topNotif

آشنایی با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان

8128 بازدید
14 تیر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان آشنا شوید

ناخن ها از حساسترین نقاط بدن محسوب می شوند و امروزه پزشکان بر این باورند که بسیاری از مشکلات ناخن ها نشانه ای از بیماری خاص و یا ناشی از عفونت ها و قارچ ها می باشند. بهتر است بدانید که ماتریکس ناخن در هفته نهم جنینی در اپیدرم ایجاد می شود و در هفته بیستم جنینی رشد ناخن کاملا مشخص است. زمان متوسط برای رشد ناخن انگشت دست ۶ ماه و برای ناخن پا که کندتر رشد می کند ۱۲ تا ۱۸ ماه است (مدت زمانی که طول می کشد تا یک ناخن جدید جایگزین شود). اهمیت شناسایی بیماری های مرتبط با ناخن ها در کودکان و به ویژه در نوزادان بسیار ضروری است. حال در ادامه این مقاله با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان

آشنایی با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان

 

آشنایی با انواع بیماری های ناخن در کودکان و نوزادان

اختلالات مادرزادی

اختلالات تکاملی ناخن نادرند و شامل نبودن کامل ناخن ها (Anonychia)، نبودن نسبی ناخن ها، آتروفی ناخن ها، سندرم دیستروفی بیست ناخن، انحراف مسیر ناخن شست پا (ناخن را کتی شکل شست دست و انگشت اضافی با اثری از ناخن، می باشند). پاکونیشی مادرزادی یا پاکونیشیا کانژنیتا (Pachyonychia congenita) یک بیماری اتوزم غالب است که با ضخیم شدن قابل توجه ناخن ها مشخص می شود و اغلب با ضخیم شدن کف دست و پا همراه است.

تغییرات ناخنی به عنوان علامتی از بیماری های ارثی مثلا در هیدروتیک اکتودرمال دیسپلازی (Hidrotic Ectodermal dysplasia) و سندرم گلتز (هیپوپلازی پوستی موضعی) وجود دارد. فیبردم اطراف ناخن در توبروز اسکلروز دیده می شود. دراپیدرمولیز تاولی دیستروفیک ناخن ها در موقع تولد طبیعی ولی در عرض چند روز اول زندگی می افتند. خال های رنگی درماتریکس ناخن در افرادی که پوست تیره دارند، شایع و باعث ایجاد یک نوار طولی در صفحه ناخن می شوند.

بیماری های ناخن ناشی از عفونت ها

التهاب چین ناخن (عقربک)

التهاب چین ناخن (Paroychia) یا عقربک عبارت از عفونت حاد و دردناک است. معمولا به علت عفونت های استافیلوکوک ایجاد گردیده و گاهگاه در اثر استرپتوکوک یا پسودوموناس ایجاد می شوند. درمان کامل با آنتی بیوتیک ها باید انجام شود و تخلیه چرک ممکن است احتیاج باشد که باعث تسکین درد می شود.

در کودکانی که انگشتان خود را می مکند و عادت به مکیدن شست دارند، التهاب چین ناخن ها به طور مزمن ایجاد می شود. این حالت به علت میکروب ها یا قارچ ها وکفک ها ایجاد می شود.

التهاب تبخالی چین ناخن

التهاب تبخالی چین ناخن (Herpetic Whitlow) این بیماری یک عفونت اولیه چین ناخن است که به وسیله تبخال ساده ایجاد می شود.

بیماری ناخن ناشی از عفونت های قارچی

عفونت های قارچی ناخن در کودکان نسبتا کمیاب است. عفونت کاندیدایی ناخن ممکن است در کم کاری پاراتیروئید و سندرم جلدی مخاطی ارثی وجود داشته باشد، بیماری های پوستی که باعث تغییرات ناخنی می شوند.

 

همچنین بخوانید:  چگونه از جویدن ناخن ها امتناع کنیم

 

تغییرات ناخن در بیماری های مخصوص پوست

پسوریازیس (Psoriasis)

تغییرات ناخنی در کودکان نسبتا نادر است. آنچه بیشتر شایع است، فرورفتگی های صفحه ناخن است. فرورفتگی های صفحه ناخن ممکن است در طاسی منطقه ای و برص هم موجود باشند. جدا شدن ناخن از بسترش (onycholysis) ضخامت زیر ناخن و ناصافی صفحه ناخن نیز ممکن است در پسوریازیس ایجاد شود.

لیکن پلان (Lichen planus)

شایعترین تغییرات ناخنی لیکن پلان، پیدایش خطوط طولی در ناخن است. همچنین، نازک شدن ناخن و پیدایش ناخنک نیز ممکن است وجود داشته باشد. گاهی نیز ناخن به طور دائمی از بین می رود و اسکار به جا می گذارد.

تغییرات ناخنی همراه با بیماری های عمومی

خطوط بیو (Beau’s Lines)

این خط به صورت عرضی در تمام عرض ناخن ظاهر می شود و هر بیماری شدید که موقتا رشد ناخن را مختل کند، می تواند باعث ایجاد این خط شود.

ناخن قاشقی (Koilonychia)

این نوع تغییر شکل ناخن در کم خونی و فقر آهن دیده می شود. ندرتا ممکن است ارثی باشد.

سندرم ناخن زرد

چنانکه از نامش پیداست، در این بیماری ناخن ها زرد شده و رشد آن ها کند است. این سندرم با اختلالات مادرزادی عروق لنفاوی و شیلوتراکس (Chylothorax) همراه است.

تغییرات ناخن به علت ضربه

جویدن ناخن خیلی شایع است و به راحتی از آن می گذرند. ضربه های کوچک مثلا ضربه در حین بازی ممکن است باعث خون مردگی زیر ناخن شود. این را می توان با ایجاد یک سوراخ در صفحه ناخن با نوک سوزن داغ کوتر تسکین داد. کفش های تنگ به ویژه در کودکان می تواند باعث تغییرات ناخن در انگشتان پا شود.

نکته: داخل گوشت شدن ناخن های پا ممکن است احتیاج به تصحیح جراحی داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواص تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، تقویت ناخن، مانع از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، مالیدن بر روی سینه اطفال جهت درمان سرفه خشک، نرم کننده مفاصل و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0