topNotif

اهمیت سلامت سالمندی در زنان

2488 بازدید
04 مرداد 97
سمانه

سلامت سالمندی در زنان و افزایش امید به زندگی

برای تامین سلامت سالمندان و برآورده نمودن نیازهای جسمی و روحی آن ها در سراسر جهان طرح ها و سیاست هایی در حال تکوین و طرح ریزی است که در این بین توجه به ابعاد جنسیتی مسئله سالمندی و توجه ویژه به زنان سالمند ضروری است. سه دلیل عمده توجه بیشتر به سلامت زنان را برای توسعه بهداشت در آینده الزامی می سازد:

  1. افزایش تعداد زنان سالمند در سراسر جهان
  2. افزایش بارز طول دوره حیات زنان پس از 50 سالگی
  3. نگرش مثبت جوامع نسبت به سلامت سالمندان به عنوان افرادی که می توانند منشا خدمات موثری جهت خانواده و جامعه باشند.

امید به زندگی در زنان و مردان

در اغلب کشورهای جهان امید به زندگی هم در مردان و هم در زنان رو به افزایش است. تخمین زده می شود که تا سال 2020 زنان بالای 65 سال حدود 10 درصد از زنان جهان را شامل شوند که 22 درصد آن ها در کشورهای توسعه یافته خواهند بود. در حال حاضر بیش از نیمی از زنان سالمند بالای 60 سال در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و این میزان در سال های آتی افزایش خواهد یافت، چرا که حدود دو سوم زنان 45-59 سال در کشور در حال توسعه زندگی می نمایند.

برطبق برآوردها، زنانی که به 60 سالگی می رسند امید به زندگی متوسطی حدود 20 سال دارند که این میزان در مردان 17 سال می باشد. انتظار می رود این مقادیر تا سال 2020 تا 2 سال افزایش یابند. امید به زندگی در سن 60 سالگی در کشورهای توسعه یافته خارج از اروپا و در اروپای غربی بیشتر از سایر کشورها است. این مقادیر در آفریقا برای زنان 16 سال و برای مردان 14 سال است و در آسیای جنوبی برای زنان 17 سال و برای مردان 16 سال برآورد شده است. به طور کلی انتظار حیات در 60 سالگی طیف وسیعی دارد.

اهمیت سلامت سالمندی در زنان

اهمیت سلامت سالمندی در زنان

افزایش امید به زندگی و طول عمر بیشتر

اما افزایش امید به زندگی و طول عمر بیشتر به معنای زندگی بهتر و سالم تر نیست. یکی از نتایج افزایش طول عمر در زنان سالمند، افزایش خطر ایجاد بیماری های مزمن و ناتوانی های جسمی و روحی در آن ها می باشد. سازمان بهداشت جهانی بر این نکته تاکید نموده است که افزایش طول عمر به تنهایی، بدون کیفیت زندگی سالم در سال های پایانی عمر نباید هدف نهایی سلامت باشد و به عبارتی امید به زندگی سالم مهم تر از امید به زندگی صرف می باشد.

اصطلاح امید به زندگی سالم به معنای تعداد سال هایی است که فرد می تواند انتظار داشته باشد که با سلامت خوب زندگی کند. البته تعریف سلامت در سنین پیری و در جوامع مختلف ممکن است دشوار باشد اما تامین حداقل سلامت برای افراد سالخورده به نحوی که کیفیت قابل قبولی را برای حیات آن ها فراهم نماید ضروری است. تلاش هایی در جهت بهبود وضعیت دسترسی به اطلاعات در این زمینه، اصلاح و بهبود شاخص ها و فهم ما از سلامت سالمندان در حال انجام می باشد. تعداد سال هایی که زنان پس از 60 سالگی طی می کنند ممکن است سال هایی همراه با سلامتی و یا همراه با ناتوانی و معلولیت باشد.

 

همچنین بخوانید:  شناخت اختلالات سالمندی

 

مشکلات و تهدیدات سلامت سالمندان

به طور کلی مشکلات و تهدیدات سلامت سالمندان را می توان به دو دسته تقسیم نمود : مشکلات طبی جسمی و روحی شامل افزایش شانس ابتلا به بیماری های مزمن چون فشار خون بالا، دیابت، استئوپروز، آرتریت روماتوئید، دمانس، بیماری های قلبی – عروقی و نیز کاهش بینایی و کاهش شنوایی و سایر ناتوانی های جسمی ناشی از کهولت سن و نیز یائسگی، مشکلات اجتماعی شامل : فقر، انزوا، عدم حمایت از سوی خانواده، عدم وجود حمایت های اجتماعی لازم مانند برخورداری از حقوق بازنشستگی و تامین اجتماعی دانست.

عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بر چگونگی زندگی زنان تاثیر گذارده و پیامدهای زودرس و دیررسی بر سلامت سالمندان دارند. آموزش و سطح تحصیلات خصوصا در کشورهای در حال توسعه در زنان سالمند پایین تر است که این خود می تواند در ایجاد شرایط نامناسب زندگی آن ها دخیل باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنجبیل را با خواص تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0