
  • شستشوی واژن با محلول گل بنفشه، گل نیلوفر و خطمی و پوست خشخاش
  • برگ شلغم، برگ گلم کلم، خارخاسک و بابونه (از هر کدام دو قاشق غذاخوری) را آسیاب کنید و به شکل خمیری درآورید و به ناحیه ضماد کنید.
  • از ضماد گل بنفشه، آرد جو، گل خطمی یا عرق کاسنی و عرق تاجریزی به طریق بالا عمل نمایید.
  • مالیدن روغن بنفشه و بابونه به محل، در تسکین درد موثر است؛
  • از جوشانده مرزنجوش، بابونه، خارشتر به صورت حمام دارویی استفاده می شود، این محلول را باید صاف نموده در آب آن بنشینید.
  • تخم کرفس، تخم خربزه، پودر ریشه شیرین بیان (از هر کدام یک قاشق غذاخوری) را با قدری شکر سائیده و نصف قاشق غذاخوری از آن صبح و نصف قاشق غذاخوری، عصر میل شود. بعد از خوردن این دارو می توان شربت سکنجبین یا شربت بنفشه نوشید.

درمان سوزش ادرار

  • این بیماری در تعقیب عفونت های مجاری تناسلی و در تعقیب خوردن داروهای محرک و گرم به وجود می آید  و با لعاب به دانه و اسفرزه، شیره تخم خرفه، تخم کاهو، شربت بنفشه، ماءالشعیر و شیره چهار تخمه تسکین می یابد.
  • خوردن آب انار، شیره چهار تخمه، مغز بادام مقشر، کتیرا، نشاسته، عصاره شیرین بیان، گل ارمنی به مقدار مساوی برای درمان این بیماری مفید است.
  • بایستی از جماع و از غذاهای شور، محرک، ترش و خیلی شیرین بپرهیزید.
  • شربت بنفشه و کاکنج و اذخر و ریشه ایرسا و لاله سرنگون مفید و موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر کرفس را با خواص محرک، مقوی قلب، بادشکن، مدر و قاعده آور، کاهش فشار خون بالا، رفع اضطراب و بی خوابی، کاهش قندخون، باز کردن عادت ماهیانه، ضد عفونی کننده در موارد برونشیت و آسم، رفع ناراحتی های کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0