7 خواص سیب زمینی که باید بدانید

2702 بازدید
19 آبان 96
سمانه
,

در این مقاله قصد داریم تا با خواص سیب زمینی آشنا شویم

سیب زمینـی گیاه بومی آمریکای جنوبی است و هنوز هم به صورت وحشی در شیلی و آرژانتین می روید، در قرن شانزدهم به وسیله اسپانیولی ها به اروپا برده شد و اکنون در اروپا و آمریکا از نظر مصرف دارای رتبه اول است و سیب زمینی در تمام طول سال وجود دارد. سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ث ضد بیماری اسکوربیت است و کشورهایی که از این گیاه استفاده می کردند هیچگاه مردم آن ها به این بیماری دچار نمی شوند.

ساقه هوایی سیب زمینی دارای بریدگی هایی مرکب از 7 تا 12 برگچه اصلی است و در فواصل این برگچه نیز برگچه هایی کوچیکتر وجود دارد. انواع مختلف سیب زمینی بر حسب رنگ و گل و پوست غده های زیر زمینی آن تقسیم بندی می شود. در روی پوست سیب زمینی سوراخ های کوچکی وجود دارد که دارای جوانه است و این جوانه هاست که منشا گیاه تازه است.

با خواص سیب زمینی آشنا شویم

با خواص سیب زمینی آشنا شویم

ترکیبات شیمیایی سیب زمینی :

سیب زمینی داری اسید های عالی مانند اسید سولاوئیک، اسید نپتوتانیک و اسید فولیک می باشد و دارای آب، انرژی، پروتئین، چربی، مواد نشاسته ای، سلولز، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ب 1و2و3 و ویتامین ث و ک است.

طبع سیب زمینی سرد است و به دلیل دارا بودن ویتامین ک برای خون ریزی بسیار مفید است، سیب زمینی سرشار از فسفر بوده ولی کلسیم و سدیم آن بسیار اندک است.

سیب زمینی را اگر در آب سرد انداخته و سپس آب پز نمایید پنجاه درصد ویتامین ث آن از دست می رود و اگر پوست آن را کنده و بپزید شصت درصد ویتامین ث آن از دست می رود. به هر حال اگر سیب زمینی را به صورت پوست کنده بپزید تقریبا همه ویتامین ث خود را از دست می دهد و اگر به صورت تنوری و کباب شده مصرف شود ویتامین بیشتری را در خود نگه می دارد، برای اینکه از به در رفتن ویتامین آن جلوگیری نمایید می توانید سیب زمینی را به صورت خام و رنده شده میل کنید.

سیب زمینی اگر سرخ شود مضر است و در صورت سرخ کردن بهتر است از روغن های گیاهی استفاده شود.

چند ترفند بسیار کاربردی با استفاده از سیب زمینی :

اگر آبگوشت یا آش شما شور شد تکه های سیب زمینی را در آن بریزید شوری آن را می گیرد. اگر سماور یا کتری شما رسوب کرده است می توانید پوست سیب زمینی را در آن ریخته بجوشانید تا آن ها کنده و کتری و سماور شما تمیز شود.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

 

خواص سیب زمینی

  • سیب زمینی ملین بوده و در هر 100 گرم از آن در حدود 20 میلی گرم ویتامین ث وجود دارد و بنابراین ضد رقت خون و فساد خون بوده و در جلوگیری از خونریزی لثه ها و محکم نمودن آن ها اثر سودمندی دارد. ولی متاسفانه به علت ماندن طولانی مدت در انبارها و همچنین پخته شدن مقدار قابل توجهی از ویتامین خود را از دست می دهند. 
  • سیب زمینی دارای آنزیم های مهار کننده می باشد بنابراین ضد سرطان و ویروس است. سیب زمینی عمل دستگاه گوارش را تنظیم کرده و روده ها را پاک و برای درمان زخم معده بسیار مفید است.
  • برای سوختگی های ناشی از آب جوش، سیب زمینی خام را  پوست کنده و  رنده کنید یا دو تکه کرده و بر روی محل سوختگی قرار داده شود بسیار مفید است. برای درمان دیابت بسیار مفید بوده و این دسته می توانند به جای نان تنوری از سیب زمینی استفاده کنند اما از مصرف سیب زمینی سرخ کرده اجتناب نمایید.
  • سیب زمینی به دلیل داشتن فسفر شهوت را زیاد و قوای عضلانی را تقویت و کلیه و مثانه را زهکشی می کند. برای درمان اسهال سوپ سیب زمینی با شیر بپزید و آن را میل کنید اسهال را بر طرف می کند، سیب زمینی مقوی قلب و محکم کننده لثه و درمان کننده زخم معده است، سیب زمینی وزن را زیاد(چاق کننده) و سموم بدن را دفع می کند و ضد بیماری کم خونی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نشاسته را با خواص تنظیم قند خون، تقویت معده، درمان جوش، عفونت دندان، درمان سرفه و گرفتگی صدا، رفع خشکی و درد گلو، رفع یبوست، بهبود گزش حشرات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0