topNotif

بررسی گیاه شقاقل و آشنایی با خواص و مضرات آن

4521 بازدید
11 دی 96
سمانه
,

با گیاه شقاقل و خواص درمانی فوق العاده آن آشنا شوید

بررسی گیاه شقاقل و خواص آن

شقاقل (parsnip) که با نام های دیگری نظیر زردک ریش بزی، ششقاقل، اشقاقل، هشقیقل، هشفیفل، زردک وحشی هویج وحشی، ریش بز، ریشه گزبری، گز ربری، زردک ریگی و لحیة التیس نیز هم خوانده می شود، گیاهی است از خانواده چتریان یا تیره هویج (Apiaceae) که ریشه آن مصرف خوراکی دارد. البته میوه و گل این گیاه نیز مصرف دارویی و درمانی داشته و ریشه نوع پرورش یافته این گیاه اثر مدر، اشتهاآور، تا حدی محرک، تب بر و آرام کننده دارد. حال در ادامه این مقاله به بررسی گیاه شقاقل و خواص آن خواهیم پرداخت.

 

بررسی گیاه شقاقل و خواص آن

بررسی گیاه شقاقل و خواص آن

 

مشخصات ظاهری گیاه شقاقل

شقاقل (نام علمی Pastinaca sativa) گیاهی است دو ساله که به صورت وحشی و پرورش یافته، می روید. شکل ظاهری شقاقل شبیه گیاه هویج است. ساقه های این گیاه گوشه دار و برگ های آن دارای بریدگی و در عین حال دندانه دار هستند. ریشه شقاقل نسبتا ضخیم، پرگره و نسبتا شیرین می باشد. گل های آن به رنگ زرد یا سفید است و به دلیل گرده فراوان تلقیح که گل ها دارند، بسیار جاذب زنبور عسل می باشد. دانه آن نیز ریز تیره متمایل به قهوه ای است. میوه این گیاه در ابعاد یک نخود به رنگ تیره است و گل آن به صورت مرکب در انتهای ساقه گل دهنده ظاهر می شود.

محل رویش و پراکنش گیاه شقاقل

این گیاه در آسیا (قفقاز و سیبری)، اروپا و در ماسه های مرطوب و بیشتر در زیر درختان متراکم و در حاشیه جنگل های متراکم می روید. همچنین، در برخی مناطق (مانند آمریکا) به صورت خودرو یافت می شود. گیاه شقاقل در مناطق شمالی ایران (مانند مازندران، نور، پایین رودبار، دماوند) و شیراز در ارتفاعات هزارو هشتصد متری بر روی کوه های برفی می روید.

ترکیبات شیمیایی گیاه شقاقل

ریشه تازه گیاه شقاقل دارای ترکیبات شیمیایی موثر مانند ترکیبات اسانسی زرد رنگ و همچنین مواد روغنی مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد.

 

همچنین بخوانید:  درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

 

ریشه شقاقل و خواص آن

دارای طبیعت گرم و تر است و حاوی پروتئین، قند، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، نیاسین و دیگر عنصرها می باشد. این گیاه قابض بوده و التیام دهنده و همچنین، تصفیه کننده خون می باشد. علاوه بر این، ریشه این گیاه باز کننده انسداد مجاری عروق، تب بر، کم و بیش محرک، آرام کننده و دافع رطوبت بلغم است. همچنین، برای گرم کردن معده و کلیه و کبد موثر است. در افراد سرد مزاج اشتها را باز کرده و قدرت تناسلی را افزایش می دهد. اگر ریشه شقاقل در شیر پخته شود، غذای مناسبی برای بیماران مسلول و افراد مبتلا به ضعف مفرط است.

طریقه مصرف ریشه شقاقل

در یک و نیم فنجان آب، 8 تا 15 گرم ریشه گیاه شقاقل را افزوده و اجازه دهید، بجوشد تا حدی که آب به نصف فنجان برسد. سپس، این دمنوش را صاف کرده و آن را 3 بار در روز مصرف نمایید.

تذکر: مصرف زیاد آن در گرم مزاجان اشتها را کم گرده و ایجاد سردرد می کند که مصلح آن عسل است.

خواص گل های شقاقل

گل های این گیاه برای درمان روماتیسم مفصلی حاد و ناراحتی های قلب بسیار مفید است. همچنین، مدر و ملین می باشد و برای ناراحتی های مجاری ادرار و استسقا تجویز می شود. علاوه بر این، سنگ کلیه را دفع می کند و برای درمان آبله، سرخک، استفراغ های شدید وبایی، اسهال معمولی، تقویت معده و روده و همچنین رفع استفراغ اطفال اثر بسیار نافعی دارد.

طریقه مصرف گل شقاقل

پنجاه گرم از گل های خشک آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و 4 تا 5 مرتبه در روز هر بار، یک فنجان از این دمنوش را بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شقاقل را با خواص درمان بیماری های ‎کلیه، زیبایی و جوانسازی پوست، درمان آسم، رفع سرماخوردگی، درمان یبوست، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، تقویت قوای جنسی، کاهش وزن، پیشگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0