topNotif

با خواص گل ختمی آشنا شویم

14692 بازدید
07 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 19 دی 1402

با خواص گل ختمی آشنا شوید

گل ختمی یا خبازی شجری، غسل، العصرس، انجل و آلتیا از نام های دیگر گل ختمی است. گل ختمی (خطمی) از تیره پنیرک می باشد. ختمی گیاهی است دائمی به بلندی 150 سانتی متر و به صورت وحشی در مزارع و جاهای پر آب و اطراف باغ ها و باغچه منازل می روید. ریشه گل ختمی سفید و شیرین مزه و لعاب دار است.

ریشه آن دارای چندین ساقه دندانه دار و زبر است و برگ های آن پهن و دندانه دار می باشد. گل های ختمی محوری و قرمز و گاهی سفید و ارغوانی رنگ است. این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی است به طوری که ختمی به عنوان نرم کننده سینه و ضد التهاب مخاط دهان و گوارش کاربرد دارویی دارد و برگ های تازه له شده آن برای بهبود گزش حشرات روی پوست مصرف سنتی دارد. حال با خواص درمانی گل ختمی (خطمی) آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه ختمی

ختمی، گیاهی است از خانواده پنیرک (Malvaceae)، چندساله به ارتفاع 0/5 تا 1/5 متر که دارای برگ و ساقه پوشیده از کرک های نرم و غدد مانند می باشد. برگ های ختمی، وضع متناوب بر روی ساقه دارند و پهنک آن ها منقسم به ۳ تا ۵ لوب دندانه دار است. برگ های بالایی نسبت به برگ های پایینی، بریدگی های کم عمقتری دارند. گل های آن به رنگ های زیبای صورتی، ارغوانی یا گلی می روید.

گل ها دارای ۵ گلبرگ بیضوی یا قلبی شکل و پرچم ها متعدد با بساک قرمز مایل به ارغوانی تا بنفش تیره است. ریشه های ختمی دراز و دوکی شکل، به ضخامت انگشت و به رنگ خاکستری مایل به زرد است. میوه از هشت تا بیست و پنج برچه یک خانه ای تشکیل شده است.

 

با خواص گل ختمی آشنا شویم

با خواص گل ختمی آشنا شویم

 

محل رویش و پراکنش گیاه ختمی

ختمی بومی اروپا و غرب آسیا است و به شمال آمریکا نیز انتقال یافته است. همچنین، در کشورهای بالتیک، روسیه، آلمان، بلژیک و فرانسه کشت و بهره برداری می شود. از پراکندگی ختمی در شمال ایران گزارش شده است. این جنس در ایران ۵ گونه دارد. البته اغلب گونه های این جنس امروزه به جنس Alcea انتقال یافته و با گونه های آن هم نام شده است.

اندام قابل مصرف گیاه ختمی

به واسطه مواد موسیلاژی بالایی که در اندام های مختلف ختمی یافت می شود، از برگ، ریشه و گل های آن استفاده دارویی و بهداشتی می شود. در کشورهای دیگر بیشتر از ریشه ختمی استفاده درمانی می شود، اما مردم ایران گل ختمی را موثرتر می دانند. گیاهی که در ایران به عنوان ختمی استفاده می شود، بیشتر از گونه های گیاهان جنس متعلق به خانواده پنیرک است.

ترکیبات شیمیایی گیاه خطمی

در ریشه های گیاه ختمی، ترکیبات موسیلاژی (۵ تا ۲۰ درصد) و مقادیر زیادی نشاسته وجود دارد. همچنین، برگ های این گیاه حاوی ترکیبات موسیلاژی (۵ تا ۹ درصد) و فلاونوئیدها است.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه پنبه

 

خواص گل ختمی

طبع گل ختمی سرد و تر است. این گیاه افزایش دهنده عملکرد گلبول های سفید خون بوده و دارای هورمون های جنسی مردانه نیز می باشد. علاوه بر این، سوزش ادرار، سختی ادرار و خون ادراری را از بین می برد. جوشانده برگ ختمی نیز برای ورم کلیه مفید است. استفاده موضعی از آن التهاب و درد را کاهش می دهد. همچنین، ختمی برای درمان سرفه، نرم کننده سینه، التیام زخم، سرماخوردگی، ضد التهاب و کم کننده اخلاط است. علاوه بر این، گل ختمی مخصوصا برای نرم کردن غشا تحریک شده فوق العاده موثر است و برای درمان سو هاضمه، کولیت و ناراحتی های مجاری ادراری مفید می باشد.

نسخه های درمانی با گیاه ختمی

  • از ترکیب گل ختمی با مامیران می توان ماسک صورت تهیه کرد که باعث لطافت و زیبایی پوست می شود. افرادی که دارای پوست خشک هستند می توانند از بخور گل ختمی استفاده کرده و بدین ترتیب، پوست لطیف و مرطوب تری خواهند داشت.
  • ضماد گل ختمی به همراه سرکه برای درمان لکه های قهوه ای پوستی (کک و مک) بسیار موثر است.
  • به هنگام سرماخوردگی اگر تخم ریشه گل ختمی را بجوشانید و میل نمایید، برای درمان سرماخوردگی موثر واقع می شود.
  • خوردن دمنوش یا استعمال موضعی آن به همراه ریوند سبب قطع تب می شود.
  • ضماد ریشه ختمی برای درمان زگیل کاربرد دارد.
  • برای درمان بواسیر نیز حمام ته نشین شده از جوشانده گل ختمی موثر است.
  • اگر دچار آبسه لثه شده اید می توانید از جوشانده گل ختمی استفاده کرده و پس از خنک شدن آن را به عنوان دهان شویه غرغره نمایید.
  • اگر دچار ورم زبان هستید، تخم گل ختمی را با دو برابر دانه خرما و سرکه بر روی زبان خود بمالید تا ورم آن کم کم از بین برود.
  • عصاره ریشه گل ختمی برای شستشوی زخم و چشم تجویز می شود.
  • دم کرده برگ ها و گل ها به عنوان داروی نرم کننده گلو برای غرغره و ناراحتی های حنجره موثر است.
  • اطبا سنتی جویدن ریشه تازه که قبلا شسته شده باشد و از هر گونه آلودگی و خاک تمیز باشد را برای رشد دندان بچه ها مناسب می دانند.
  • افرادی که زخم معده داشته یا معده آن ها حساس است، می توانند ریشه گل ختمی را دم کنند و هفته ای یک تا سه فنجان از آن مصرف کنند.
  • دم کرده ریشه ختمی به اضافه شیرین بیان و گیاه پای خر و بوصیر با هم برای درمان سرفه بسیار موثر هستند، همچنین برای بیماری های ورم کلیه، سیاتیک، خونریزی داخلی، گزیدگی حشرات، ورم پستان، گلو درد، دفع اخلاط مضر، خشکی گلو و از دست دادن صدا مفید است.

مضرات گل ختمی

گل ختمی نیز همچون بقیه گیاهان دارای مضراتی مانند ضعف بینایی، کم اشتهایی، ناراحتی ریوی و معده و سقط جنین می شود پس حتما زنان باردار در مصرف آن احتیاط کنند.

طرز تهیه دمنوش گل ختمی

دو فنجان آب جوش (دمای 80 درجه) را به یک قاشق غذاخوری گل ختمی اضافه کنید. سپس اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد و نهایت آن را صاف کرده و به همراه نبات یا عسل میل نمایید.

علاوه بر دمنوش گل ختمی، می توانید دو قاشق چای خوری از پودر ریشه یا برگ های خشک شده را در یک فنجان آب به مدت یک ساعت یا کمتر خیس کنید. سپس کمی آن را گرم کرده و همراه شربت عسل شیرین کرده و آن را میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه ختمی را با خواص درمان ناراحتی های پوستی، رفع سرفه های خشک، تب بر، درمان اسهال خونی، ادرارآور، رفع ترشحات عادت ماهیانه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. دکتر فرازی
    5 خرداد 1401

    سلام ..این گیاه دارای بلغمی وسرد وتر است…وگرنه برای تب و بیماریهای دستگاه تنفسی مضر است…ولی از زمان قدیم جهت انواع بیماریهای ویروسی استفاده و گرمای ناشی از تب و بیماری های عفونی را به خوبی کاهش میدهد..‌

  2. شیوا
    13 خرداد 1397

    طبعش سرد و تره اشتباه گفتید

    • احمد
      11 آذر 1399

      اگه سرده چرا واسه سرماخوردگی خوبه!!

      • علی
        15 آذر 1399

        اره طبعش سرده

        • محمدعلی
          2 فروردین 1402

          طبعش سرده

0