topNotif

ایمنی بدن چیست

2162 بازدید
15 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

ایمنی بدن چیست و با ایمنی اکتسابی و ذاتی آشنا شویم

ایمنی توانایی بدن در مقابله با بیماری هایی است که از طریق میکروب ها (شامل باکتری ها، ویروس ها و انگل ها) ایجاد می شوند. بنابراین وقتی گفته می شود که فردی در برابر یک بیماری خاص ایمن است، یعنی دیگر به آن بیماری مبتلا نمی شود.

میکروب ها و انگل ها، بیماری های مختلفی را در انسان ایجاد می کنند. اغلب میکروب های ایجاد کننده بیماری، سمومی را در بدن آزاد می کنند. به طور معمولی بدن قادر است در برابر بیشتر میکروب های بیماری زا مقابله و دفاع کند.

پوست به عنوان اولین سد دفاعی در برابر ورود بسیاری از میکروب ها عمل می کند و در مرحله دوم در صورت ورود میکروب ها به بدن، گلبول های سفید خون شروع به از بین بردن میکروب ها می کنند. ولی در صورتی که تعداد میکروب های وارد شده از تعداد گلبول های سفید بیشتر باشد، این سلول ها قادر به محافظت بدن در برابر میکروب ها نیستند.

همچنین بدن قادر است از طریق مکانیسم های ایمنی در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت کند. به این ترتیب که در خون فرد موادی به نام پادتن تولید می شوند که در برابر ارگانیسم های مهاجم می جنگند. هر نوع پادتن فقط در برابر یک نوع میکروب عمل می کند و پادتن های مختلف خصوصیات مختلفی دارند.

ایمنی بدن چیست

ایمنی بدن چیست

پادتن های مختلف و خصوصیات مختلف :

بعضی از پادتن ها سموم آزاد شده توسط میکروب ها را خنثی می کنند. بعضی دیگر سبب تجمع باکتری ها شده و سبب می شوند که این اجتماع باکتری ها به راحتی مورد حمله گلبول های سفید خون قرار گیرند. بعضی دیگر از پادتن ها باکتری ها را حل کرده و از بین می برند. گاهی مقدار مشخصی از پادتن ها در پلاسمای خون باقی مانده و سبب محافظت فرد در برابر حمله های آتی این میکروب ها می شوند و در این حالت شخص به آن بیماری مشخص، ایمنی پیدا می کند. مکانیسم ها و واکنش های ایمنی شناسی بدن به دو صورت ایمنی طبیعی و ایمنی اکتسابی هستند.

ایمنی طبیعی :

ایمنی طبیعی بدن به طور طبیعی از ابتدای تولد در برابر بعضی از بیماری ها، ایمنی و مصونیت دارد. ایمنی طبیعی می تواند به سه صورت : نوعی، نژادی و فردی باشد.

در ایمنی نوعی میکروب فقط می تواند روی یک نوع به خصوص اثر داشته باشد. در ایمنی نژادی بعضی از نژادها نسبت به نژادهای دیگر در برابر بعضی بیماری ها مقاوم تر هستند. در ایمنی فردی نیز عوامل مختلفی از قبیل : سن، وضعیت فیزیولوژیکی، خواص ژنتیکی، تغذیه و محیط می توانند موثر باشند.

 

همچنین بخوانید:  غذاهای محافظت کننده از بدن

 

ایمنی اکتسابی :

ایمنی اکتسابی یا اختصاصی عبارت است از مصونیتی که در اثر برخورد و تهاجم یک عامل عفونت زا در بدن ایجاد می شود. ایمنی اکتسابی ممکن است در اثر ایجاد پادتن یا آنتی کور در بدن ایجاد شود و یا از طریق عامل عفونت زا تاثیر بگذارد. ایمنی اکتسابی فعال عبارت است از عفونت شدید یا خفیف و یا حتی نامریی با عامل بیماری زا، و واکنشی که در بدن در برابر این عفونت ایجاد می شود، ایجاد پادتن یا آنتی کور می باشد، که برای مدتی این ایمنی در بدن باقی می ماند.

ایمنی اکتسابی فعال :

واکسیناسیون به عنوان پیشگیری در نتیجه ایجاد ایمنی اکتسابی فعال می باشد پس از اثر عامل بیماری زا چه به عنوان عفونت و چه به عنوان واکسیناسیون، بعد از مدتی اولین آثار آنتی کور در بدن ظاهر شده و پس از چند هفته مقدار آن به حداکثر ممکن می رسد. به طوری که معمولا برای مدت طولانی و در بعضی موارد تا آخر عمر فرد را در برابر عامل عفونت زا ایمن نگاه می دارد. به عنوان مثال یک بار ابتلا به بیماری سرخک و آبله، یک عمر ایمنی در برابر این بیماری ها ایجاد می کند.

ایمنی اکتسابی غیر فعال :

در ایمنی اکتسابی غیر فعال، از سرم فردی که نسبت به یک عامل بیماری زا مصون است، برای فردی که نسبت به همان عامل حساس است استفاده می شود. برای این کار ابتدا یک حیوان مثل اسب را با یک بیماری عفونی آلوده و مبتلا می کنند، در این حالت آنتی کور یا پادتن بر علیه این بیماری در خون اسب تولید می شود و بعد سرم اسب را که حاوی آنتی کور می باشد گرفته و به بدن انسان تزریق می کنند و بدن انسان از این پادتن ها یا آنتی کور ها در برابر بیماری استفاده می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه اکیناسه را با خواص پیشگیری از آنفلوانزا، مقابله با التهاب مثانه، درمان برونشیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0