topNotif

با خواص قرصعنه یا زولنگ آشنا شویم

5785 بازدید
30 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 14 آبان 1402

بد نیست تا با خواص قرصعنه یا زولنگ آشنا شویم

نام فارسی قرصعنه، شش شاخ است. در مازندران به آن زولنگ، در شهسوار ششاک و رامسر شوشاخ (در واقع شش شاخ) گویند. اعراب آن را قرصعنه می نامند. در داروسازی سنتی ایران به بسیاری از خارهای دارویی که تعداد آن ها از ده گونه بیشتر است، قرصعنه گویند، ولی در اصل منظور همان زولنگ می باشد. با پراکندگی در شمال ایران در مناطق جلگه ای از رامسر تا گلوگاه و ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی قابل رویش است. زولنگ بومی نواحی شمال ایران می باشد. نام های دیگر آن خار طلایی، شوکه ابراهیم، چوچاق، ششکاک، ششاک می باشد.

با خواص قرصعنه یا زولنگ آشنا شویم

با خواص قرصعنه یا زولنگ آشنا شویم

مشخصات گیاه قرصعنه :

گیاهی است تیغ‌دار چند ساله به رنگ آبی روشن با برگ های ریشه‌ای که به طور گروهی از ناحیه یقه گیاه بیرون آمده و در نتیجه اغلب برگها روی زمین گسترده هستند. این گیاه دارای برگ های بزرگ با بریدگی های عمیق می باشد. برگ های آن کمی معطر دارای دندانه های نامنظم است که در انتهای آنها خار دیده می‌شود. ریشه آن در اغلب گونه‌ها ضخیم، عمیق، کمی خوش‌بو، کمی شیرین و خیلی کم تلخ است. گل های انتها به رنگ های سفید مایل به آبی و به شکل چتر به هم فشرده و کپه‌ای است. شیرینی ریشه قرصعنه‌ها در حد و مشابه شیرینی ریشه هویج است. به همین علت در بعضی کتب ریشه آن را نیز شقاقل می‌نامند.

تکثیر آن از طریق کاشت قسمتی از ریشه آن در پاییز یا زمستان در ماسه برای محافظت از سرما و پس از ریشه کردن انتقال آن به محل اصلی می‌باشد. زیاد کردن گیاه با کاشت بذر آن و کاشت قسمتی از بوته گیاه نیز امکان‌پذیر است.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه اکیناسه یا سرخارگل در طب سنتی

 

خواص درمانی قرصعنه :

هفتاد و پنج گرم از آن را بجوشانید و آب صاف کرده ی آن را با شکر شیرین کرده و در طول روز، آن مقدار را در سه نوبت بنوشید. تونیک اعصاب می باشد، مدر و قاعده آور است، نعوظ و نیروی جنسی را تقویت می کند، به هاضمه کمک می کند، برای خرد کردن سنگ کلیه و رفع دل پیچه مناسب است، دردهای رماتیسمی را تسکین می دهد، برای درمان ورم ها، دمل ها و جراحات داخلی و تحلیل باد و نفخ و گاز نافع می باشد.

پخته قرصعنه برای تسکین درد پهلو و سینه مفید است. با تازه ی آن مربا درست کنید، خوش بو کننده ی نفس و باد گلو است، محرک نیروی جنسی و منعظ می باشد.

یک صد و پنجاه گرم از آن را بپزید و با همان مقدار سداب مخلوط کنید و بخورید. برای رفع درد شراسیف (استخوان های پهلو به طرف شکم) نافع است. پنج گرم از آن را با پنج گرم تخم هویج بخورید. برای رفع ازدیاد ترشحات عادت ماهیانه نافع است، محرک قوی نیروی جنسی است.

عصاره قرصعنه قاعده آور است و دل پیچه را تسکین می دهد. ضماد آن برای تحلیل ورم ها مفید است. آن را همراه با آرد جو و آرد برگ کاسنی مخلوط کرده و ضماد کنید. برای تحلیل ورم و التیام جراحت های ساق پا که مرطوب است و همچنین برای ترشح ادرار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

سبزی چوچاق را با خواص تسکین درد های رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، کاهش التهاب در بدن، اشتهاآور، پیشگیری از بروز سرطان، آرامش بخش اعصاب،ادرارآور، افزایش شیر مادران شیرده و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0