topNotif

گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن

2752 بازدید
14 آذر 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

 با گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن آشنا شوید

گیاه دیژیتال ارغوانی یا گل انگشتانه یا قمعیه (به عربی) گیاهی علفی و از خانواده میمون می باشد. این گیاه بومی نواحی شمالی و غربی اروپا است و به طور گسترده در اروپا و آمریکا کشت می شود. این گیاه در نارسایی های قلبی، برای آهسته و کند کردن ضربان و تنظیم فعالیت قلب بسیار مفید است و به عنوان کمپرس (استعمال خارجی) در درمان زخم ها استفاده می شود. حال در ادامه این مقاله با گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن

گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه گل انگشتانه

دیژیتال ارغوانی (Digitalis Purpurea)، گیاهی است از خانواده میمون (Scrophulariaceae) دو ساله یا به صورت کشت 3 تا چند ساله، پوشیده از کرک که به ارتفاع 50 تا 150 سانتی متر می رسد. بخش میانی ساقه آن برگدار است و سپس تبدیل به گل آذین خوشه ای می گردد. رنگ ساقه آن در در قسمت های تحتانی سبز رنگ و در قسمت های انتهایی، سبز مات است و پوشیده از غبار به نظر می رسد.

برگ های قاعده ساقه، دمبرگ دراز دارند و از این نظر از برگ های فوقانی که تقریبا بدون دمبرگ یا تقریبا چسبیده به ساقه است، کاملا متمایز می گردند. برگ ها تخم مرغی، کرک دار و سر نیزه ای با حاشیه تقریبا صاف هستند.

گل های آن به صورت سنبله دراز است که در قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شود. رنگ آن ها قرمز ارغوانی زیبا یا گلی، با خال های بنفش تا قهوه ای رنگ است و ظاهری انگشتانه ای دارد. کاسه گل، پایا و منتهی به 5 تقسیم نسبتا باریک، عمیق، نوک تیز و نامساوی است. جام گل های آن دارای 4 قسمت نامساوی است و درون جام گل ها 4 پرچم جای دارد. دوران گل دهی این گیاه از خرداد تا مرداد است و زمان برداشت گل ها سال بعد در همین زمان می باشد. میوه، پوشینه و به شکل کپسول و محتوی دانه های کوچک فراوان به رنگ قهوه ای تیره است.

محل رویش گیاه گل انگشتانه

گل انگشتانه بومی شمال و غرب اروپا است و در اغلب نقاط آمریکا و اروپا کشت و بهره برداری می شود. تنها یک گونه از دیژیتال در نواحی شمالی، غربی و مرکزی ایران می روید که آن هم بومی نبوده بلکه بذر آن از اروپا وارد شده است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه چندل و خواص آن

 

اندام قابل استفاده گیاه گل انگشتانه یا دیژیتال ارغوانی

اندام مورد مصرف گل انگشتانه، برگ آن می باشد. گل انگشتانه، بیشتر شامل برگ های خشک شده، کامل، با ظاهری دراز و نوک تیز و ابعاد کاملا متفاوت است. طول برگ ها 20 تا 30 سانتی متر و پهنای آن 6 تا 8 سانتی متر است و دمبرگ آن در ادامه رگبرگ میانی دیده می شود. سطح فوقانی پهنک عموما به رنگ سبز است ولی در نمونه های جوان، کمی روشنتر است. در سطح فوقانی برگ کرک کمتری دیده می شود اما در عوض در سطح زیرین کرک های فراوان تر و روشنتری دارد. دارای مزه ای تلخ و تقریبا بدون بو است.

ترکیبات شیمیایی دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه)

ترکیبات شیمیایی موثر این گیاه شامل ترکیبات کاردنولید گلیکوزیدها (حداقل 0.3 درصد) و استروئید ساپونین ها (تا یک درصد) می باشند. پودر دیژیتال به رنگ سبز با بویی ضعیف و مزه ای تلخ و سمی است.

خواص دارویی گل انگشتانه یا دیژیتال ارغوانی

گل انگشتانه یا دیژیتال دارویی است سمی که در مصرف آن باید احتیاط گردد. این گیاه بیشتر مصرف صنعتی دارد و در داروسازی کاربرد دارد. امروزه در پزشکی از ترکیبات استخراج شده برگ این گیاه، مانند دیگوکسین و پورپور گلیکوزیدها داروهایی چون دیژیتالین (دیجیتالین) تهیه می کنند که برای بیماری های قلبی به خصوص نارسایی قلب، استفاده دارویی می شود. همچنین، داروی تقویت کننده قلب و اعصاب نیز می باشد. این گیاه همچنین خاصیت ادرار آوری (مدر) دارد و در درمان ذات الریه موثر واقع می شود. همچنین، گیاه انگشتانه در استعمال خارجی، به شکل کمپرس ها برای درمان زخم ها به کار می رود.

نکته: از آنجا که این گیاه سمی است، استفاده از آن بدون مشورت پزشک، عوارض خطرناکی چون اسهال، استفراغ، التهاب و درد گلو و مشکلات قلبی در پی دارد. در صورت مسمومیت با این گیاه از زغال استفاده کرده و هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0