topNotif

بررسی و شناخت انواع حافظه

1614 بازدید
10 شهریور 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

شناخت انواع حافظه

حافظه به چهار دسته تقسیم می شود که در واقع نشان دهنده این است که انسان ها در امر یادگیری از چهار روش استفاده می کنند. حافظه دیداری، حافظه شنیداری، حافظه نوشتاری، حافظه حسابگرانه یا آماری با شناخت نوع یادگیری خود به شناخت نوع حافظه خود می رسیم که می توانیم مطابق با نوع حافظه ای که داریم یاد بگیریم و حافظه مان را تقویت کنیم.

حافظه به صورت قدرتی فوق العاده در تمام پدیده های هستی وجود دارد. حتی در جمادات، استعدادی وجود دارد که خواص خود را حفظ می کنند و در جهتی خاص که اساس نخستین آن ها بر آن استوار است حرکت می کنند. این مسئله که در گیاهان نیز وجود دارد در حیوانات به گونه ای غریزی و قابل مشاهده آشکار می شود. قوی ترین نوع حافظه در انسان نهفته است ولی در همه افراد یکسان نیست.

تحقیقات علمی نشان می دهد که حدود 99 درصد مردم از نیروی شنوایی و بینایی و لامسه و شامه و چشایی متعادل برخوردارند و حافظه های متوسط تا عالی دارند اما شیوه های بهره گیری و انواع آن را نمی دانند. انسان در زمینه اندیشه و رشد قدرت هایی دارد. به گفته صاحب نظران بهترین و متخصص ترین افراد در زمان حیات خویش تنها از 4 تا 6 درصد این توان بالقوه استفاده می کنند و 94-96 درصد آن را با خود به سرای دیگر می برند.

بایگانی، مانور، سرعت تطبیق بازیافت و تشخیص مغز چنان بالا و پیچیده است که ادعا می شود اگر بخواهیم مدل مغز را بر صفحه ای از کره زمین شبیه سازی کنیم و سلول های عصبی مغزی را به اندازه یک رشته نازک سیم الکتریکی قرار دهیم به فضایی مکعب شکل در ابعاد 35 در 35 کیلومتر نیازمندیم، چون هر انسان به تنهایی حدود 10 میلیون سلول مغزی دارد.

بررسی و شناخت انواع حافظه

حافظه هرگز نابود نخواهد شد

حافظه هرگز نابود نمی شود، حتی کهنسالان و افرادی که از کندی حافظه رنج می برند می توانند با پشتکار و شناخت نوع حافظه خوش به بازیافت آن بپردازند. نکته عمده در این خصوص آن است که عموما وقتی سن بالا می رود یادگیری انسان بینشی تر می شود و این برخلاف سنین آغازین زندگی است که یادگیری مکانیستیکی و دقیق است. بدین سبب در سنین بالا تا مطلب درک نشود و منظم در اختیار حافظه قرار نگیرد حافظه نمی تواند آن را حفظ کند و در مواقع لزوم تحویل دهد.

جالب تر این که فیزیولوژیست ها ادعا می کنند حافظه آشفته و بی نظم فشارهای روانی را افزون تر می سازد و حافظه منظم و دارای نظم از فشارهای روحی و فکری می کاهد. زندگی دانشمندان بزرگ نشان می دهد بسیاری از آنان از روش های یادگیری، یادسپاری و بهره گیری بهینه از حافظه بهره می بردند و آن را به طریق شایسته و بایسته به کار می گرفتند. شماری از این بزرگان در آغاز راه افرادی ضعیف بودند ولی با تلاش در همت و به کارگیری درست این نیروی بیکران مرزها را شکستند و از رکود و جمود رهایی یافتند.

 

همچنین بخوانید:  مهارت های خود را بشناسید

 

انواع حافظه

در نگاه نخست حافظه دو نوع است کوتاه مدت (آنی) و بلند مدت، مطالبی که به حافظه کوتاه مدت سپرده می شود معمولا تا 24 ساعت ماندگاری دارد و سپس محو می شوند. مکانیزم ما به گونه ای است که در بسیاری از محفوظات حافظه کوتاه مدت را تا زمان یاد شده نگه می دارد و سپس حذف می کند آنچه باقی می ماند به حافظه میان مدت می رود و اگر از درجه اهمیت بالاتری برخوردار باشد مانند مشاهده یک تصادف به حافظه بلند مدت سپرده می شود. گاه زمان نگهداری مطالب آموخته شده از ماه و سال فراتر می رود و تمام حیات انسان را در بر می گیرد و گاه بیش از 15 دقیقه به درازا نمی کشد. چرا؟ زیرا شما مطلب مذکور را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل نکرده اید.

اختلاف حافظه آدم ها به حافظه بلند مدت بستگی دارد. ظرفیت این حافظه نامحدود است و هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند دیگر برای یادگیری مطالب جدید جا ندارد. حتی اگر عمر آدمی از مقدار موجود بیشتر باشد باز حافظه کنونی اش ظرفیت عجیب خود را به رخ می کشد. همه ما از حافظه مناسب برخورداریم مهمترین مشکل برنامه ریزی حافظه، اعتماد به حافظه و تربیت آن است.

تقسیم بندی فردی حافظه !

به طور کلی افراد در یادگیری، مطالعه و نگهداشت مطالب به 4 دسته که در حقیقت نماینده 4 نوع حافظه اند تقسیم می شوند :

  1. حافظه شنیداری (سمعی)
  2. حافظه دیداری (بصری)
  3. حافظه نوشتاری (یدی)
  4. حافظه حسابگرانه (آماری)

باید یادآور شد بسیاری از مردم هنوز این چهار حافظه را نمی شناسند و حتی نمی دانند کدام یک از آن ها در وجودشان قوی تر است. البته گاه ترکیبی از 2 یا 3 نوع حافظه در موضوعات مختلف علمی در فرد موجود است که باید آن ها را شناخت و در جهت تقویت شان گام برداشت. در مطلب دیگری به شیوه های تقویت این نوع حافظه ها، اختلاف این حافظه ها خواهم پرداخت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکين اعصاب، تسکين دردهاي مفصلي، تقويت حافظه، رفع بوي بد دهان، مقوي قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0