بهترین روش نگهداری بونسای در خانه (طریقه آبیاری و میزان نور و کود مناسب)

2361 بازدید
03 تیر 01
سمانه
,

بهترین روش نگهداری بونسای در خانه

درود و سلام دوستان عزیز و سبز انگشتی بزرگوار، امروز با هم در مورد گیاه زیبای بونسای صحبت میکنیم و شرایط نگهداری از این درختچه زیبا رو بررسی می کنیم.

بونسای یه درختچه زینتی آپارتمانی است که طی شرایط خاصی (پیچیدن سیم به ساقه هاش) به شکل های مختلف در آمده است، اگر شرایط نگهداری بونسای را بدانیم سالها می توانیم یک گیاه زیبا و شاداب داشته باشیم.

 

بهترین روش نگهداری بونسای در خانه

بهترین روش نگهداری بونسای در خانه

 

شرایط مناسب برای نگهداری از گیاه بونسای

نیاز بونسای به نور چقدر است

اول از همه باید بگم چون بونسای یک درختچه حساب میشود پس حتما به یاد داشته باشید نور کافی و زیادی شبیه بقیه درختان باید دریافت کند؛ پس اگر منزل کم نوری دارید و حیاط و تراس هم ندارید از خرید این گیاه زیبا و تقریبا گران قیمت صرف نظر کنید.

گیاه بن سای نور زیادی می خواهد، اگر داخل منزل خواستید از آن نگهداری کنید حتما پشت پنجره جنوبی قرار بدهید تا حداقل در روز چهار الی شش ساعت نور کافی دریافت کند، اگر بیشتر هم باشد بهتر است اما کمتر از این اگر بود حتما به وسیله نورهای مصنوعی نور کافی رو براش فراهم کنید.

اینو باید بدونیم که گلدان بونسای حتما باید کوچک باشد، هرگز گیاه رو درگلدانهای بزرگ قرارندهید، علاوه بر بونسای گلدان بزرگ برای اکثر گیاهان مساوی است با مرگ گیاه پس حتما گیاه کوچک و مناسب برای گیاهمون فراهم می کنیم.

میزان نیاز بونسای به آب

آبیاری حالا که در مورد نور و سایز گلدان بونسای اطلاعات گرفتیم می رویم سراغ آبیاری گیاه، چون گیاه نور زیادی میخواد و گلدان کوچکی هم باید داشته باشه پس آبیاری زیادی می طلبد البته آبیاری گیاه بونسای بستگی به نوع گیاه دارد.

  • اگر محیط نگهداری گیاه گرم و خشک است شاید بخواهید هر روز گیاه رو آبیاری کنید، خاک گیاه نباید غرقابی باشد و نباید کامل خشک باشد.
  • اگر محیط نگهداری گیاه خشک است حتما باید رطوبت گیاه رو فراهم کنید، به چند روش میشه رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کرد.
روش های تامین رطوبت مناسب برای بونسای
  • می توان برای گیاه جزیره درست کرد (سینی یا ظرف بزرگی انتخاب می کنیم وسط سینی سنگ ریزه می ریزیم و سینی رو پر از آب می کنیم بعد گیاه رو بدون اینکه ته گلدان با آب تماس داشته باشد وسط سینی می گذاریم تکرار می کنم ته گلدان و ریشه های گیاه نباید با آب تماس داشته باشه چون ریشه های گیاه درون آب خفه می شوند و گیاه می پوسد)
  • روش دیگه برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه غبار پاشی است (به یاد داشته باشید موقعی که نور خورشید روی گیاه است نباید غبار پاشی کنیم؛ غبار پاشی صبح زود یا غروب انجام شود.)
  • برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه گذاشتن چند ظرف آب در اطراف گیاه هم مناسب است.
  • تهیه دستگاه بخور سرد و استفاده روزانه از آن برای رطوبت رسانی به گیاه نیز مناسب است.

 

همچنین بخوانید: چگونه گل آنتوریوم را در خانه نگهداری کنیم ؟

 

خاک مناسب نگهداری بونسای

خاک مورد نیاز این گیاه خاک سبک با زهکشی بالاست.

می توانید از خاک های آماده مخصوص بونسای که در بازار است استفاده کنید یا می توانید از ماسه شسته (ماسه های بنایی) خرده سفال یا لیکاپون ورمی کمپوست وکوکوپیت خاک رو تهیه کنید. خاک باید سبک و دارای رطوبت کافی برای گیاه باشد.

سایر شرایط لازم برای نگهداری بونسای

  • چون خاک گیاهمون سبک است نیاز به کوددهی دارد پس حتما در فصل کودهی گیاه گیاه رو هرماه با کود مناسب تقویت می کنیم .
  • هرس کردن گیاه بونسای کار تخصصی است اگر آشنایی با این کار ندارید، هرس کردن گیاه رو به کارشناس این کار بسپارید.
  • زرد شدن برگهای گیاه از آبیاری زیاد و نشانه قارچی شدن گیاه می باشد آبیاری را متوقف کرده در چند نوبت گیاه را با قارچ کش آبیاری می کنیم.

امیدوارم مطالب بالا در خصوص نگهداری بونسای برای شما مفید بوده باشد گیاهانتان همیشه سبز و دلتون شاد

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ سفید را با خواص تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی زوجین، مقابله با بروز علائم پیری در پوست، رفع لکه ها و چین و چروک پوست، تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش عوارض ناشی از یائسگی زنان، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان سردرد و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0