انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

6992 بازدید
04 تیر 98
بهاره
,

با انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن آشنا شوید

پوست یکی از مهمترین و بزرگترین اندام انسان محسوب می شود و نقش یک لایه محافظتی را برای بدن ایفا می کند. اما بیماری های پوستی همیشه در کمین هستند. این بیماری ها می تواند مشخصه بیماری پوستی باشند و یا نشانه ای از یک بیماری دیگر که بر روی پوست ظاهر می شوند. به طور کلی مشکلات پوستی می تواند به دلایل مختلفی مانند آلرژی، بیماری های ژنتیکی، ضعف دستگاه ایمنی بدن و تحریک توسط مواد آلوده و شیمیایی به وجود آید. علاوه بر این، یکی از علل های بروز بیماری های پوستی ناشی از رشد انگل ها بر روی پوست می باشد و این بیماری ها بسیار مسری هستند. حال در این مقاله با انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

 

انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

کهیر پاپولر (Papular Urticaria)

پاپول ها یا تاول های کوچک گروهی، قرمز و خارش دارند که به علت گزش حشرات ایجاد می شود. اغلب در اثر خاراندن خراش پیدا کرده و گهگاهی عفونت ثانوی روی آن اضافه می شود. حشره عامل آن بیشتر پشه ها و کک هایی است که روی بدن سگ و گربه های اهلی زندگی می کنند. تشخیص را می توان با پیدا کردن حشره در گرد و خاک کف اتاق، صندلی و غیره و یا حیوانات خانگی تایید کرد.

ساس ها نیز که خون را می مکند در شکاف های کف اتاق و اثاثیه می توانند برای مدت طولانی بدون غذا زنده بمانند. این ها ممکن است باعث کهیرپاپولر شوند و بثورات ناشی از آن اغلب ۲ تا ۳ عدد در یک خط قرار دارند. آلودگی به ساس در منازل قدیمی و کهنه دیده می شود و احتیاج به ضدعفونی محل دارد.

گال (جرب)

آلودگی با آکاروسی به نام سارکوپت اسکیبی (sarcopt scabie)، این بیماری مسری را ایجاد می کند. تماس فیزیکی نزدیک باعث انتقال بیماری گال می شود. دوره کمون ممکن است تا ۲ ماه طول بکشد. انگل ماده بارور شده در طبقه شاخی نقب زده و تخم هایش را در آنجا رها می کند.

نقب مشخص به صورت خط مارپیچی و خاکستری دیده می شود. نقب ها معمولا در بین انگشتان سطح تاشونده مچ و ناحیه تناسلی دیده می شوند. در کودکان کف دست و پا هم مبتلا و در صورتی که از پستان آلوده شیر بخورد ممکن است در صورت و سر هم ظاهر می شود. در شیرخواران بثورات بطور شایع در کف پاها و اطراف زیر بغل دیده می شوند. خارش شدید و پاپول های خراش دار که به علت واکنش حساسیتی به انگل یا فضولات آن می باشد، وجود دارد.

این ها ممکن است حالت اگزمایی پیدا کنند و یا عفونت ثانوی روی آن ها اضافه شود. استعمال استروئید موضعی ممکن است باعث مخفی کردن علايم شود. وقتی بیمار در بستر رفته و گرم شود خارش او شدیدتر می شود. انگل ماده در انتهای بسته کانال زندگی کرده و می توان آن را به وسیله یک سوزن خارج کرد. کوشش برای یافتن انگل یا تخم آن در تمام بیماران باید انجام شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

 

درمان

تمام اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک بوده اند باید همزمان معالجه شوند. دادن دستورات کتبی به بیمار و خانواده او جهت پیگیری بهتر است.

بنزوات بنزیل (Benzyl benzoate) داروی موثری است، ولی به علت تحریک پوست به ویژه در کودکان زیر ۱۰ سال نباید مصرف شود. داروی گامابنزن هگزاکلراید یا لیندان (Lindane) برای کودکان مناسبتر است. بعد از درمان ممکن است خارش تا چند هفته ادامه یابد که اگر طاقت فرسا باشد می توان با استفاده از کروتامیتون (Crotamiton) آن را به حداقل رساند. گاهی اوقات بعد از درمان کامل، ندول هایی به جا می ماند.

روز اول: قبل از خوابیدن به حمام رفته و بدن را با یک مایع شستشو ملایم شسته و با یک لیف یا دستمال بثورات را مالش دهید. سپس، بدن را آب گرفته و سریعا آن را با حوله خشک کنید. حال کرم تجویز شده را از گردن به پایین و به ویژه بین انگشتان دست ها و پاها، کف پاها و ناحیه تناسلی بمالید و اجازه بدهید تا خشک شود.

روز دوم: بعد از ۲۴ ساعت بدون حمام استعمال دارو را تکرار کنید.

روز سوم: در سومین روز حمام کرده و بدن را شستشو دهید و ملافه تمام لباس های خود را تعویض کرده و بشویید.

نکته: تمام افراد خانواده و  آن ها که در تماس نزدیک بوده اند باید در یک زمان درمان شوند. بعد از درمان، خارش اغلب برای چند هفته باقی می ماند که می توان برای کاهش خارش از لوسیون کالامین استفاده کرد. اگر خارش ادامه یافت و نقاط جدید پیدا شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

گال نروژی

اصطلاحی است که برای شرح بثورات دلمه دار و شبیه پسوریازیس که پر از سارکوپت بوده و بسیار مسری است، به کار می رود. این بیماری در افراد فقیر که در نقاط شلوغ زندگی می کنند ویا دچار ضعف ایمنی هستند، دیده می شود.

گال حیوانات

انگلی که سگ و گربه را آلوده می کند و گاهی در انسان کهیر پاپولر ایجاد می کند. این بثورات پس از درمان حیوانات مبتلا بر طرف می شوند.

 

انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

  شپش

شپش، حشره کوچکی است که خون را می مکد و در بین موهای بدن خزیده و از روی تخم هایش شناخته می شود (رشک). در گذشته شپش سر در بین کودکان شایع بود، در حالی که شپش بدن بندرت در بچه ها دیده می شد. شپش ها در اثر تماس مستقیم منتشر و ممکن است در موهای ابرو، مژه ها و موهای زیر بغل هم یافت می شود.

شپش سر

در بعضی نقاط به علت فقر خانواده ها و عدم رعایت بهداشت فردی، شپش سر وجود دارد. انتقال این انگل در اثر تماس مستقیم با سر به وجود می آید. تخم شپش دانه های سفید چسبنده ای هستند که کاملا به موها می چسبند و به راحتی تشخیص داده می شوند. شپش سر باعث خارش زیادی در پوست سر می شود و در اثر خارش، عفونت ثانوی اضافه می شود و در اثر این عفونت غدد لنفاوی پشت سر بزرگ می شوند.

درمان

امروزه مقاومت شپش سر به گامابنزن هگزاکلراید دانسته شده است، از این رو آن را سوپر شپش گویند. مالاتیون یا کاربایل را روی سر مالیده و اجازه دهید برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت روی سر باقی بماند. سپس، موها را با شامپو معمولی شسته و رشک های مرده را با شانه های فلزی و دندانه ریز از موها جدا کنید. درمان را تا یک هفته تکرار کنید.

نکته: مشابه بیماری گال، در صورت تشخیص شپش سر تمام افراد خانواده و کسانی که با فرد مبتلا در تماس بوده اند باید معاینه و همزمان اقدام به درمان کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سدر را با خواص جلوگیری از ریزش مو و شوره سر، پاکسازی پوست، التیام زخم، رفع عرق سوز شدن پا، ضد التهاب، خنک کننده پوست، تقویت کننده پوست، تقویت کننده و حالت دهنده مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0