topNotif

اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن

2141 بازدید
03 دی 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن

انسان دارای دو بعد جسم و روان است که سلامت یا بیماری هر یک در دیگری تاثیر دارد و لذا شناخت معنای سلامت روانی نیز برای درک کامل مفهوم سلامت انسان لازم است. سلامت روانی شامل سلامت عاطفی، روانی و اجتماعی انسان ها می شود، که بر نحوه تفکر، احساس و عمل افراد تاثیر می گذارد و باید بدانید سلامت روان در هر مرحله از زندگی همچون کودکی و بزرگسالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما، زیر بنای سلامت روح و روان کودکی است. چنانچه دوران کودکی و نوجوانی با تربیت صحیح همراه باشد، احتمال ایجاد مشکلات روحی در بزرگسالی به حد قابل توجهی کاهش می دهد. حال در ادامه این مقاله با اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن آشنا شوید.

 

اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن

اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن

 

معیارهای سلامت روانی

از مهمترین معیارهای حداقلی بهداشت روانی قابلیت و توانایی برقراری ارتباط با دیگران در جامعه، توانایی شناخت و پذیرش مقررات اجتماعی، شناسایی استعدادها و محدودیت های خود، داشتن آرامش ذهنی، اعتماد به نفس، خود دوستی و گذشت و صبوری در برابر دیگران است. اگر این معیارها در فردی وجود نداشته باشد، می توان گفت وی فاقد سلامت روانی و به عبارتی دارای مشکلات و اختلالات روانی می باشد.

اهمیت بهداشت روانی کودکان و عوامل موثر در آن

با توجه به این واقعیت که سلامت فکر یک ملت وابستگی به میزان سلامت فکری کودکان آن جامعه دارد، اخیرا توجه جوامع مختلف نسبت به کودکان بیش از پیش جلب شده است. در این مورد مخصوصا نسبت به ارتباط کودک با مادر و احتیاجات روانی، اجتماعی و نقش محیط اجتماعی در سازمان شخصیت، تحقیقات گسترده ای انجام شده است. در عصر حاضر نه تنها کودکان باید در وضع جسمانی و روانی مطلوبی قرار بگیرند، بلکه باید امکانات بالقوه و آمادگی آنان برای ایجاد افراد بالغ در آینده مورد توجه قرار بگیرد. عواملی که بر سلامت روانی کودک تاثیر دارد به شرح زیر است:

عدم احساس امنیت یکی از مهمترین عوامل اختلالات روانی شناخته شده است. یکی از عوارض ناامنی و عدم احساس امنیت کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در کودک و نوجوان می باشد. این امنیت عاطفی در ماه های اول زندگی با آغوش مادر بدست می آید. ارتباط غیر کلامی و محبتی که کودک با مادر خود برقرار می نماید، در ایجاد احساس امنیت می نماید. با افزایش سن کودک ارتباط در خانواده ها و فرهنگ مختلف متفاوت است. به همین جهت اگر در کودکی و سال های ابتدایی زندگی روابط فردی ناخوشایند باشند،اختلالات رفتاری ظاهر شده و فرد را در طول زندگی دچار مشکل می کند.

اولین قدم در راه پیشگیری از اختلالات روانی توجه به کانوه های خانوادگی است. نه تنها باید نیازهای اصلی کودک به غذا و لباس برآورده شود، بلکه امنیت عاطفی آن باید در الویت قرار گیرد. علاوه بر این، آموزش صحیح در دوران طفولیت باید از همان ابتدای زندگی پایه ریزی شود.

تاثیر و نقش خانواده در بهداشت روانی کودکان و نوجوانان

چگونگی محیط خانواده از نظر روانی و عاطفی و رابطه افراد خانواده با یکدیگر تاثیر بسیار مهم و قابل توجهی در رشد روانی و شخصیت آینده کودک دارد. ریشه بسیاری از بیماری های روانی و اختلالات رفتاری را در محیط خانواده فرد در دوران کودکی جستجو کرد. بنابراین، رعایت برخی نکات ضروری است که عبارتند از:

اهمیت دوران جنینی

بهداشت روانی انسان از دوران جنینی باید مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل توجه به مسائل عاطفی، روحی و تغذیه ای مادر بسیار ضروری است. زن باردار باید در دوران بارداری بایستی از آرامش روحی و فکری برخوردار بوده و تغذیه مناسب داشته باشد. علاوه بر این، زندگی روانی و اجتماعی مادر با فزرند از مرحله پیش از تولد آغاز می شود.

 

همچنین بخوانید:  رفتار کودک چه زمانی غیر عادی به شمار می رود؟

 

تاثیر محیط زندگی و افراد خانواده

اساس و زیربنای حالات روانی انسان در دوران کودکی پایه ریزی می شود و عدم توجه به محیط زندگی کودک به ویژه از نظر عاطفی و روانی، اشخاصی که در اطراف کودک هستند و شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی هر یک به نوبه خود اثراتی در روحیه کودک به جای می گذارد.

پاسخ صحیح به سوالات کودکان

کودکانی که از نظر روانی سالم هستند کنجکاوی فراوانی برای فهم مطلب دارند. این اشتیاق باید به موقع درک شده و باید پاسخ صحیح، ساده و بدون انحراف و در خور فهم کودک داده شود.

احترام به کودک

یکی از ارکان اساسی در امر بهداشت روانی در هر فرد، احترام به او در دوران طفولیت است.احترام به کودک او را یک انسان با شخصیت و مستقل بار می آورد. عدم توجه کافی، تنبیه های شدید و بی علاقگی والدین نشان از بی احترامی به کودک بوده، لذا سبب اختلالات روانی می شود.

نقش تغذیه در بهداشت روانی کودکان

طفلی که در دوران کودکی از تغذیه کامل بی بهره مانده باشد در جوانی به عوارض گوناگون دچار می شود. حتی تغذیه ناکافیو ناقص در دوران بارداری و شیردهی می تواند ضایعاتی را در رشد روانی نوزاد ایجاد کند. تغذیه مناسب باعث تکامل رشد روانی کودک می گردد.

عشق و توجه به کودک

برای رشد سالم یک فرد، محبت و عشق در حد اعتدال، راهنمایی مناسب، تشویق و نظم و انضباط از ضروریات دوران کودکی است. طبیعی است اگر کودک در محیطی مشتنج و آشفته باشد،کودک دچار ناراحتی، عصبانیت و خشم می شود.

تاثیر نزاع و اختلافات خانوادگی

نزاع خانوادگی، سوتفاهم مستمر در بین اعضای خانواده، عدم وجود صمیمیت و صداقت سبب ایجاد اثرات نامساعد بر افراد به ویژه کودک می شود. چنین کودکانی در برخورد با فشارهای روانی و مشکلات بعدی دچار اختلالات روانی می شوند، زیرا چنین کودکانی مهارت های لازم برای تطابق، کنترل و هیجانات خود پیدا نکرده اند.

باید بدانید که تمام کودکان نیاز به توجه دارند. آنان خواستار نوازش، صحبت، خنده، بازی و روابط نزدیک و قوی عاطفی هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، عدم توجه سبب افزایش افسردگی در کودک می شود و کودک اشتیاق خود را نسبت به زندگی را از دست داده و به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می رساند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن شاهدانه را با خواص ضد التهاب، افزایش سلامت قلب، کمک به درمان دیابت، کمک به مبارزه با سرطان، افزایش سلامت مغز، کمک به کاهش وزن، کاهش دردهای دوره قاعدگی، درمان اگزما، افزایش رشد مو و درمان خشکی و خارش سر، رفع شوره مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0