خواص کاهو و تاثیرات آن در سلامتی بدن

2975 بازدید
27 مهر 96
سمانه
,

با خواص کاهو آشنا شوید

کاهو (Lettuce) یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا، گیاهی است از تیره کاسنی و جز زبانه گلی ها که بیشتر در نواحی معتدله زمین پرورش می یابند. خاستگاه کاهو در هندوستان و آسیای مرکزی می باشد، کاهو شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است. طبیعت کاهو سرد و تر است و به عنوان ضد اسپاسم، ملین، ضد نفخ، خلط آور، آرامبخش، خواب آور، ضد درد، مدر و اشتها آور استفاده می شود. حال در این مقاله با خواص کاهو آشنا شوید.

کاهو گیاهی است یک ساله از خانواده کاسنیان یا میناسانان (Asterales) که دارای برگ های پهن، دراز، به رنگ سبز روشن و با طعم کمی شیرین می باشد. انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می شود حدود 16 نوع می باشد که در تمام طول سال وجود دارد. قسمت های مورد استفاده کاهو شامل برگ، ساقه زیرزمینی و بذر آن می باشد.

ترکیبات موثر شیمیایی کاهو

کاهو دارای ترکیبات موثر شیمیایی نظیر کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، لاکتوکاریوم (با خواص شبیه مخدر)، پلی فنول ها و فیبرهای غذایی می باشد.

ارزش غذایی کاهو

کاهو همانند سایر سبزیجات از کالری کمی برخوردار هستند، به طوری که 100 گرم برگ کاهو، 15 کیلو کالری تولید می کند. همچنین، در 100 گرم کاهو 94.98 گرم آب، 1.36 گرم پروتئین، 0.15 گرم چربی، 2.87 گرم کربوهیدرات، 1.3 گرم فیبر و 0.78 گرم قند موجود است. کاهو منبع عالی برای ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ث، فولات، منگنز و منبع بسیار خوبی برای آهن و فسفر می باشد.

 

با خواص کاهو آشنا شویم

با خواص کاهو آشنا شویم

 

خواص کاهو

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کاهو سرشار از آنتی اکسیدان های فراوانی است که می تواند بدن را ار برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. بر اساس تحقیقات علمی، آنتی اکسیدان های موجود در کاهو خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها را کاهش می دهد.

تقویت قلب و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

کاهو یک غذای مفید برای سلامتی قلب محسوب می شود زیرا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ث و ویتامین آ است که از تجمع کلسترول جلوگیری می کنند. همچنین، فولات موجود در کاهو با از بین بردن هوموسیستئین (Homocysteine) از عوارض جدی قلب محافظت می کند. علاوه بر این کاهو سرشار از پتاسیم است که به طور کلی به عضلات از جمله به انقباض عضله قلب کمک کرده و باعث کاهش فشار خون و خطر سکته مغزی نیز می شود.

فیبر غذایی موجود در کاهو با کاهش فشار خون و سطح کلسترول بد به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. بر اساس تحقیقات حیوانی، مصرف کاهو میزان چربی و کلسترول بد خون را بعد از یک وعده غذایی تا هشت درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، محققان دریافتند، وجود ترکیباتی نظیر كاروتنوئيدها و برخي تركيبات فنوليك و فلاونوئيدها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

 حفظ سلامت چشم

کاهو به جلوگیری از بسیاری از مشکلات مربوط به افزایش سن کمک می کند، زیرا سرشار از ویتامین آ مورد نیاز بدن است. کاهو حاوی بتا کاروتن است که باعث می شود خطر تخریب ماکولا (یکی از دلایل اصلی نابینایی مرتبط با پیری) کاهش یابد.

 

خواص کاهو

خواص کاهو

 

سرشار از مواد مغذی

کاهو سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین ها و مواد معدنی است که علاوه بر حفظ سلامت بدن، برای درمان برخی از بیماری ها مفید است. وجود هر ویتامین یا ماده معدنی نقش اساسی در عملکرد اندام های بدن دارد، لذا در ادامه مواد مغذی موجود در کاهو و نقش آن ها در بدن را بررسی خواهیم کرد.

مواد مغذی موجود در کاهو

ویتامین ث: یک آنتی اکسیدان است که از عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و این ویتامین برای استخوان ها و دندان های سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویتامین آ: این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان های لازم برای سلامتی انسان است برای رشد سلولی ، سلامت چشم و سیستم تولید مثلی بسیار مهم است و این ویتامین سلامت قلب ، کلیه ها و ریه ها را حفظ می کند.

فولات: نوعی ویتامین ب است که به تقسیم سلول ها و ساختن مواد ژنتیکی کمک می کند.کمبود این بیماری در یک زن باردار ممکن است عوارض زیادی از جمله تولد زودرس یا تولد فرزند اسپینا بیفیدا ایجاد کند.

ویتامین کا: این ویتامین برای لخته شدن خون بسیار مهم است. ویتامین از ابتلا به بیماری های استخوانی جلوگیری کرده و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را کاهش می دهد.

کلسیم: یکی از مواد معدنی اساسی برای ساختن استخوان ها، عملکرد عضلات و لخته شدن خون است.

فسفر: کلسیم به ساخت استخوان و دندان کمک کرده و استحکام آن را حفظ می کند.

منیزیم: نقش مهمی در کار آنزیم ها دارد. همچنین به آرامش عضلات در بدن و به کلسیم در ساخت بافت های بدن کمک می کند.

پتاسیم: یکی از مواد معدنی مهم برای عملکرد عصب است که به سلول ها در انتقال پیام و استفاده از مواد غذایی کمک می کند. همچنین، به تنظیم ضربان قلب و به عضلات کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  معرفی کاهوی وحشی

 

فواید و موارد مصرف کاهو در طب سنتی

از نظر طب سنتی کاهو دارای طبیعتی سرد و تر است که برای کاهش میل جنسی (مصرف مقادیر زیاد)، کمک به خوابیدن، تخفیف اسپاسم روده وتپش قلب، درمان پیش فعالیتی کودکان، تخفیف و تسکین سرفه های خشک و دردهای روماتیسمی، افزایش شیر، کمک به درمان انزال زودرس و کمک به درمان عفونت ادراری استفاده می شود.

نسخه های درمانی با کاهو

1- خوردن برگ کاهو با سکنجبین مدر و دافع صفرا می باشد. برای افرادی که صفرای مزاج و گرم مزاج هستند و یا افرادی که در اثر کم شدن رطوبات مراکز مغذی و یا کم شدن هورمون مخصوص خواب به بیخوابی مبتلا شده اند بسیار نافع می باشد.

2- دانه کاهو (تخم کاهو) همراه بیشتر داروهای ضد حرارت به کار برده می شود ضمنا برای اسهال های گرم مزاج نیز نافع است.

3- جوانان مجردی که شدت احتلام آنان را ناراحت می سازد چنانچه روزی ده گرم تخم کاهو را به مدت چند روز با مقداری سکنجبین یا تنها میل نمایند، شدت احتلام آنان کم شده و حالت طبیعی پیدا می کنند.

4- جهت مداوای کم خونی مقداری تخم کاهو و تخم خشخاش را از هر کدام ده گرم کوبیده و مقداری می خورند و مقداری را نیز با شیر گاو مخلوط و بر پیشانی ضماد می نمایند.

فراموش نکنید :

    • کاهو یکی از 12 گیاهی است که در صورت استفاده از سموم نباتی، غلظت این سموم در آن بالا خواهد بود و افراد مستعد و حساس به آن بهتر است از محصولات ارگانیک استفاده کنند.
    • بیماران تحت درمان با داروی ضد انعقاد کومارین (کومادین) باید ویتامین کا به حد نیاز و تا حد امکان به مقدار ثابت دریافت کنند (مصرف مقدار ثابت و یک سال کاهو در روز).
    • لاکتوکاریوم عمدتا در مغز کاهو (تازه) و بیشتر در کاهوی وحشی و کاهوی کلمی یافت می شود.
    • توجه داشته باشید که مصرف زیاد کاهو برای افراد رطوبتی مزاج ضعف معده و ضعف قوای تناسلی و کاهش حافظه ایجاد می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاهو خشک را با خواص کاهش میل جنسی (مصرف مقادیر زیاد)، کمک به خوابیدن، تخفیف اسپاسم روده و تپش قلب، درمان پیش فعالیتی کودکان، تخفیف و تسکین سرفه های خشک و دردهای روماتیسمی، افزایش شیر، کمک به درمان انزال زود رس، کمک به درمان عفونت ادراری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0