topNotif

بلوغ و واکنش های نوجوانان دختر

3902 بازدید
07 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

بلوغ و واکنش های نوجوانان دختر چگونه است !

بلوغ چیست !؟ بین سنین 10- 16 سالگی بدن شما متحول می شود، سینه ها و باسن شکل می گیرد، موی زهار و زیر بغل پدیدار می گردد و در حدود 11- 15 سالگی قاعدگی آغاز می شود. این تغییرات معمولا با اشکالی همراه نیست اما بعضی از دختران در ابتدا قاعدگی دردناک یا نامنظم دارند و بعضی دیگر نیز درست قبل از قاعدگی و در طول آن احساس افسردگی می کنند یا بدنشان جوش می زند. هر قدر درک شما از اتفاقاتی که در بدنتان رخ می دهد بیشتر باشد برخورد شما با پدیده بلوغ راحت تر خواهد بود و راحت تر مقوله بلوغ را می پذیرید.

بدن دختران در سن بلوغ چگونه تغییر می کند !؟

از نظر جسمانی تمایز دختران با پسران در اعضای جنسی اصلی و خصائص ثانوی آنهاست. منظور از اعضای جنسی اصلی تخمدان ها، لوله های فالوپ، رحم، گردن رحم و مهبل است، به طور کل اعضایی که در تولید مثل دخالت دارند. تخمدان ها حاوی تخمک های لازم برای تولید مثل و ایجاد کودک و نیز تولید کننده هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها چرخه قاعدگی را کنترل می کنند و ایجاد کننده خصائص جنسی ثانوی هستند.

خصایص جنسی ثانویه، بین حدود 9 – 18 سالگی بدن شما در اثر تولید هورمون زنانه استروژن از حالت کودکانه به حالت زنانه تغییر می کند. یکی دو سال قبل از بلوغ یعنی در حدود 9 – 10 سالگی، استخوان های لگن شروع به رشد می کنند و چربی در سینه ها، باسن و ران ها جمع می شود. در مرحله بلوغ که از 11 – 16 سالگی شروع می شود، نوک سینه ها شروع به رشد می کنند و موها در برخی نقاط همچون زیر بغل پدیدار می شوند. در این مرحله اعضای تناسلی تکامل می یابیند، دوره های قاعدگی آغاز می شود و چربی بیشتری در باسن، سینه ها و ران ها جمع می شود تا 17 – 18 سالگی رشد استخوانی کامل می شود. سرعت تغییر بدن شما بستگی به عوامل بسیاری دارد و از فردی به فرد دیگر بسیار متغیر است.

بلوغ و واکنش های نوجوانان دختر

بلوغ و واکنش های نوجوانان دختر

 

موی زیر بغل در حدود 14 سالگی شروع به رشد می کنند و غدد عرق فعال می شوند. سینه ها در حدود 10 – 11 سالگی شروع به رشد می کنند، ناحیه دور نوک سینه بر آمده می شود و حجم چربی و بافت غده ای در داخل آن افزایش می یابد. استروژن بر پوست اثر می گذار و کمر باریکتر یا نمایان تر می شود. موی ناحیه زهار در حدود 12 سالگی پدیدار می شود و کم کم ضخیم تر شده و گسترش می یابد. از حدود 14 سالگی در داخل و خارج ران ها لایه های چربی تشکیل می شود که به بدن دختران شکلی توپرتر و زنانه تر می دهد. همراه با رشد استخوان های لگن باسن بزرگ تر و عریض تر می شود و شکلی زنانه به بدن می دهد.

شروع قاعدگی دقیقا از چه زمانی آغاز می شود ؟!

سنی که در آن قاعدگی آغاز می شود غیر قابل پیش بینی است، اما غالبا الگوی خانوادگی دارد. اگر قاعدگی مادرتان زود شروع شده باشد احتمالا در مورد شما نیز این صادق خواهد بود. از حدود صد سال گذشته سن شروع قاعدگی دختران کاهش یافته است که احتمال آن می تواند تغذیه مناسب تر و بهتر باشد.

 

همچنین بخوانید:  روش های درمان گیاهی ترشحات زنانه (ترشحات واژینال)

 

چرا قاعده می شویم !؟

اگر لقاح و بارداری تا حدود بیست و پنجم چرخه قاعدگی اتفاق نیفتد تخمک می میرد و تولید هر دو هورمون زنانه در تخمدان ها متوقف می شود. توقف تولید هورمون ها موجب می شود که جداره داخلی رحم که در حال ضخیم شدن بوده است تا تخمک بارور شده را بپذیرد چند روز بعد متلاشی شود. این جداره به همراه تخمک از بدن به صورت خونریزی قاعدگی دفع می شود این امر معمولا سه تا هفت روز طول می کشد سپس همین چرخه از نو تکرار می شود.

نخستین قاعدگی !

وقتی قاعدگی برای نخستین بار آغاز می شود معمولا بر خلاف انتظار شماست، ترشحات به رنگ قرمز روشن نیست بلکه متمایل به قهوه ای و به مقدار کم است و غالبا منظم هم نیست. در این مرحله بسیار کم پیش می آید که قاعدگی دختری به طور منظم حدود هر سی روز یک بار رخ دهد. غالبا در ابتدا فواصل دو، سه یا حتی شش ماهه بین قاعدگی ها وجود دارد. برای بیشتر دختران یک سال یا حتی 18 ماه طول می کشد تا به خون ریزی منظم ماهانه برسند، بنابراین نگران بی نظمی های اولیه یا متغیر بودن مقدار خون ریزی نباشید مگر اینکه احتمال حاملگی بدهید. شماری از زنان هرگز قاعدگی منظم پیدا نمی کنند آن ها در سراسر مدت عمر هر سه، پنج یا حتی شش هفته یک بار قاعده می شوند.

واکنش در قبال قاعدگی، فرا رسیدن قاعدگی از نشانه های بزرگ شدن است، مفهوم آن این است شما از لحاظ جسمانی زنی هستید دارای قدرت باروری و صاحب فرزند شدن بنابراین شاد باشد، هر بار که قاعده می شوید اطمینان شما به زنانگی، فردیت و سلامت خود تجدید شود به این پدیده چنان فکر کنید که تقویت کننده اعتماد به نفس شما باشد نه منبعی برای افسردگی و احساس ناتوانی، تردیدی در این نیست که قاعدگی بخشی جدا ناپذیر و منظم از زندگی شماست و شما باید برای آن ارزش قایل شوید زیرا نشانه ای از سلامتی بدن شماست.

سعی کنید به قاعدگی مانند امری سخت و ناراحت کننده فکر نکنید حتی اگر علایمی مانند ناراحتی، درد، سنگینی و رخوت داشته باشید همه این موارد را می توان درمان کرد. مسلما شما کنترلی بر چرخه هورمونی بدن خود ندارید اگر قاعدگی شما را ناراحتی می کند و دوست ندارید با مادرتان درباره آن صحبت کنید بهترین کار آن است با خواهرتان یا نزدیکترین دوست تان صحبت کنید از او درباره شروع قاعدگی اش و حس هایش نسبت به آن بپرسید، گاهی ممکن است دوستان شما با نوع نگرش خود نسبت به مسائل شما کمک کنند به هر حال قاعدگی امری طبیعی و قابل قبول هست و هرچه در پذیرش آن مثبت باشید برای خودتان نیز بهتر است و کمتر دچار سردرگمی و داشتن احساسات منفی و بد می شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سنبل الطیب را با خواص محرک قلب و اعصاب، آرامبخش، مسکن سردردهای میگرنی، رفع نگرانی و اضطراب، دلهره و ترس، ضد هیستری، کم کردن ادرار مبتلایان به مرض قند، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0