بلوط را بیشتر بشناسیم

6368 بازدید
27 مهر 96
سمانه
,

آشنایی با گیاه بلوط و خواص درمانی آن

بلوط (Oak) گیاهی است درختی و خودرو، از تیره راش و در ایران در نواحی کردستان، لرستان، ایلام به صورت جنگل مشاهده می شود. قسمت دارویی این گیاه شامل پوست، تنه درخت، میوه و مازویی که از آن گرفته می شود، است. بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌ای مایل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب‌پز میل می‌کنند. مزه آن مانند فندق خوشایند و دلچسب نیست، اما به دلیل غنی ‌بودن از املاح و ویتامین‌ها غذایی بالایی که دارد، مانند اجزای آجیل مغذی استفاده می شود. حال در این مقاله با گیاه بلوط و خواص درمانی آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه بلوط

بلوط ها گیاهانی هستند از خانواده راشیان یا فاگاسه (Fagaceae)، درختی، جنگلی و دارای بیش از ۲۰۰ گونه که در نواحی مختلف نیمکره شمالی مخصوصا مناطق معتدل پراکندگی دارند. شکل ظاهری آن ها بر حسب گونه گیاه متفاوت می کند. مثلا برخی به صورت درختان عظیم الجثه و ‌بعضی دیگر دارای ارتفاع کم و حتی به صورت درختچه مانند هستند.

 

بلوط را بیشتر بشناسیم

بلوط را بیشتر بشناسیم

 

بلوط ها گیاهانی با برگ های متناوب، ساده، دندانه دار یا لوبدار و یا دارای تقسیمات عمیق ترند. در بین آن ها بندرت انواعی با برگ های کامل دیده می شود. مجموعه گل های نر آن ها، شاتون های باریکی به وجود می آورد که حالت آویخته بر روی درخت دارند، ولی گل های ماده در آن ها منفرد و یا به صورت شاتون های کوتاه و معمولا کروی و کم گل هستند. هر دو نوع شاتون بر روی یک پایه درخت قرار دارند. در گل های نر، کاسه ای منقسم به ۵ تا ۹ تقسیم و تعدادی پرچم (متغیر بر حسب گونه) دیده می شود.

میوه آن ها فندقه است و قاعده آن در پیاله ای مرکب از فلس های متعدد و به هم فشرده محصور شده است. این گیاه از نظر طعم میوه دو نوع مزه دارد، یک نوع دارای میوه تلخ و نوعی دیگر دارای میوه شیرین و در اینجا منظور نوع شیرین میوه آن است. گلوله های مازو که در برگ های جمع شده درخت بلوط درست می شوند، مصرف دارویی و صنعتی دارند. پوست تازه آن نرم است و با افزایش سن گیاه شکاف هایی در آن به وجود می آید.

محل رویش و پراکنش گیاه بلوط

هر دو گونه (دارای میوه شیرین و تلخ) در سراسر اروپا یافت می شود. در اکثر نواحی اروپا، پوشش جنگلی بلوط ها را با گونه های تابستانی و زمستانی تشکیل می دهند و در کشورهای شرق و جنوب شرقی اروپا بیشترین بهره برداری از پوست و اندام های دیگر این گیاهان می شود. به طرز معمول بلوط، یکی از گیاهان زیبای بریتانیا است که در خاک رس بهتر می روید. ولی بلوط سسیل بر روی خاکهای سیلیسی و اسیدی بیشتر یافت می شود. پوست آن را باید در ماه اردیبهشت از شاخه ها جدا کرد و در سایه یا آفتاب همراه با جریان هوا یا هوای گرم با دمای 50 تا 60 درجه سانتی گراد خشک کرد. نمونه های متعددی از درخت های بلوط در جنگل های ایران پراکندگی دارد که به نام عمومی بلوط یا درخت مارو نامیده می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص شاه بلوط هندی

 

ترکیبات شیمیایی گیاه بلوط

پودر بلوط، رنگ قهوه ای، طعمی قابض و کمی تلخ است و شامل ترکیبات شیمیایی نظیر تانن ها (تا ۱۶ درصد) (بیشتر از نوع کاتشین ها) می باشد. همچنین حاوی ترکیبات تری ترپن ها نیز است.

فواید و موارد مصرف میوه بلوط

مزاج این گیاه سرد وخشک است و به علت داشتن تانن(اسید تانیک) و چند ماده دیگر دارویی قابض محسوب می شود. میوه آن خوراکی است اما بسیار دیر هضم است افرادی که مبتلا به اسهال شدید هستند چنانچه روزی دو سه بار و هر بار یک مثقال از پودر دانه آن را میل نمایند باعث درمان اسهال آنان خواهد شد. به همین طریق خونریزی های داخل دستگاه گوارش را بند آورده و زخم امعا (زخم روده) را مداوا می کند.

اگر میوه آن را کباب کرده و بخورند ادرار را زیاد می کند. افرادی که به ورم حالب (ورم کلیه) مبتلا هستند اگر پودر میوه آن را با پیه خوک و نمک مخلوط کرده، در امتداد حالب (کلیه) و در کنج ران بمالند ورم را مرتفع می کند.

برای درمان بعضی از زخم های روی پوست بدن که مرتب آب می دهند و زیاد می شوند، باید میوه بلوط را بسوزانند و به صورت زغال در آورده، پودر کرده و بر روی اینگونه زخم ها بپاشند تا زخم را خشک نموده و بهبودی آن را تسریع کند.

رفع عفونت های قارچی زنانه با بلوط

زنانی که ترشحات رحمی آنان بیش از اندازه می باشد باید پودر میوه بلوط را با سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و بر پنبه ریخته و در قسمت جلو واژن گذارند تا رطوبات زیادی را خشک کند. در صورتی که ترشحات متعفن باشد، علامت عفونت است و لازم است همراه این عمل از بخور و شستشو با دارو های ضدعفونی کننده و یا مصرف خوراکی این گونه داروها غفلت نشود.

فواید پوست بلوط

از پوست بلوط به عنوان ضد اسهال استفاده دارویی می شود و محلول های آن به عنوان دهان شویه در درمان التهابات مخاط دهان و گلو کاربرد دارد و به صورت جلدی استفاده درمانی می شود. بلوط پادزهر خوبی برای مسمومیت های ناشی از آلکالوییدها و فلزات است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بلوط را با خواص رفع عفونت های قارچی زنان، درمان اسهال، درمان زخم، درمان دیابت و قند خون، تقویت و افزایش رشد مو، کاهش اشتها و کاهش وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0