topNotif

با خواص فندق هندی آشنا شویم

3665 بازدید
07 مرداد 97
سمانه

خواص فندق هندی را بدانیم !

به فارسی فندق هندی و تخم ابلیس و در کتب طب سنتی با نام بندق هندی و رته آمده است. در مدارک علمی هندی نام دوم را نام اصلی و نام اول را نام مترادف ذکر می کنند. در مدارک علمی آمریکا اصولا دو نام فوق با گونه های دیگر در یک ردیف به عنوان گونه های مستقلی ذکر می شود و در بعضی مدارک آمده است که پس از این که سال ها دو نام سی کریستا و سی بوندلیسکا معمول بود در حال حاضر این نام تغییر یافته است.

مشخصات فندق هندی

فندق هندی درختچه ای است که شاخه های آن دارای تیغ های سوزنی زرد رنگ خمیده است. برگ ها مرکب زوج به طول 30 سانتی متر که در قاعده برگ دو تیغ دیده می شود. برگچه ها کوچک، نوک تیز و بیضی شکل است و گل های آن زرد رنگ می باشد. میوه آن تخم مرغی شکل خاردار با دم کوتاهی به ساقه متصل است و در آن 1-2 دانه قرار دارد. فندق هندی از فندق معمولی بزرگتر است، پوست آن تیره مایل به سرخی و مانند سپستان چیندار است. در زیر پوست آن رطوبتی لزج ابتدا کمی شیرین و سپس بسیار تلخ وجود دارد که پس از کهنه شدن تلخی آن کمتر می شود. پوست فندق هندی سخت ضخیم و مغز آن سفید و شیرین است. این درختچه در مناطق گرمسیر آمریکا و در هندوستان و در ایران و بلوچستان انتشار دارد.

با خواص فندق هندی آشنا شویم

با خواص فندق هندی آشنا شویم

ترکیبات شیمیایی فندق هندی

در فندق هندی ماده تلخی به نامبوندوسین وجود دارد. در تخم آن ماده تلخ فیتوستری نین همچنین بوندوسین، ساپونین در حدود 20 -24 درصد روغن چرب، نشاسته، سوکروز و دو نوع فیتوسترول یافت می شود. از روغن دانه آن نیز گلوکوزید بی شکل و تلخ بوندوسین جدا شده است.

خواص و کاربرد فندق هندی

در هند از مغز دانه فندق هندی به عنوان ضد مالاریا، تب بر، مقوی و ضد کرم استفاده می شود و برای معالجه آسم کاربرد دارد و به عنوان ضد سم مار مصرف می شود. از برگ های جوان و نرم آن برای رفع ناراحتی های کبد استفاده می شود. از تخم و برگ آن در استعمال خارجی برای تحلیل ورم مصرف می نمایند. برگ و پوست درخت تب بر، قاعده آور و ضد انگل و کرم است. روغن تخم آن نرم کننده است و به عنوان روغن مالیدنی برای رفع چروک صورت و قطع خروج چرک از گوش استعمال می شود. فندق هندی از نظر طبیعت گرم و خشک است و بیشتر پوست میوه آن در طب سنتی قدیم ایران مستعمل بوده است ولی از سایر قسمت ها نیز استفاده می شده است.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه خندروس

 

از نظر خواص معتقدند که مقوی معده و هاضمه و اعصاب است و برای دفع سموم مفید است. اگر 5 گرم آن با سرکه و سکنجبین خورده شود برای گزیدن مار و عقرب، قطع تب و اسهال نافع است. اگر آن را در آب بمالند تا کف کند و آن را صاف کرده بخورند برای سردرد، لقوه، فلج و صرع مفید است. اگر از گرد آن به قدر دانه فلفلی خورده شود برای جنون نافع است. ضماد آن برای گزیدن مار و عقرب و ضماد آن با سرکه برای خنازیر و صرع اطفال مفید است.

اگر دم کرده آن را با سرمه به چشم بمالند برای آغاز نزول آب سفید در چشم مفید است. اگر 8 گرم از ریشه درخت خورده شود برای ذات الجنب سرد، سرفه و خونریزی از سینه مفید است. اگر از مغز میوه آن شیافی در مهبل شود برای اخراج جنین و قطع ترشحات رحم مفید است. مقدار خوراک آن از 2 – 4 گرم است و اگر با 5 گرم آن یک چهارم گرم از محموده مخلوط کرده و بخورند مسهل خوبی است. رطوبت لزج داخل میوه نباید خورده شود زیرا موجب سنگینی گوش می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن فندق را با خواص تقویت کننده معده، ضد ریزش موی سر و ابرو، پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، تقویت کننده سیستم تولید مثل، درمان بعضی از بیماری های کبد، حاوی ویتامین های ب ۱، ب۲، ب۶ و ای، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ه
    11 آبان 1399

    سلام آیافندوق هندی‌برای‌انحراف چشم مفید است‌ ؟

0