topNotif

با خواص درمانی گیاه راتانیا گیاهی از خانواده کرامریا آشنا شوید

2108 بازدید
13 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با خواص درمانی گیاه راتانیا آشنا شوید

راتانیا (Krameria lappacea، Krameria roots، Ratanhia) گیاهی است از خانواده کرامریا (Krameriaceae)، بوته ای، که به طول یک متر می رسد. دارای ریشه های دراز به حالت افقی و ساقه چوبی و استوانه ای شکل هستند. در شاخه های جوان، برگ ها منفرد و دارای حالت نزدیک به هم هستند. گل های قرمز رنگ، مجتمع و به صورت خوشه های انتهایی هستند. در گل آن کاسه ای مرکب از 4 تقسیم عمیق و جامی، شامل 4 گلبرگ و سه پرچم دیده می شود. میوه اش مدور، ناشکوفا و پوشیده از خارهای سوزنی شکل است. دانه ها تخم مرغی شکل و به صورت درهم و فشرده هستند. ریشه ها منشعب، ضخیم به رنگ قرمز تیره و دارای پوستی به ضخامت یک پنجم استوانه مرکزی است.

 

با خواص درمانی گیاه راتانیا آشنا شوید

با خواص درمانی گیاه راتانیا آشنا شوید

 

محل رویش گیاه راتانیا

راتانیا بومی کشورهای پرو، اکوادور، بولیوی، کلمبیا، شیلی و برزیل در آمریکای جنوبی است و در همین نقاط بهره برداری و کشت می شود. حتی در آمریکای مرکزی و مکزیک، از این گونه درختچه ها مشاهده شده است.

تاریخچه گیاه راتانیا

گیاه راتانیا در فرهنگ پیش کلمبیایی به عنوان یک قابض قدرتمند استفاده می شد. گیاه شناس اسپانیایی روئیس لوپز، کسی بود که گیاه راتانیا را در سال 1780 در اروپا معرفی کرد و نام آن را Krameri triandr نام گذاری کرد.

اندام قابل استفاده گیاه راتانیا

در گیاه راتانیا، ریشه (Ratanhia radix) آن مورد مصرف قرار می گیرد. ریشه راتانیا شامل قطعاتی سخت به قطر یک تا سه سانتیمتر، به رنگ قرمز قهوه ای و دارای سطحی چوب پنبه ای است. قسمت چوب ریشه رنگ قهوه ای دارد که سطحی برابر حدود دو سوم تا سه چهارم اندازه قطر ریشه را شامل می شود. اگر ریشه ها بر روی سطح کاغذ کشیده شوند، از خود اثر باقی می گذارند. ریشه ها بدون بو و دارای مزه ای کمی تلخ است.

 

همچنین بخوانید: با گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن آشنا شوید

 

ترکیبات شیمیایی گیاه راتانیا

گیاه راتانیا حاوی تر ترکیبات شیمیایی چون کاتشین تانن ها (تا 15 درصد، از نوع اولیگمر پروآنتوسیانیدین ها)، فلوبافن ها و نئولیگنان ها می باشد.

خواص دارویی گیاه راتانیا

  • پودر ریشه راتانیا به رنگ قهوه ای، بدون بو و دارای طعمی کمی تلخ است.
  • گیاه راتانیا به دلیل فراوانی تانن ها، قابض قدرتمندی محسوب می شود.
  • از راتانیا در التهابات زبان، مخاط دهان و ورم لوزه استفاده دارویی می شود. همچنین برای التهاب لب، التهاب و خونریزی مخاط لثه استفاده می شود.
  • جهت بهبود قدرت لثه ها و دندان ها استفاده می شود.
  • برای درمان اسهال، اسهال خونی و اسهال ناشی از بیماری آمبیاز نیز مفید است.
  • خاصیت انعقاد کنندگی خون دارد.
  • برای بهبود هموروئید (بواسیر) و شقاق مقعد به صورت موضعی، سودمند است.
  • راتانیا برای درمان شقاق پستان نیز موثر است.
  • در مواردی برای ترشح غیر مداوم ادرار نیز استفاده می شود.
  • گیاه راتانیا به دلیل اثر هموستاتیک (هِموستاز یا قطع خونریزی) در اختلالات قاعدگی چون خونریزی زیاد (منوراژی) قاعدگی توصیه می شود.
  • جهت درمان التهابات و بیماری های پوستی سودمند است. در طب سنتی جهت درمان سرمازدگی انگشتان دست و پا استفاده می شود.

نکته: ریشه راتانیا را نباید با گونه های دیگر گیاهان از جنس Krameria اشتباه گرفت زیرا خواص کاملا متفاوتی دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شنبلیله را با خواص نیروبخش و مقوی، مفید برای بیماری قند، مسلولین و اشخاص ضعیف، کاهش دهنده کلسترول، تقویت مو، کمک به بهبود زخم ها، ضد التهاب گلو و بواسیر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0