topNotif

ایفای نقش در نمایش های کودکان چه تاثیری در شخصیت و تربیت آنان دارد؟

1778 بازدید
29 آبان 97
سمانه
,

هدف های اجرای نقش برای کمک به کودکان

با کودکان به فاصله های نامنظم بازی هایی با نقش هایی که پذیرفته شده اند اجرا کنید. ایفای نقش در نمایش های کودکان بر طبق الگوهای عملی قصه ها، داستان ها یا کتاب های تصویری صورت می گیرد. قبل از آن با بچه ها گفت و گو کنید و سپس نقش ها را قسمت کنید. وسایل لازم مناسب را از جعبه لباس های مبدلتان بر دارید. در این جا باید درباره این که چرا نقش فقط در گروه کوچک هدایت می شود توضیح داد. امکان تطبیق با هر یک از نقش ها به خصوص برای کودکان ناهنجار رفتاری این فرصت را به آن ها می دهد که الگوی رفتاری جدید یا به عبارتی واکنش های احتمالی را آگاهانه تجربه و رفتارشان را به تناسب آن درونی کنند. به این ترتیب مشخص می شود که کودکان این توانایی را دارند که آزادانه و بدون اجبار نقش های جدید را بپذیرند و به خوبی آن ها را اجرا کنند.

اجرای نقش برای کمک به درمان

اجرای نقش به درمان کودکان ناهنجار رفتاری کمک شایانی می کند. چون به کودک امکان می دهد که بحران های تجربه شده را دوباره تجربه و آن را بازسازی می کند. به این ترتیب مثلا کودک در قالب نمایش، ترس های خود را بیان می کند و همین کار باعث کم رنگ شدن ترس می شود. کودکان به هنگام اجرای نقش این امکان را می یابند که آرزوهایشان را آسان تر بیان کنند و حتی در شرایط خیال پردازی در یک نقش این احساس به آن ها دست می دهد که آرزوهایشان برآورده شده است.

ایفای نقش در نمایش های کودکان

ایفای نقش در نمایش های کودکان

هدف های آموزشی ایفای نقش در نمایش های کودکان

در کنار هدف درمانی اجرای نقش در بسیاری از حوزه های دیگر بر کودک اثر مثبت می گذارد.

دسترسی به احساسات

وقتی کودکی در حین ایفای نقش خودش را با نقشی که پذیرفته تطبیق می دهد احساس ها، منظورها و خواسته های مربوط به آن را تجربه می کند. ولی این احساس در مقایسه با احساس های شخصی کودک آموخته شده هستند و فقط تحت شرایطی به وجود می آیند. به این ترتیب اجرای نقش احساس های شخصی کودک را بیشتر در دسترس قرار می دهد، همین طور احساس های هم بازی های او را که با همکاری گروهی در اجرای نمایش در ارتباط نزدیکی با هم قرار می گیرند.

یادگیری تفاهم با ایفای نقش در نمایش های کودکان

ایفای نقش به کودکان نشان می دهد که می توان با تمرین، رفتار اجتماعی و تفاهم به دست آورد. آن ها یاد می گیرند که با انسان های دیگر کنار بیایند و آرزوها و مقصودهای خود را با آن ها قسمت کنند.

یادگیری نقش

در جامعه شناسی، منظور از نقش انتظار رفتاری است که در جایگاهی از جامعه انسان های دیگری آن را جرا می کنند. هر انسانی در اجتماع چندین نقش می پذیرد، همان طور که یک کودک کودکستانی مثلا در یک زمان  چند بازی را ایفا می کند. اگر کودکی این نقش ها را بشناسد آن وقت می داند که در شرایط معین چگونه رفتار کند و چه انتظاراتی از او دارند. بازی کردن در نقش های گوناگون، تجربه های گوناگون را به دنبال دارد و به کودک یاد می دهد که نقش ها را آسان تر بشناسند و آن ها را تشخیص دهد.

 

همچنین بخوانید: تاثیر بازی در پرورش خلاقیت کودکان

 

درک رفتار گروهی

بازی کردن نقش امکان تغییر سلسله مراتب موجود را در یک گروه به وجود می آورد. شما می توانید این سلسله مراتب را آشکار کنید مثلا در یک نمایش عمدا نقش هایی را به یک کودک رهبر بدهید. به این وسیله شما تقسیم نقش ها را در گروه برای کودکان قابل فهم تر می کنید با این اصل می توان تغییر رفتار کودکان را هدایت کرد مثلا احتمال دارد تعدادی از کودکان فکر کنند همیشه نمی خواهند از شاه گروه تبعیت کنند و می خواهند خودشان یک بار چنین جایگاهی را داشته باشند.

یادگیری مشاجره

مربیان می توانند به وسیله ایفای نقش های پذیرفته شده مشاجره های درون یا بیرون گروهی را بازسازی کنند. از این راه کودکان مجبور به تصمیم گیری هایی می شوند که البته در روند واقعی کودکستان اثری ندارد. به علاوه شرایط مشاجره را هم می توان متنوع کرد تا کودکان یاد بگیرند که اگر طور دیگری رفتار کنند چه اتفاقی ممکن است بیفتد. در ضمن به این وسیله مشاجره بسیار آسان تر می شود. در حین نمایش ممکن است راه حلی پیدا شود که از لحاظ اجتماعی قابل قبول نباشد. باید توجه داشت که حتی اگر با اجرای نقش چشم کودکان بر شرایط بحرانی و رفتار در چنین شرایطی گشوده شود. ایفای نقش در نمایش های کودکان هرگز راه حل عملی برای برطرف کردن چنین بحران هایی نیست.

پیشرفت شایستگی کلامی

هر چه کودکان خود را بیشتر با نقش پذیرفته شده تطبیق دهند، بیشتر دوست دارند که مناسب با شیوه حرف زدن آن فرد عمل کنند بنابراین معمولا کودکان مثلا لحن حرف زدنشان را تغییر می دهند. وقتی نقش افرادی را بازی می کنند که در برابر جمعیت ایستاده اند به زبان ادبی صحبت می کنند. از این راه آگاهی زبانی و شایستگی کلامی کودکان بیشتر می شود و تکامل می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب دارچین را با خواص شل کننده عضلات (صاف)، آرامبخش، خواص آنتی بیوتیکی، چربی سوز، ضد سرطان، اشتها آور، ضد نفخ، ضد درد ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0