با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

2291 بازدید
27 آبان 96
سمانه

آیا می خواهید با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1 ؟

سیر در کتب طب سنتی با نام عربی آن ثوم آمده شده است نوع کوهی و وحشی آن را موسیر گویند که در کتب طب سنتی با نام اسقوردیون و ثوم الحیه نیز آورده شده است.

مشخصات گیاه سیر:

سیر گیاهی است پایا و قسمت زیر زمینی اش متورم که ریشک ها از آن بیرون آمده و این تورم همان سیر است که معمولا مصرف می شود و هر بوته ی متورم سیر 10 تا 12 پر سیر دارد که روی همه ی آن ها را پوششی سفید رنگ یا صورتی پوشانیده است و برگ های آن نواری به رنگ سبز تیره و گل های کوچک و صورتی یا مایل به سبز که به صورت یک چتر در انتهای ساقه ی استوانه ای گل دهند به ارتفاع 60 تا 50 سانتی متر ظاهر می شود و دانه های آن سیاه است.

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

به طور کلی دو نوع سیر هست :

سیر سفید و سیر صورتی که برای تکثیر سیر پر های سیر را از بوته ی آن جدا کرده در اوایل پاییز می کارند و فقط در مناطقی که زمین های آن در دوره ی زمستان خیلی مرطوب می شود، ناچار سیر در اوایل بهار کاشته می شود و ضمنا در مواقعی که کشت پاییزه به دلیلی انجام نشده باشد برای عدم فوت وقت می توان به هر حال سیر را در اوایل بهار کاشت.

ترکیبات شیمیایی سیر :

سیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود 1 درصد اسانس می باشد که شامل آلیل پروپیل دی سولفید و دی آلیل دی سولفید و دو ترکیب گوگردی دیگر می باشد، سیر ضد عفونی کننده است و فشار خون را پایین می آورد به علاوه دارای آلیسین و آلیساتین یک و آلیساتین دو می باشد، سیر خاصیت باز دارنده ی رشد در مورد باکتری های گرام منفی گروه های تیفوئید و شبه حصبه یا پاراتیقوئید و اینتری تیس (ورم روده های کوچک) دارد، سیر خاصیت بسیار قابل ملاحظه ی میکروب کشی دارد و کشت میکروبی تحت تاثیر سیر از بین می رود.

در هریک از صد گرم پر های بوته سیر خام مواد زیر وجود دارد :

آب 61 گرم و پروتئین 6 گرم و مواد چرب 2/0 و هیدرات های کربن 29 گرم و خاکستر 5/1 گرم و کلسیم 29 میلی گرم و فسفر 202 میلی گرم و آهن 5/1 میلی گرم و سدیم 19 میلی گرم و پتاسیم 529 میلی گرم و ویتامین آ خیلی کم و تیامین 25/0 میلی گرم و رایبو فلاوین 08/0 میلی گرم و نیاسین 5/0 میلی گرم و ویتامین ث 15 میلی گرم می باشد.

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

خواص سیر :

سیر بادشکن و ضد عفونی کننده است و سابقا حکما معتقد بودند خوردن سیر، بدن را در مقابل بیماری های ضد عفونی محافظت می کند و نرم کننده ی سینه و کرم کش و ضد کرم و مدر و آرام بخش و محرک و مقوی و تونیک است.

چینی های قدیم سیر را به عنوان تقویت کننده ی احشا و تصفیه کننده خون و به عنوان عاملی که برای طحال مفید است مورد توجه قرار می دادند و سیر را به عنوان ماده ی مسکن و آرام بخش برای معده و کلیه می شناختند و معتقد بودند که در مورد مسمومیت های غذایی، سیر به عنوان تریاق و ضد سم اثر بسیار نیکویی دارد و برای معالجه ی سرماخوردگی و التهاب های زکامی بینی و در ضعف های ناشی از آفتاب زدگی آن را می خورند.

سیر را در روغن له می کردند و روی آبسه ها و محل نیش حشرات و مار و عقرب می گذارند، دو دانشمند معروف کاویلیتو و بیلی در سیر آلییسین در یافتند که سیر خاصیت باز دارنده ی رشد باکتری روی باکتری های گرام مثبت و گرام منفی دارد.

تجربیات جالبی برای معالجه سل با سیر روی خوکچه ی آزمایشگاهی به عمل آمده است، سیر فشار خون بالا را پایین می آورد و موجب اتساع شریان ها و رفع تصلب شریان ها می شود، سیر از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و حرارت سیر شبیه به حرارت غریزی است و سیر وحشی و صحرایی از سیر مزروع گرم تر و خشک تر است.

دیگر خواص درمانی سیر :

سیر باز کننده ی انسداد مجاری و خشک کننده ی رطوبت های معده و مفاصل و رقیق کننده ی خون است، مدر است و قاعده آور و معرق و ضد سم است و پوست را زخم می کند و خوردن آن در صورتی که منطبق با مزاج باشد و در حد اعتدال خورده شود برای سلامتی بدن مفید است و توصیه این است که پخته و یا با سرکه خورده شود (سیر ترشی).

سیر برای تصفیه ی آواز و حلق و نفس تنگی و فراموشی و فلج و لقوه و رعشه و اکثر بیماری های عصبی مفید است و درد های مفاصل و سیاتیک و نقرس و درد لگن خاصره و امثال این ها را تسکین می دهد و برای قطع اخلاط غلیظه و دفع باد های تهیگاه و خارج ساختن زالوی در حلق مانده و برای اخراج اقسام کرم معده و کرم کدو مفید است.

 

همچنین بخوانید:  با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

 

فراموش نکنیم :

سیر در سرد مزاجان برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم نافع است و در گرم مزاجان تشنگی ایجاد می نماید و برای تب های کهنه و زخم های ریه و درد معده و قطره قطره ادرار کردن و درخشانی رنگ چهره و تحلیل ورم ها و خرد کردن و دفع سنگ کلیه مفید است.

ضماد مخلوط سیر کوبیده با پیه یا با روغن زیتون برای تحلیل تومور های سرد اثر قوی دارد و این ضماد به خردل شیطان معروف است و در خنثی سازی و مقابله با سم، گزیدن مار و رتیل و حشرات سمی ضد سم خوبی است.

ادامه ی خوردن سیر موجب ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه است و اگر با انجیر و سداب و مغز گردو خورده شود، پاد زهر قوی است و پخته ی آن با زیره برای تقویت دندان مفید است و اگر سیر را با شیر گوسفند پخته و با روغن حیوانی سرخ کنند و با عسل شیرین کرده و حلوا درست کنند در تحریک نیروی جنسی و انعاظ (خیزش آلت مردان) بسیار موثر است.

مضرات احتمالی سیر :

  • در صورت عدم رعایت مزاج و سن و فصل و خوردن سیر مضر است و سر درد می آورد و برای چشم و ریه و بواسیر و زنان حامله و اشخاصی که شکم روی دارند مضر می باشد و نیروی جنسی را ضعیف می کند.
  • توصیه برای رفع این مضرات خوردن پخته ی آن است در آب با کمی نمک و اضافه کردن روغن بادام یا روغن حیوانی و خوردن آن با گشنیز و سکنجبین و آب انار ترش و شیرین و غرغره.
  • خوردن سیر برای اشخاصی که دستگاه جهاز هاضمه ی آن ها تحریک می شود مجاز نیست.
sir2 attarak photo1

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 1

دیگر خواص مفید سیر :

آب سیر با سرکه برای اخراج زالوی در حلق مانده مفید است و تنقیه با آب دم کرده ی سیر برای سیاتیک و مالیدن سیر پخته به دندان برای تسکین درد دندان نافع است ضماد سوخته ی آن با عسل برای رفع خون مردگی زیر پلک چشم نافع است.

با خوردن چند قطره اسانس آنژلیک نیز بوی سیر رفع می شود و یا نیم ساعت پس از مصرف آن اگر یک عدد سیب را رنده کرده و با یک قاشق عسل بخورند و یا پس از خوردن سیر برگ کاهو یا برگ جعفری (عرق جعفری) را بخورند بوی سیر رفع می شود، برای تهیه ی جوشانده ی سیر 8 الی 30 گرم آن را در یک لیتر آب یا شیر می جوشانند.

طرز تهیه سکنجبین سیر :

مواد لازم برای تهیه سکنجبین سیر :

دانه های سیر 180 گرم و سرکه ی انگور 500 گرم و عسل خالص 500 گرم

روش تهیه :
  • سیر را خرد کرده در 250 گرم سرکه ی انگور مدت چهار روز در ظرف بلوری می خیسانند
  • سپس با فشار صاف می کنند و دو صاف شده را مخلوط می کنند وزن آن ها باید در حدود 500 گرم باشد
  • سپس عسل را با آن مخلوط کرده و به هم می زنند تا حل شود،

مقدار خوراک این سکنجبین 20 تا 30 گرم روزانه است، برای کنترل سیاتیک نافع است.

برای خواندن ادامه این مقاله کلیک کنید…

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. mehrpub
    31 خرداد 1399

    سلام.وبسایت جالبی دارید.ممنون

0