topNotif

اهمیت سرد کردن و گرم کردن بدن در ورزش

3636 بازدید
09 بهمن 96
سمانه

اهمیت سرد کردن و گرم کردن بدن در ورزش و بدن سازی

پیش از آغاز فعالیت های جسمانی لازم است بدن آمادگی کافی برای اجرای تمرینات را داشته باشد، به طوری که ضربان قلب، درجه حرارت بدن و انعطاف عضلانی در شرایط مناسب، برای تمرین باشند.

مزایای گرم کردن بدن عبارتند از :

افزایش جریان خون و موجود بودن اکسیژن در حد نیاز تمرین، موجب افزایش سرعت انقباض و کاهش زمان بازتاب و تسهیل واکنش های سوخت و ساز، کاهش صدمات عضلانی و مفصلی بدن می شود، که جهت گرم کردن بدن، پنج دقیقه راه رفتن تند و یا دویدن نرم و آهسته و انجام تمرینات کششی به منظور افزایش انعطاف پذیری مفاصل و عضلات توصیه می شود.

همچنین برای گسترش توان عضلات که پس از تمرینات کششی عمومی اجرا می شود، نرمش توصیه می شود. این گونه تمرینات سبب افزایش حرارت بدن و عضلات می گردند و مدت زمان لازم برای این مرحله از گرم کردن پنج تا ده دقیقه می باشد.

اهمیت سرد کردن بدن :

سرد کردن بدن، یکی دیگر از کاربردهای مورد توجه در اجرای تمرینات جسمانی است. همان طوری که برای اجرای تمرینات لازم است یکباره و بدون مقدمه تمرین را شروع نکنیم، بعد از انجام تمرینات اصلی و سنگین هم فعالیت به طور ناگهانی متوقف نمی گردد و ضروری است پس از تلاش در جلسات رقابت و تمرین به انجام حرکات نرم و سبک پرداخت. فعالیت های زمان برگشت به حالت اولیه، شبیه فعالیت های گرم کردن می باشد و با این تفاوت که در اجرای آن برعکس عمل می شود.

این فعالیت ها می تواند دو مزیت را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد ؛ انقباض های نرم و عضلانی در این مدت باعث می گردد که خون در اندام ها به ویژه اندام های تحتانی تجمع ننموده و راحت تر و سریع تر جهت تصفیه به قلب باز گردد، سطح اسید لاکتیک خون با انجام فعالیت های سبک پس از تمرین نسبت به استراحت مطلق سریع تر کاهش می یابد و در نتیجه بدن زودتر از خستگی رهایی می یابد.

 

همچنین بخوانید:  فواید عالی طناب زدن برای سلامتی بدن

 

اهمیت تنفس در ورزش :

اگر به سلامت تن و روان خود علاقه مندید و تصمیم دارید در ورزش و سلامت خود موفق باشید، باید تنفس را به صورت اصولی یاد بگیرید. نحوه تنفس در ورزش نقش بسیار مهمی را در موقعیت و سلامتی ورزشکار بازی می کند. همان طور که می دانید همه موجودات زنده ممکن است روزها و هفته ها بدون آب و غذا قادر به زنده بودن باشند، ولی طی چند دقیقه در فضا بدون هوا زنده نخواهد ماند. پس می توان گفت : تنفس، اساس زندگی را تشکیل می دهد.

خستگی مفرط ناشی از ورزش :

وقتی تناسبی بین ورزش و اندام و سن مشخص موجود نباشد، خستگی ایجاد می شود و در اثر خستگی، بدن مسموم می گردد. این مسمومیت در اثر تولید اسید لاکتیک و لوکومائین می باشد. هر ورزشی که مستلزم به کار بردن اراده باشد، بیشتر شخص را خسته خواهد کرد. سورمناژ یا خستگی فوق العاده موقعی حاصل می شود که علاوه بر رعایت نکردن نوع ورزش استراحت شخص نیز کافی نباشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

جینسینگ سفید را با خواص تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی زوجین، مقابله با بروز علائم پیری در پوست، رفع لکه ها و چین و چروک پوست، تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش عوارض ناشی از یائسگی زنان، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0