topNotif

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

2026 بازدید
03 تیر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن آشنا شوید

زگیل در کودکان مدرسه ای شایع و به وسیله ویروس پاپیلوم انسانی (H.P.V) که جز گروه (Papova Virus) پاپوا ویروس هاست، ایجاد می شود. تحقیقات امروزی ثابت کرده است که انواع مختلف ویروس، اشکال گوناگون و بالینی زگیل را ایجاد می کنند. درصد زیادی از زگیل های معمولی در عرض چند هفته و گاهی چند سال، خود بخود ناپدید می شوند. ناپدید شدن زگیل به علت هر دو ایمنی یعنی ایمنی سلولی و ایمنی سرمی می باشد.کودکانی که دچار ضعف ایمنی و یا اگزمای آتوپیک هستند دچار زگیل و مولوسکوم کانتوژیوزوم (Molluscum contagiosum) می شوند، البته زگیل ممکن است در محل ضربه ها نیز ایجاد شود (پدیده کوبنر). حال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن، بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

 

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

زگیل معمولی

زگیل معمولی به صورت پاپول های سفت با سطح شاخی اغلب در دست ها ایجاد می شود، ولی ممکن است هر جایی را مبتلا کند. این زگیل ها به ویژه وقتی که اطراف ناخن باشند ممکن است دردناک شوند.

درمان

1- حل کننده ها: استعمال روزانه یک حل کننده کراتین (Keratolytic) مثل مخلوطی از 16/7 درصد اسید سالیسیلیک (Salicylic acid) و 16/7 درصد اسید لاکتیک (Lactic acid) و یا گلوتارآلدئید 10 درصد (Glutaraldehyde) معمولا اولین درمان است که به صورت زیر استعمال می شود:

سطح زگیل را با سوهان ناخن یا سنگ پا ساییده تا مسطح شود. یک قطره از محلول را در مرکز زگیل قرار داده و صبر می کنید تا خشک شود. هر روز (عصر) این کار را تکرار کرده تا وقتی که زگیل کاملا از بین برود. این کار ممکن است 12 هفته یا در بعضی از بیماران بیشتر طول بکشد.

2- سرما درمانی (Cryotherapy): در زگیل های مقاوم بهتر است که آن ها را به وسیله نیتروژن مایع منجمد کنند. برای این کار از یک قطعه چوب که به نوک آن مقدار پنبه پیچیده شده است، استفاده می شود (توسط پزشک). درمان زگیل را تا وقتی ادامه می دهند که در پوست اطراف یک هاله سفید ایجاد شود (معمولا 5 تا 30 ثانیه). در صورتی که فرصت کافی داده تا قسمت یخ زده آب شده و مجددا درمان کنید، نتایج بهتری حاصل می شود. بدین ترتیب عمل یخ زدن، آب شدن و مجدد یخ زدن انجام می شود. این روند بهتر است به فاصله 3 هفته تکرار شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان های خانگی زگیل

 

زگیل کف پایی

این زگیل ها که بیشتر به وروکو (Verruca) معروفند در کف پا ایجاد شده و وزن بدن موجب می شود که به داخل رشد کرده و موقع راه رفتن دردناک شوند. اگر سطح آن را به آرامی خراش دهید نقاط کوچک خونریزی به صورت نقاط کوچک و تیره جلب نظر می کنند. گاهی اوقات چند زگیل با هم یکی شده و ناحیه وسیعی از کف پا مثل پاشنه را می پوشانند (زگیل های موزائیک).

درمان

درمان زگیل های کف پایی مشکل است و ممکن است برای ماه ها و حتی سال ها مقاوم بمانند. گرچه تجویز مواد زیر ممکن است مفید باشد.

1- چسب اسید سالیسیلیک 0/040%: تا حد ممکن پوست روی ضایعه را بتراشید. یک قطعه از چسب اسید سالیسیلیک 0/040% را روی موضع گذاشته به طوری که روی زگیل قرار گیرد و سپس آن را به وسیله یک بانداژ عریض و چسبنده در محل ثابت نگه دارید. بعد از ۲۴ ساعت یا بهتر است ۴۸ ساعت آن را برداشته و محل را خشک کنید. این کار را آنقدر ادامه داده تا وقتی که زگیل به طور کامل از بین برود.

2- خیساندن در فرمالین (فرمالدئید ۴٪ در سالین نرمال): این روش مخصوصا در درمان زگیل های موزائیک به کار می رود. بدین ترتیب که هر شب قسمت مبتلا را برای ۱۵ دقیقه در محلول بالا بگذارید. البته پوست طبیعی اطراف را با مالیدن ژله روغنی محفظت کنید. بعد از هر خیساندن قسمت های نرم شده را باید به آرامی بتراشید.

3- سرما درمانی: از نیتروژن مایع استفاده می شود، گرچه همیشه مفید نیست و می تواند درد شدیدی را تا چند روز پس از درمان ایجاد کند.

زگیل های مسطح

به صورت زگیل های کوچک به رنگ پوست و مسطح بوده که اغلب متعدد و معمولا روی دست ها و صورت ایجاد می شوند. مصرف ماده حل کننده کراتین ضعیفی مثل پماد اسید سالیسیلیک ۲٪ و یا لوسیون و ژل ترتینوئین ۲۵٪ (Retin-A) مفید است.

زگیل های نخی شکل

به صورت زوائد پوستی زگیلی معمولا در صورت، گردن و اغلب در اطراف سوراخ های بینی و روی لب ایجاد می شوند، که بهتر است توسط کوتر برداشته شوند.

زگیل های تناسلی

این زگیل ها در هر سنی حتی در شیرخواران هم ایجاد می شود، ولی در نوجوانان و جوانان شایع تر است. این زگیل به وسیله یک ویروس با خاصیت آنتی ژنی مشخص ایجاد می شود. مشخصا نرم، صورتی و شفاف می باشند و اغلب ضایعاتی که در ناحیه تناسلی و میان دو راه ایجاد می شوند، پایه دار هستند. بهتر است که آزمایش سرم شناسی جهت سیفلیس درخواست شود، به ویژه اینکه این زگیل ها معمولا در اثر مقاربت منتقل می شوند.

درمان

1- پدوفیلین (Podophyllum) با غلظت های ۱۵، ۲۰ یا ۲۵ درصد در تنطوربنزوئین را هفته ای یک بار تحت نظر پزشک روی ضایعه می مالند. این کار برای ۴ تا ۶ هفته باید ادامه یابد. ۴ ساعت بعد از هر استعمال باید محل آغشته را شست. (پدوفیلین عصاره ریشه یک گیاه است و بسیار محرک است).

2- سرما درمانی: استعمال نیتروژن مایع یک نوع درمان موثر در این زگیل است.

3- جراحی: زگیل های بزرگ و مقاوم اطراف مقعد، به ویژه اگر مجرای مقعد را گرفته باشد معمولا احتیاج به برداشتن جراحی زیر بی هوشی عمومی دارند.

 

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

معرفی انواع زگیل در کودکان و راه های درمان آن

 

مولوسکم مسری

بثورات این بیماری به صورت پاپول های شفاف، نرم و نافدار روی پوست ظاهر می شوند. عامل آن یک پاکس ویروس (Pox Virus) است. گاهی آن ها را زگیل های آبی می نامند. در کودکان شایع است و به صورت گروهی ظاهر می شوند.

درمان

1- آغشته کردن به فنل: قسمت پنبه ای یک اپلیکاتور را به فنل آغشته کنید. تک تک بثورات را سوراخ کرده و یک قطره فنل روی آن بگذارید. ضایعه درمان شده سفیدرنگ می شود.

2- سرما درمانی: استعمال نیتروژن مایع در یک درمان موثر برای بیماری است.

3- تراشیدن ضایعات: اگر تعداد ضایعات زیاد باشد (مانند آنچه در افراد با ضعف ایمنی دیده می شود) می توان آن ها را کورتاژ (Curretage) کرد.

نکته: تعداد زیادی از زگیل های معمولی و مولوسکم مسری خود بخود از بین می روند، پس هیچ درمانی در شروع ضایعات و مخصوصا در اطفال خردسال منطقی به نظر نمی رسد. همچنین، توصیه می شود درمان های فوق توسط پزشک و یا شخص آموزش دیده انجام شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه خرگوشک را با خواص تقویت رشد مژه و ابرو، رفع درد مفاصل، از بین برنده زگیل، درمان آسم، کاهش استرس، درمان سرماخوردگی، درمان میگرن و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0