بهترین روش خوردن تخم مرغ و میزان مصرف مجاز آن

3445 بازدید
26 آبان 98
بهاره
,

آشنایی با بهترین روش خوردن تخم مرغ و میزان مصرف مجاز آن

تخم مرغ یکی از ماده های غذایی خوشمزه و مقوی است، که متخصصان مصرف آن را به افراد در سنین مختلف توصیه می کنند، اما چه میزان مصرف تخم مرغ در هفته بدون مشکل است؟ تخم مرغ را به چه صورت مصرف کنیم بهتر است؟ و این قبیل سوالات ذهن مصرف کننده را درگیر می کند. مطمئنا افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایی برای بدن مضر می باشد، لذا در این مقاله با بهترین روش خوردن تخم مرغ و میزان مصرف مجاز آن آشنا شوید.

 

بهترین روش خوردن تخم مرغ و میزان مصرف مجاز آن

بهترین روش خوردن تخم مرغ و میزان مصرف مجاز آن

 

فواید تخم مرغ

تخم مرغ ارزش غذایی بالایی داشته و به همین علت فواید فراوانی برای بدن انسان دارد. مهمترین فواید تخم مرغ عبارتند از:

  • تخم مرغ غنی از ویتامین آ و ویتامین دی است. همچنین، حاوی ویتامین هایی همانند ویتامین ب 12 و ویتامین ب 6 و همینطور سرشار از آهن، روی، فولیک اسید، و تیامین است.
  • تخم مرغ برای بهبود تقویت چشم ها مفید می باشد.
  • این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و یک وعده غذایی سالم برای ورزشکاران می باشد.
  • تخم مرغ سرشار از کلسترول مفید مورد نیاز بدن است که این کلسترول از سکته قلبی و مغزی می کاهد.

میزان مصرف مجاز تخم مرغ

طبق تحقیقاتی که متخصصان بر میزان مصرف تخم مرغ در هفته انجام داده اند، روزانه مصرف یک تا سه عدد تخم مرغ برای یک فرد بالغ مشکلی ندارد. زرده تخم مرغ به دلیل غنی بودن از کلسترول خوب باعث کاهش تولید این هورمون توسط کبد می گردد. به همین دلیل مصرف یک تا سه عدد تخم مرغ در روز مشکلی ندارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مضراتی برای بدن داشته باشد و به افزایش سکته قلبی منجر شود. پس نهایتا هفت تا چهارده عدد تخم مرغ در هفته مصرف کنید و از این میزان بیشتر استفاده نکنید.

نحوه مصرف تخم مرغ

تخم مرغ را به روش های زیر می توان آماده و مصرف کرد که عبارتند از:

تخم مرغ آب پز

یکی از سالم ترین راه های آماده کردن تخم مرغ، آب پز کردن، آن است. فقط به یاد داشته باشید اگر تخم مرغ بیش از 40 دقیقه آب پز شود، مواد معدنی و ویتامین های مفیدش را از دست می دهد.

تخم مرغ نیمرو

مصرف تخم مرغ به این شیوه هم یکی از راه های سریع پختن آن است، اما با روغن های گیاهی (روغن زیتون، روغن کنجد و…) که زمان بیشتری طول می کشد، این کار را انجام دهید.

 

همچنین بخوانید:  فواید تخم بلدرچین برای سلامتی بدن

 

املت

املت کردن را می توان به طریق مختلف انجام داد که ساده ترین نوع آن استفاده از گوجه فرنگی و پیاز در املت است.

آماده کردن تخم مرغ در ماکروویو

این شیوه نیز با صنعتی شدن زندگی مورد استفاده قرار گرفته است، اما هرگز تخم مرغ را با پوسته داخل ماکرویوو قرار ندهید، زیرا احتمال منفجر شدن آن وجود دارد.

تخم مرغ عسلی

این شیوه نیز مانند مورد اول است با این فرق که زمان کمتری (2 تا 3 دقیقه) در آب باقی می ماند.

بهترین روش خوردن تخم مرغ

بین انواع روش های آماده سازی تخم مرغ، املت کردن و آب پز کردن، بهترین روش خوردن تخم مرغ است. با املت کردن تخم مرغ مواد غذایی سالم دیگری همانند گوجه، اسفناج، سیر و… را می توانید به همراه غذا استفاده کنید، که این روش میزان مصرف مواد معدنی و ویتامین ها را افزایش می دهد. آب پز کردن هم شیوه سالم دیگری برای پختن تخم مرغ ها می باشد.

آیا تخم مرغ مصرفی ما سالم است؟

اگر می خواهید بدانید آیا تخم مرغی که از آن برای تهیه وعده غذایی خانواده استفاده می کنید، سالم است یا نه؟ از روش های ذیل می توانید متوجه شوید.

  • تخم مرغ را درون ظرفی غرق کنید. آن را درون ظرفی پر آب قرار دهید و ببنید که درون آب غرق می شود یا روی آن باقی می ماند. اگر تخم مرغ روی آب قرار گرفت، به معنای کهنه بودن آن است.
  • تخم مرغ را تکان دهید. اگر با تکان دادن تخم مرغ صدایی شنیدید به معنای خراب بودن آن است، اما اگر تخم مرغ صدایی نداد تازه است.
  • به بوی تخم مرغ توجه کنید. تخم مرغ فاسد بوی تند و گوگردی دارد.
  • تخم مرغ را نگاه کنید. زمانی که تخم مرغ را شکستید آن را ورانداز کنید. تخم مرغ سالم زرده نارنجی یا زرد رنگ دارد و سفیده سفت به زرده چسبیده است، اما در تخم مرغ فاسد سفیده شل است و به راحتی از زرده جدا می شود.

دفعه بعد هنگام آماده کردن وعده های غذایی خود با تخم مرغ تازه یا کهنه بودنشان را بررسی کنید، همینطور سعی کنید تخم مرغ آب پز یا املت را بیش از دیگر انواع پخت این ماده غذایی مصرف کنید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سفیده تخم مرغ را با خواص ساخت عضله و افزایش حجم عضلات، کاهش خستگی های فکری و ذهنی، درمان آکنه و جوش در پوست‌ های چرب و حساس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. NEO
    21 دی 1402

    روز بخیر
    مطلب مفیدی بود اما سوالی که داشتم اینکه ایا برای افراد با سنین بالا و کهن سال یا کودکان ایا مصرف تخم مرغ روزانه یک تا سه عدد مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • عطارک
      22 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      برای هر سنی اعتدال باید رعایت شود. اگر شخص مشکل فشار خون بالا ندارد روزانه یکعدد مانعی ندارد.

      شاد و سلامت باشید.

0