اهمیت چکاپ های پزشکی در سلامت بدن

1617 بازدید
14 خرداد 97
سمانه
,

اهمیت چکاپ های پزشکی در سلامت بدن

بسیاری از بیماری های رایج و خطرناک مانند انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی و… به آسانی قابل پیشگیری و درمان هستند به شرط آنکه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی کشور خودمان، در بیمارستان ها، برنامه های خاصی برای چکاپ دوره ای و منظم افراد و به خصوص سالمندان طراحی و دایر شده است که تمام بخش های بدن با دقت و به صورت تخصصی مورد مطالعه قرار می گیرد.

یک چکاپ از وضعیت سلامت شما معمولا شامل:

  1. معاینه فیزیکی کامل بدن
  2. آزمایش خون، قندخون، اوره خون
  3. آزمایش ادرار و مدفوع، LDL و HDL
  4. اسیداوریک، کراتینین سرم، کلسترول سرم
  5. چربی خون
  6. نوار قلب
  7. تست ورزش
  8. معاینه چشم
  9. پاپ اسمیر (برای خانم ها)
  10. ECG رادیوگرافی قفسه سینه، 4 نوار مغزی و آزمایش EEG

البته پزشک شما می تواند با توجه به شرایطتان آزمایش های دیگری مانند تیروئید و… را در چکاپ دوره ای شما بگنجاند. این چکاپ های منظم برای افرادی که سالمند هستند، نوعی علاج واقعه قبل از وقوع است و به شما کمک خواهد کرد که از سلامت خود اطمینان یابید.

اهمیت چکاپ های پزشکی در سلامت بدن

اهمیت چکاپ های پزشکی در سلامت بدن

آزمایش ادرار

شامل ارزیابی میزان مواد موجود در ادرار و یکی از روش های رایج در چکاپ های دوره ای پزشکی است. آزمایش ادرار شامل بررسی ظاهر و رنگ های قرمز و سفید در ادرار است. تعداد و نوع برخی سلول ها در ادرار نشان دهنده بیماری های خاصی است. به عنوان مثال وجود گلبول های قرمز در ادرار می تواند نشان دهنده برخی سرطان های کلیوی و مجاری ادراری، افزایش فشار خون یا گلومرولونفریت (نوعی عفونت کلیوی) باشد. همچنین وجود گلبول های سفید در ادرار از وجود یک عفونت حاد در کلیه ها یا گلومرولونفریت خبر می دهد.

نوار قلبی و نوار مغزی

تصویری از فعالیت الکتریکی قلب یا ولتاژ الکتریکی قلب است که به وسیله EEG نوار قلبی الکتروکاردیوگراف رسم می شود و برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی کاربرد زیادی دارد. نوار مغزی EEG  تصویری از فعالیت الکتریکی مغز است که به وسیله الکترودهایی که روی سر بیمار قرار دارد، ثبت می شود و امواج مغزی را نشان می دهد. نوار مغزی برای تشخیص آسیب های مغزی و همچنین صرع و سایر مشکلات مغزی استفاده می شود و در مواردی برای تشخیص مرگ مغزی کاربرد دارد. از نوار مغزی برای بررسی وجود و محل تومورهای مغزی، آسیب های مغزی و تشخیص و ارزیابی سکته مغزی در چکاپ های پزشکی استفاده می شود.

 رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی

در این بخش از چکاپ های دوره ای پزشکی با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از بخش های مختلف بدن تهیه می شود و برای بررسی احتمال وجود بیماری ها و ناهنجاری ها در بافت های سخت (استخوان ها) و بافت های نرم (دستگاه گوارش، مغز…) مورد استفاده قرار می گیرد. سی تی اسکن و ام آر آی از مفاصل و استخوان ها برای بررسی آسیب های مفصلی، لیگامان ها و استخوان ها (ران، شانه، مچ و…) مورد استفاده قرار می گیرد.

تصاویر بعدی همراه جزییات بافت نرم، امکان بررسی دقیق بافت های بدن را فراهم می آورد و در سنین بالا که دردها و مشکلات مفصلی و استخوان ها بسیار رایج است، در تشخیص علت و مراحل اولیه پیدایش این مشکلات در چکاپ های منظم پزشکی بسیار راهگشا و کارساز خواهد بود.  ام آر آی امکان دسترسی به تصاویری دقیق از مغز و نخاع را فراهم می آورد و سرطان های خوش خیم و بدخیم را در مغز و نخاع نشان خواهد داد.

 

همچنین بخوانید: معاینات و آزمایش های پروستات چگونه انجام می شود؟

 

آزمایش خون

در آزمایش شیمیایی خون میزان الکترولیت ها (مانند سدیم، پتاسیم، کلر، بی کربنات، گلوکز، کراتینین و نیتروژن موجود در خون) اندازه گیری می شود. ارزیابی میزان الکترولیت های خون برای بررسی فعالیت کلیه ها و سلامت دستگاه کلیوی بسیار مفید است. آنچه معمولا به عنوان آزمایش قندخون می شناسیم درحقیقت اندازه گیری میزان ناشتای گلوکز خون است و برای اندازه گیری آن میزان گلوکز خون را در نمونه خونی که صبح قبل از صرف صبحانه از شما گرفته اند، می سنجند.

که بالاتر بودن آن از حد طبیعی نشان دهنده “بیماری دیابت” است و در صورتی که شما در یک چکاپ ساده به بیماری خود پی ببرید یا آن را کنترل کنید از بسیاری از عوارض این بیماری (عوارض کلیوی، بینایی، قلبی و …) مصون خواهید ماند. امروزه برای کنترل راحت تر قند خون، دستگاه های ساده ای به نام “گلوکومتر” به بازار عرضه شده است که شما به راحتی در منزل با قرار دادن یک قطره از خون خود روی آن می توانید قندخونتان را کنترل و اندازه گیری کنید

اکوکاردیوگرافی

در این بخش از چکاپ های پزشکی، امواج ماورای صوت از بدن عبور داده می شود تا تصاویری از قلب و سایر ساختمان های داخلی روی صفحه، نمایش داده شود. از “اکو” برای ارزیابی و تشخیص بیماری ها و نقایص مادرزادی و اکتسابی قلب، اندازه گیری قلب و حفره های آن، ارزیابی فعالیت عضلات قلب و دریچه های قلبی استفاده می شود.

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یا “پاپ تست” یک آزمایش پزشکی برای تشخیص اولیه سرطان ها و بدخیمی های دستگاه تناسلی بانوان است. در این بخش از چکاپ دوره ای، نمونه های سلولی از گردن رحم برداشته می شود و مورد مطالعه میکروسکوپی قرار می گیرد. این آزمایش بسیار آسان و در عین حال قابل اعتماد است. 75 درصد از نمونه های پاپ اسمیر، ناهنجاری های سلولی مانند دیس پالزی سلولی که یک حالت پیش سرطانی و نشان دهنده احتمال ابتلا به سرطان در آینده است را نشان می دهند.

بسیاری از این ناهنجاری های سلولی نشانه سرطان گردن رحم نیست ولی به عنوان زنگ خطری برای فرد است تا از سلامت خود مراقبت بیشتری کند. بهتر است تمام خانم ها که در دوره فعالیت جنسی هستند هر ۶ ماه یا یک سال یک بار این آزمایش را انجام دهند و اگر نتایج آن دلالت بر وجود سلول های ناهنجار و غیر طبیعی داشت با توجه به طبیعت ناهنجاری، این آزمایش را هر ۳ سال یکبار تکرار کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

.
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0