topNotif

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

2628 بازدید
03 خرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو

امروزه به دلایل سبک زندگی غلط و تغذیه های ناسالم، شاهد مشکلات بسیاری در رابطه با مو و زیبایی هستیم. متاسفانه وجود آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی و عدم توجه به تغذیه سالم، این مشکلات را دو چندان کرده است. اگر چه با پیشرفت علم و صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی شاهد انواع مختلفی از شامپوها، لوسیون ها، و ماسک های مو هستیم، اما این محصولات شیمیایی تاثیر چندانی برای درمان بسیاری از مشکلات مو مانند ریزش مو، طاسی، نازک شدن تار مو، خشکی و غیره ندارند، چه بسا اینکه در بعضی موارد، شرایط را نیز بدتر می کنند. امروزه بسیاری از متخصصین داشتن یک رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی را کلید اصلی داشتن موهای زیبا، نرم و بلند می دانند. لذا، در این مقاله با بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو آشنا شوید.

 

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

 

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

آجیل و میوه های خشک

آجیل و میوه های خشک شده مانند بادام، خرما، گردو و انجیر به رشد مو کمک می کنند. خرما و انجیر غنی از آهن هستند که به طور مرتب باعث تحریک رشد مو می شوند. بادام نیز غنی از مواد مغذی است که به تقویت مو کمک می کند. به طور کلی، آجیل و میوه های خشک حاوی ویتامین های ب، ویتامین ای، روی و اسید های چرب ضروری می باشند که از ریزش مو جلوگیری می کنند. تنها با مصرف 28 گرم آجیل، 37 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ای برای حفظ سلامتی موها، تامین می شود.

سبزیجات برگدار

سبزیجات برگدار سبب تحریک رشد مو می شوند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، برگ کلم، و غیره بهترین غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که به تقویت و رشد مو کمک می کنند. مصرف منظم سبزیجات برگدار یک تضمین کلیدی برای رشد مو هستند که به طور موثر از ریزش مو نیز جلوگیری می کنند.

سبزیجات و میوه ها

علاوه بر سبزیجات برگدار، سایر سبزیجات و میوه ها نیز مانند هویج، توت فرنگی، آووکادو، سیب زمینی شیرین، پرتقال، پاپایا، موز، پیاز، سیر و لوبیا نیز باعث تحریک رشد مو می شوند. این موادغذایی ریشه ها و پوست سر را تقویت کرده و به گردش خون در پوست سر کمک می کنند.

ماهی

ماهی حاوی مواد مغذی است که به تقویت و درخشان شدن مو کمک کرده و همچنین رشد آن را نیز تحریک می کند. وجود اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی ها سبب تقویت و رشد مو می شوند. البته، افرادی که ماهی را ترجیح نمی دهند، می توانند مکمل های غذایی مانند روغن ماهی را جایگزین کنند.

 

همچنین بخوانید:   بهترین روغن ها برای تقویت و رشد مو و روش استفاده

 

شیر

شیر منبع مهمی از آهن و کلسیم است که مواد مغذی فوق العاده ای برای بدن محسوب می شوند. اثر این مواد مغذی نه تنها بر سلامت استخوان، بلکه بر روی موها نیز دیده می شود. مصرف یک فنجان شیر گاو به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه سبب پیشگیری از ریزش مو و تحریک رشد آن می شود.

گوشت قرمز

گوشت یک منبع غنی از مواد مغذی مهم برای حفظ سلامتی مو، از جمله آهن، روی و ویتامین ب می باشد. علاوه بر این، وجود پروتئین در گوشت به تقویت و ترمیم فولیکول های مو آسیب دیده، کمک می کند.

میگو

اگر به دلیل کلسترول بالا نمی توانید گوشت قرمز مصرف کنید، میگو بهترین جایگزین است. میگو حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین ب 12، ویتامین دی، آهن و روی می باشد که برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید هستند. خوردن 100 گرم میگو باعث می شود که بدن 38 درصد از ویتامین دی روزانه خود را تامین کند.

غلات

غلات ها سرشار از پروتئین های بسیار غنی گیاهی هستند که برای سلامتی و رشد مو ضروری می باشند. علاوه بر این، منبع خوبی از روی، آهن و اسید فولیک هستند که از ریزش مو جلوگیری می کند.

 

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

بهترین مواد غذایی برای رشد و تقویت مو

 

سویا

مواد غذایی پروتئین دار برای رشد و تقویت مو ضروری هستند. اما برای گیاهخواران، خوردن سویا به عنوان یک منبع گیاهی سرشار از پروتئین، جایگزین مناسبی برای پروتئین های حیوانی است. سویا حاوی 40 درصد پروتئین است و منبع ایده آل چربی های سالم برای رشد مو نیز می باشد. علاوه بر این، سویا حاوی ترکیباتی مانند اسپرمیدین (Spermidine) است که به افزایش رشد مو کمک می کند.

آب

اگرچه آب غذا نیست، اما برای سلامتی بدن و همچنین مو ضروری است. آب و مایعات با حفظ هیدراتاسیون بدن باعث بهبود رشد مو می شود. علاوه بر آب آشامیدنی، آب میوه های طبیعی نیز می توانند برای حفظ سلامت بدن و مو، مورد استفاده قرار گیرند.

دستورالعمل هایی برای مراقبت از مو

نکاتی برای شستن مو

  • از شستشو روزانه مو با شامپو اجتناب کنید، بلکه دو تا سه بار در هفته موهای خود را بشویید.
  • مراقب باشید که به هنگام شستن موها، با فشار بیش از حد یا چنگ زدن به آن ها آسیب نزنید، بلکه از طریق ماساژ دادن ملایم به پوست سر آن را بشویید. این عمل سبب افزایش گردش خون در پوست سر شده و به تحریک فولیکول های مو کمک می کند.

نکاتی برای صاف کردن و خشک کردن مو

  • توصیه می شود برای شانه کردن موها از برس مو مناسب، بسته به تراکم مو خود، استفاده کنید. بسیاری از مختصصین، استفاده از شانه های چوبی را پیشنهاد می کنند.
  • استفاده از خشک کن های مو (سشوار) و صاف کننده های مو را تا حد ممکن کاهش دهید.
  • رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی بر روی مو را به حداقل برسانید، به این دلیل که این مواد شیمیایی فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهند.

تغییر شیوه زندگی

  • اجتناب از سیگار کشیدن و کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه.
  • دوری از تنش، استرس، اضطراب و نگرانی.
  • توجه به رژیم های غذایی سالم و اجتناب از کاهش وزن ناگهانی، زیرا این رژیم های غذایی مانع از دریافت مواد مغذی برای حفظ سلامت بدن و مو می شوند.
  • داشتن ورزش منظم و پایدار، جریان خون را در قسمت های مختلف بدن، از جمله موها تحریک کرده و سبب رشد می شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خلال بادام تازه را با خواص درمان اسهال، ضد میگرن، مناسب برای پوست، کمک به تمرکز و حافظه، کنترل فشارخون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0