با خواص درمانی گیاه شاطره در طب سنتی آشنا شویم

14016 بازدید
27 آبان 96
سمانه
,

با خواص درمانی گیاه شاطره در طب سنتی آشنا شویم

به فارسی شاه تره و در کتب طب سنتی با نام های شاه تره و بقله الملک و شاهترج نام برده می شود، به هندی آن را پیت پاپارا گویند.

ترکیبات شیمیایی شاه تره

طبق بررسی های به عمل آمده در شاه تره ترکیبات غیر آلکالوییدی پنتاتر یا کونتان و تانن و فوماریک اسید مشخص شده است.

خواص درمانی گیاه شاطره

در هند از شاه تره به عنوان ضد کرم و مدر و معرق و تب بر و برای تب های ضعیف مصرف می شود و به علاوه به عنوان صاف کننده ی خون در رفع بیماری های پوستی کاربرد دارد.

شاه تره از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی مرکب القوی است یعنی در حرارت معتدل و خیلی خشک است و عده ای آن را گرم و خشک می دانند ولی شیخ الرئیس بوعلی سینا آن را کمی سرد هم گفته است.

از نظر خواص معتقدند که باز کننده انسداد کبد و طحال و مقوی این دو عضو است و مسهل اخلاط سه گانه خصوصا سودا و تلخی صفرا و سودای سوخته است و خون را صاف می کند و مدر است و اشتها را تحریک می کند.

گونه دیگری از شاه تره از نظر خواص تصفیه کننده خون و صفرا بر و اشتها آور است و مدر و قاعده آور می باشد و در بیماری های جلدی به علت اثری که در تصفیه خون دارد مفید است.

خواص درمانی گیاه شاطره

خواص درمانی گیاه شاطره

نسخه های موثر با شاطره

اگر شاه تره با سرکه یا آب عسل یا مخلوطی از سرکه و عسل خورده شود برای رفع قی صفراوی و آشفتگی های بلغمی و پاک کردن معده از فضولات حبس شده در معده بسیار نافع است.

آب برگ تازه شاه تره با شکر یا تمبر هندی برای پاک کردن معده و روده ها و باز کردن گرفتگی های کبد و طحال و تقویت معده و رفع یرقان و بیماری های پوستی نظیر جرب و خارش مفید است، هم چنین از اسهال جلوگیری می کند و مالیدن آن به چشم برای تقویت دید چشم و ممانعت از اشک زیاد نافع است.

اگر با صمغ عربی به پلک مالیده شود از روییدن مجدد موی منحرف در پلک چشم که کنده شده باشد ممانعت به عمل می آورد و مضمضه عرق شاه تره برای التیام جراحت کام دهان و زبان و استحکام لثه و ضماد آن با حنا برای معالجه جرب و خارش پوست مفید است.

 

همچنین بخوانید:   گیاه شاه تره چه خواصی دارد

 

روش های تهیه عرق شاه تره

اگر شاه تره تازه باشد به نسبت شاه تره یک واحد آب صاف و تمیز و شیرین 4 واحد و اگر شاه تره خشک باشد در مقابل هر یک واحد شاه تره 6 واحد آب شیرین مخلوط می نمایند، در مورد شاه تره خشک 24 ساعت شاه تره را در آب خیس می کنند و پس از آن طبق معمول با روش تقطیر عرق آن را می گیرند، این عرق برای بیماری های صفراوی و سوداوی و تصفیه ی خون مفید است.

خواص عرق شاه تره

عرق شاه تره از نظر طبیعت معتدل و خشک است و دارای خواص گیاه شاه تره است. عرق شاه تره تب بر، مدر، ضد کرم، معرق، مقوی کبد و طحال، محرک اشتها و تصفیه ی کننده خون و مسهل اخلاط سه گانه خصوصا سودا و صفرا است و برای جرب و خارش های پوستی مفید است، شاه تره را باید با کاسنی میل نمود.

نکته : شاه تره مضر ریه است و از این نظر باید با عرق کاسنی خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شاطره را با خواص  ضد حساسیت ها، تصفیه کننده خون، صفرابر، اشتهاآور، معرق، رفع بیماری های پوستی، ادرارآور، ضد زردی، تقویت لثه و جلوگیری از خونریزی آن، هضم کننده غذا،رفع کمبود ویتامین ث، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    7 خرداد 1401

    ممنون خیلی خوب بود.

  2. مریم احمدی
    29 بهمن 1399

    سلام.ممنون از مطالب مفیدی که ارائه کرده بودین استفاده کردیم.

    • علی اسدی
      7 خرداد 1401

      ممنون مفید بود

0