topNotif

باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

1306 بازدید
17 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

آیا شما و همسرتان در مور كوچك ترین مسئله ای با هم دعوا می كنید؟ شاید وقت آن رسیده باشد كه نگاهی به پیشینه خود بیندازید. تجارب و باورها به شدت بر زندگی حال حاضر آدم ها تاثیر می گذارند. آن ها روابط فعلی ما را تحت الشعاع قرار می دهند. گاهی اوقات یك چیز ظاهرا جزیی و یا یك اتفاق كوچك، نقطه داغی را فعال می كند. لذا در این مقاله به بررسی چهار باوری كه در دوران كودكی شكل می گیرند و تمام روابط را در خود جا می دهند، خواهیم پرداخت. برای آن كه نقش محرك های عصبی و نقاط داغ در روابط زناشویی را بهتر درك كنید باید این چهار باور را بشناسید. پس در انتهای این مقاله پاسخ این سوال را دریافت خواهید کرد که، باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

 

باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

 

باورهای زوجین چطور بر رابطه آن ها تاثیر می گذارند؟

1- باورهای مرتبط با زندگی و دنیا

نگاه امروزتان به دنیا به برداشت و تصور شما از دنیا و زندگی در دوران كودكی تان و حال و هوای احساسی حاكم بر خانواده پدری شما بستگی دارد. هر وقت خاطرات تلخ گذشته زنده شوند یا چیزی را از دست بدهید كه به نظر شما لازمه زندگی شادمانه است، محرك های عصبی شما فعال خواهد شد.

2- باورهای مرتبط با جنسیت و روابط

نگرشی كه در دوران كودكی تان در مورد نقش های مردانه و زنانه و روابط صمیمی درونی كرده اید، تاثیر بسزایی بر روابط حال حاضر شما می گذارند. این نگرش، نقش مهمی در ایجاد نقاط داغ یا محرك های عصبی، بازی می كنند. به قول پاورز و گریفیت: همه، خطوط هدایت گر جنسیتی داریم. این خطوط، باورها و انتظارات كلی و ناهشیارانه ما درباره زن و مرد است. ریشه این باورها و انتظارات برداشت هایی است كه در دوران كودكی راجع به زن و مردهای اطراف خود، به ویژه پدر و مادرمان داشته ایم.

در ضمن باورهایی نیز در مورد روابط پیدا می كنیم كه به آن ها تصورات رابطه ای می گویند. ریشه این باورها، برداست ما از رابطه زناشویی پدر و مادر و اطرافیان مان است. محرك ها و نقاط داغ شایع در این خصوص عبارتند از: رفتارهایی كه شما را به یاد صفات ناخوشایند والدین تان می اندازند، ضعف همسرتان در مقایسه با پدر و مادر شما و تكرار جنبه ای منفی از رابطه پدر و مادرتان در رابطه زناشویی و غیره.

 

همچنین بخوانید:  اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

 

3- باورهای شما در مورد جایگاهتان در دنیا

نظر شما در مور جایگاه تان در دنیا، به نقشی كه در خانواده پدری داشتید، بستگی دارد. نقاط داغ و محرك های این حوزه عبارتند از: ایفای نقشی شبیه نقش نامطلوبی كه در دوران كودكی بازی می كرده اید (مثل نقش سپر بلا) یا ایفا نكردن نقشی كه جز نقش های خوشایند دوران كودكی شما بوده است (مصداق آن، جمله من در خانه پدرم ستاره بودم، می باشد).

4- نظام ارزشی شما

ارزش هایی كه از دوران کودكی به دنبال آن ها بوده اید هم خیلی مهم هستند و برخی از نقاط داغ شما را می سازند. نكته حساس در مورد ارزش های پدر و مادرتان این است كه یا ارزش های آن ها را پذیرفته اید یا به نشانه استقلال، ارزش های آن ها را رد كرده و نقطه مقابل آن ها را پذیرفته اید. ارزش هایی كه نقاط داغ و محرك های عصبی را توجیه می كنند عبارتند از: صداقت، مسئولیت پذیری، پیشرفت، سر و وضع و ارزش های اختصاصی تر مثل ورزش، سیاست و دین.

وقتی شما و همسرتان با نظام ارزشی، باورها و نقاط داغ خود و یكدیگر آشنا می شوید، می توانید به جای عصبانی شدن، انتخاب بهتری كنید. همچنین می توانید ریشه مشكلات را بیابید. با شناخت محرك های عصبی و نقاط داغ خود و طرف مقابل تان می توانید گذشته را با حال قاطی نكرده و در مورد مشكلات افراط نكنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0