بتاکاروتن و خواص آن در درمان بیماری ها

1835 بازدید
29 بهمن 96
آلاله

بتاکاروتن و خواص آن در درمان بیماری ها که بد نیست بدانیم

بتاکاروتن ترکیب شیمیایی رنگین برخی مواد خوراکی است به رنگ قرمز مایل به زرد و نارنجی و یا سبز تیره سبزی ها که در بدن تبدیل ویتامین آ می شود. مانند رنگ زرد مرکبات، زردآلو، کدو حلوایی، هلو، هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی و غیره. این ترکیب شیمیایی رنگین طی چند دهه گذشته از نظر خواص شفابخشی برای تعداد زیادی از بیماری ها و به عنوان ضد اکسیدها، با روند سریعی توجه محافل دانش تغذیه جهان را به خود معطوف داشت. از زمانی که تحقیقات دانشمندان نشان داده است بتاکاروتن طبیعی در جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان نقش درمانی دارد، به عنوان یک داروی طبیعی گیاهی موثر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از قرص های مکمل بتاکاروتن :

ولی نکته ی جالب در مورد بتاکاروتن این است که چند سال پیش طی آزمایش هایی معلوم شد که مصرف بتاکاروتن به صورت داروی مکمل یعنی به صورت قرص و کپسول تجارتی مصنوعی آثار منتظر شفابخشی را ندارد. ولی پس از این تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی مصرف و کاربرد آن به عمل آمد و معلوم شد که بتاکاروتن وقتی آثار شفابخشی جالب خود را بدن انسان منعکس می سازند که به صورت طبیعی از طریق خوردن میوه ها و سبزی های دارای بتاکاروتن خورده شود و نه به صورت مکمل، دوباره اهمیت دارویی خود را بازیافت.

در حال حاضر محققان و دانشمندان با اطمینان بیشتری به مفید بودن آن به صورت طبیعی اعتقاد دارند. مثلا پزشکان توصیه می کنند که باید مقداری (پنج تا شش وعده میوه و سبزی در روز) از میوه ها و سبزی های دارای بتاکاروتن خورده شود تا آثار شفابخشی آن ظاهر شود و اضافه می کنند که مصرف مکمل های مصنوعی بتاکاروتن به صورت قرص و قطره و کپسول و غیره به طور مسلم ممکن است خطر آفرین باشد.

 

بتاکاروتن و خواص آن در درمان بیماری ها

بتاکاروتن و خواص آن در درمان بیماری ها

 

کارتنوئیدها :

خانواده ترکیب های شیمیایی بتاکاروتن حداقل دارای پانصد عضو است که همه مانند برادر و خواهر های تنی و نسبی از یک پدر و مادرهستند که جمع آن ها به طور کلی خانواده ی ترکیب های شیمیایی کاروتنوئیدها نامیده می شوند. دانشمندان می گویند ممکن است خواص شفابخشی مورد نظر فقط از بتاکاروتن به تنهایی نباشد و شاید خوردن مجموعه ای از ترکیب های شیمیایی مختلف موجود در این گونه میوه ها و سبزی ها که شامل بتاکاروتن و سایر انواع کارتنوئیدهاست، این آثار شفابخشی را دارد و به این دلیل خواص درمانی آن ها وقتی ظاهر می شود که به صورت کامل و مجموعه کارتنوئیدها یک جا خورده شوند یعنی خود میوه ها و سبزی ها عینا به طور طبیعی خورده شوند.

خواص درمانی هویج برای تقویت چشم ها نشان داده است، اشخاصی که از بیشترین مقدار کاروتنوئید هویج، در رژیم غذایی از هویج کمتر استفاده می نمایند 50 تا 30 درصد کمتر با خطر ضعف ماکولا یا ضعف دید چشم مواجه می شوند.

بنابراین هر چند ترکیبات شیمایی ضد اکسیدکننده ها هر یک به تنهایی ممکن است آثار درمانی داشته باشند، ولی اصولا این ترکیبات مانند اعضای یک ارکستر وقتی بهترین صدای درمانی را دارند که همه با هم در نواختن شرکت داشته باشند، یعنی انواع کارتنوئیدهای موجود در میوه ها و سبزی ها یک جا و به طور طبیعی خورده شوند.

 

همچنین بخوانید:  ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن انسان

 

اهمیت مصرف بتاکاروتن :

طبق تحقیقات پس از مصرف 20 هفته از چند بتاکاروتن به صورت مخلوط شامل 100 میلی گرم ویتامین ث و 400 واحد ویتامین ای و 25 گرم بتاکاروتن، آسیب وارده بر دی. ان. ای به طور قابل توجهی کم بوده است و این خیلی مهم است زیرا آسیب های وارده بر دی. ان. ای ممکن است منجر به ایجاد سرطان شود، به علاوه در مورد کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی بسیار مفید است. همپنین کمک به رفع درد و خستگی ماهیچه ها می نماید.

طبق تحقیقات، افرادی که اغلب کار نشسته می کنند و حرکتی نمی کنند، همین که کمی تمرین ورزشی کنند عضلاتشان درد می گیرد و اگر ویتامین ای بخورند این درد رفع می شود . به نظر می رسد که ویتامین ای آسیب وارده از رادیکال های آزاد به ماهیچه ها و عضلات این افراد را ترمیم می کند و رفع خستگی می نماید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ اسفناج خشک را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، جلوگیری از ریزش مو، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، درمان کبد چرب، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0