با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

1800 بازدید
27 آبان 96
سمانه

آیا می خواهید با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2 ؟

در مقاله قبلی به بعضی از خواص و فواید سیر پرداختیم. در این مقاله با ادامه خواص مفید سیر آشنا می شویم.

سیر به عنوان داروی قلبی :

درسال 1987 در کالیفرنیا نتایج درخشانی از مصرف کردن (عصاره ی سیر که با روش ژاپنی تهیه می شود) به دست آورده اند در گزارشی آمده است که اگر روزی یک گرم از عصاره ی فوق خورده شود مقدار زیادی کلسترول یا به عبارت صحیح تر جز ال دی ال کلسترول خون و تری گلیسیرید کاهش می یابد. در گزارش پزشک فوق آمده است در آزمایشی که او کرده این رژیم در حدود 60 الی 70 درصد مقدار ال دی ال کلسترول را کاهش داده است و قسمت مفید کلسترول یعنی اچ دی ال افزایش پیدا کرده است.

جنبه ی جالب آزمایش های فوق این است که در چند ماه اول که رژیم سیر طبق این دستور گرفته می شود مقدار کلسترول بالا می رود ولی پس از آن در مدت 4 تا 6 ماه کاهش می یابد، به 200 بیمار که میزان کلسترول خون آن ها خیلی بالا بود رژیم خوردن سیر تازه و خام و پوست کنده توصیه شد. پس از 25 روز در تمام آن ها مقدار کلسترول محسوسا کاهش یافته است دوز مصرفی آن ها روزانه 15 گرم یعنی حدود 5 حبه ی سیر بوده است.

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

رژیم سیر و پیاز :

این آزمایش ها یادآور می شود که رژیم سیر توام با رژیم پیاز نیز بوده است یعنی روزانه مقداری نیز پیاز خورده شده است حال آیا سیر و پیاز اگر توام خورده شوند آثار سیر را افزایش می دهند یا خیر؟ هنوز معلوم نیست.

آزمایش خون اشخاص فوق که رژیم سیر و پیاز داشتند نشان داده است که فاکتور انعقاد خون آن ها کاهش یافته یعنی خون آن ها در مدت زیاد تری منعقد می شود و این عاملی است که بر ضد حمله های قلبی موثر است.

سیر دارویی برای کاهش فشار خون :

از قرن ها پیش سیر به عنوان داروی موثری برای کاهش فشار خون شناخته شده است، در چین از روزگاران کهن از سیر برای این هدف استفاده می شود و دولت ژاپن سیر را رسما به عنوان ماده ی کاهش دهنده ی فشار خون می شناسند.

در آمریکا ابتدا در سال 1921 دانشمندان از سیر به عنوان ماده ی ضد فشار خون بالا استفاده کردند، سیر فشار خون را در جانوران آزمایشگاهی کاهش می دهد و در مورد کاهش فشار خون انسان نیز تجربیات متعددی این خاصیت را نشان داده است.

سیر دارویی برای ریه ها :

دکتر زیمنت سال هاست که سیر را به عنوان داروی نرم کننده ی سینه و فرو نشاندن التهاب و کاهنده ی احتقان در موارد سرماخوردگی های معمولی و به عنوان تنظیم کننده ی بلغم و خلط آور در موارد برونشیت های مزمن تجویز می کند.

دکتر زیمنت که خود کارشناس داروشناس معروفی است استدلال می کند که سیر همان کاری را انجام می دهد که دارو های ضد احتقان و سینه ای تجارتی انجام می دهند، البته بدون عوارض جانبی و خاصیت تندی سیر معده را تحریک کرده و موجب می شود که ریه ها ترشح کنند و باعث رقیق شدن بلغم و اخلاط و خروج آن ها گردد.

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

درمان برونشیت با استفاده از سیر :

دکتر زیمنت معتقد است مصرف مرتب سیر باعث پیش گیری برونشیت های مزمن می شود زیرا موجب می شود که اخلاط رقیق شده به طور منظم دفع شوند، پزشکان لهستانی از عصاره ی سیر برای معالجه ی کودکانی که از ناراحتی های مکرر برونشیت های حاد و مزمن و همچنین آسم برونشیتی رنج می برند استفاده می کنند.

سیر به عنوان داروی ضد سرطان :

در بین طیف و گروه مواد ضد سرطان، سیر ستاره ی آن هاست. از سال ها قبل و شاید از سال 1952 یعنی از حدود 68 سال قبل پزشکان روسی از سیر و عصاره ی سیر بر ضد تومور ها در انسان استفاده می کرده اند و نتایج موفقیت آمیزی داشته اند.

در مورد جانوران آزمایشگاهی نشان داده شده است که مصرف سیر تازه جانوران را در برابر ایجاد و توسعه ی تومور مصون نگاه می دارد و حتی در برخی از آزمایش ها مصرف سیر رشد و توسعه ی تومور ایجاد شده را متوقف کرده و حتی برعکس نموده است.

آزمایشی بر روی سلول های تومور :

کارشناسان ژاپنی در آزمایشی دوبار به فاصله ی یک هفته سلول های تومور را به موش تزریق کرده اند، موش هایی که در رژیم غذایی آن ها سیر تازه مصرف می شد مقاومت بیشتری در برابر تزریق دوم از خود نشان دادند.

مصرف سیر تازه در رژیم غذایی انسان در یک آزمایش موجب شده است که سرطان پستان بهبود یابد، در این مورد کارشناسان این شفا بخشی را مدیون ماده ی الیسین موجود در سیر می دانند. دانشمندان ژاپنی در آزمایش های متعددی با کمال تعجب مشاهده کرده اند که سیر و یا عصاره ی سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن انسان عمل می کند. در مورد موش ها در حقیقت تزریق عصاره ی سیر نشان داده است که خاصیت آنتی اکسیدانت بودن سیر حتی از ویتامین ای نیز بیشتر است.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات سیر

 

سرطان مثانه و سیر :

آزمایش ها و تجربیاتی که در سال 1987 در آمریکا انجام شده نشان می دهد که مصرف سیر در جانوران آزمایشگاهی در مورد دفع سرطان های مثانه و دفاع در برابر سرطان های مثانه بسیار موثر بوده است.

این تصویر و فکر که هرکس سیر بیشتری بخورد قابلیت دفاع بدنش در برابر سرطان بیشتر می شود از مقایسه ی بین ساکنین دو شهر چینی در ایالت شاندونگ سر چشمه گرفته است، ساکنین یکی از این دو شهر یعنی مردم شهر گنگشان هر روز در حدود 20 گرم سیر با غذای خود می خورند (یعنی در حدود 7 حبه سیر) و نرخ ابتلا به سرطان معده در آن ها 45/3 در هر صد هزار نفر است و در نزدیکی این شهر در شهر دیگری به نام کیکسا ساکنین شهر توجهی به خوردن سیر ندارند و به ندرت با غذای خود سیر می خورند، مردم این شهر با نرخ 40 در هر صد هزار نفر مبتلا به سرطان معده شده و می میرند، یعنی ساکنین شهری که سیر نمی خورند حدود 12 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان معده قرار دارند.

sir attarak photo1 1

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

توجه کنیم !

در عین حال که سیر دارای این همه خواص موثر و مفیدی است اما همه ی اشخاص با ساختمان های فیزیولوژی بدن متفاوت نمی توانند از سیر استفاده کنند، اشخاص گرم مزاج از خوردن سیر ناراحت می شوند و حتی در بعضی ها ایجاد سر درد می کند و بعضی اشخاص که دارای فشار خون پایین هستند نمی توانند سیر بخورند، موضوع مهم دیگری که جنبه ی اجتماعی آن بیشتر از جنبه های بهداشتی آن مورد توجه است بوی سیر است که از دهان اشخاصی که سیر می خورند خارج می شود و در طب 50 سال قبل بین دانشمندن متجدد غذا درمانی و از ده ها قرن پیش بین حکمای طب سنتی همیشه این بحث مطرح بوده که چطور بوی سیر را که با تنفس پخش می شود مرتفع سازند.

رفع بوی سیر از دهان :

  • عده ای توصیه می کنند که با خوردن یک فنجان قهوه ی غلیظ بوی سیر از دهان خیلی کم می شود
  • برخی خوردن کمی عسل با ماست و با یک لیوان شیر را تجویز می کنند
  • عده ای خوردن جوانه های میخک (ادویه مناطق گرمسیری) را توصیه می نمایند
  • توصیه ای که خیلی معمول و راحت است جویدن مقداری جعفری است زیرا ماده ی کلروفیل جعفری بوی سیر را از بین می برد
  • عده ای خوردن و جویدن مقداری چای خشک و یا خوردن یک سیب را تجویز می کنند
  • برای بوی سیر از دست ها و شستن و تمیز کردن دست را با لیموی ترش موثر می دانند
  • یا ساده تر شستن دست ها را با آب سرد و مالیدن کمی نمک به دست ها موثر می دانند و معتقدند که این کار چند بار تکرار شود و دست آخر دست ها را با کمی آب گرم و صابون بشویند رفع بوی سیر خواهد شد

فراموش نکنیم :

سیر حتی الامکان باید تازه مصرف شود به طوری که سیر تازه ای که از مزرعه ی شخصی برداشت شده و همان روز مصرف شود اثرش خیلی بیشتر است تا سیری که کهنه شده باشد، سیر محصول مناطق مختلف و یا بر حسب جنس خاک و اقلیم منطقه دارای آثار متفاوتی است به همین دلیل آثار سیر محصول شمال ایران با آثار شفا بخشی سیر مناطق خشک ایران متفاوت است.

برای این که سیر اثر باکتری کشی داشته باشد باید خام خورده شود در این صورت علاوه بر داشتن خاصیت آنتی بیوتیک موجب افزایش نیروی دفاعی بدن و همچنین پیش گیری از سرطان می باشد.

ولی سیر پخته برای کاهش فشار خون و کاهش کلسترول و رقیق کردن خون و به عنوان خلط آور و کاهش سرفه و پیش گیری برونشیت موثر است ولی خواص سیر خام را از جهت آنتی بیوتیک بودن و غیره ندارد یا کمتر است.

sir attarak photo2

با خواص دارویی سیر آشنا شوید 2

نکته :

احتیاط مهم دیگری که در مورد سیر باید نمود این است که سیر واکنش حساسیت را تشدید می کند و اشخاصی که مبتلا به آلرژی هستند نمی توانند سیر بخورند، در مورد سیر خام یا پخته شیخ الرئیس ابوعلی سینا توصیه می کند که به خصوص افراد گرم مزاج می توانند از سیر که حرارت دیده است و یا پرورده در سرکه شده که گرمی آن تعدیل شده باشد استفاده نمایند.

روش فوق را می توان به صورت بخار پز کردن سیر استفاده نمود یعنی دانه های سیر را پس از پوست کندن فقط 2 تا 3 دقیقه حرارت به بخار می دهند که شدت اثر آلیسین خام آن تعدیل شود و در ضمن کیفیت مواد معدنی و ویتامین های آن نیز در اثر پخته شدن زیاد از دست نرود.

به هر حال با توجه به جوانب مثبت و منفی که ممکن است سیر برای اشخاص مختلف داشته باشد بهتر است که پس از مشورت با کارشناس گیاه درمانی و طب سنتی در مورد مقدار و نحوه ی مصرف آن عمل نمود.

عرق سیر :

عرق سیر دارای همه ی خواص یاد شده در فوق می باشد یعنی فشار خون را پایین می آورد و باعث کاهش قند خون و در پیشگیری از سرطان مفید و ضد باکتری و ضد عفونی کننده و پایین آورنده ی چربی خون است و کلسترول خون را تنظیم و گلبول های خون را تقویت می کند.

برای خواندن ادامه این مقاله کلیک کنید…

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، ضد چاقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0