topNotif

بهترین و بدترین روغن های خوراکی

1865 بازدید
03 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

بهترین و بدترین روغن های خوراکی را شناسایی کرده و از خوردن آن اجتناب کنیم

یکی از بهترین و موثر ترین روش هایی که می شود از پیری زود رس جلوگیری کرد نخوردن چربی های مضر است.

علت این که چربی های بد سبب پیری زودرس می شود آن است که چربی های بد سریع اکسید شده و موقعی که وارد بدن می شوند مرکزی از رادیکال های آزاد می سازند و در نتیجه همین آلاینده ها سلول ها را تخریب و تبدیل به مواد سرطان زا می کنند باید قبول کرد که این نوع تغذیه کمتر از خودکشی نیست.

علت پیری زود رس با مصرف چربی های بد :

دلیل علمی آن است که اکسیژن دوستدار جدا نشدنی چربی ها است، زیرا اکسیژن هشت مرتبه سریع تر در چربی حل می شود تا در آب و باز هم اکسیژن در چربی های بد، خیلی سریع تر و بیشتر جذب و حل می گردد در واقع چربی وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرد اکسیده می شود.

برای مثال اگر شما لیوانی از روغن گیاهی نظیر روغن ذرت را در هوای باز قرار دهید به سرعت با اکسیژن هوا آمیخته و القا می شود، محقق برجسته آلاینده ها (رادیکال های آزاد) دکتر هاری دمورولوس، پروفسور دانشگاه نیویورک می گوید : آمیخته شدن روغن و اکسیژن با سرعت 10 الی 20 ثانیه باور کردنی نیست.

همچنان که چربی با اکسیژن ترکیب می شود به سرعت باد خورده و اکسیده می گردد، به طوری که برای سلامتی خطر آفرین است، زیرا انباشته ای از مولکول های چربی اکسیده شده است که از زشت ترین آلاینده های کره زمین می باشد.

roghan attarak photo1 1

بهترین و بدترین روغن های خوراکی

جالب است بدانیم :

حال چگونه حاضر می شود چنین روغن آلوده و باد خورده ای را وارد بدن خود نمایید، همین مولکول های زشت بدون تردید زمانی مانند بمب وارد سلول های شما می گردد.

حال به دقت مسیر جذب و تخریبی که به وجود می آورد بررسی می کنیم موقعی که مولکول چربی آمیخته با اکسیژن به نام لیپیدهایدوپروکسید وارد دستگاه گوارشی شد، دمای بدن آنزیم های مختلف را از هم جدا می کند، ماده غول آسای شیمیایی لیپیدهیدروکسید وحشت زا وارد عمل تخریب و دگرگونی سلول ها می شود و به صورت واکنش زنجیره ای سلول ها را یکی پس از دیگری به آتش می کشاند و به انبوهی از مواد گداخته در می آورد و گاهی فقط به گروهی از سلول ها آسیب وارد می کند و یا عضوی را بیماری می کند.

حقایقی دیگر درباره چربی :

خطر اصلی چربی برای انسان، تنها بیماری قلبی یا چاقی نیست، بلکه در کل پیری را سرعت می بخشد، بعضی از چربی های نامناسب جوانی را به یغما برده و مرگ زود رس را فراهم می کند. بدترین چربی ها کلسترول و چربی های اشباع شده هستند، چربی های خوب که برای عمر طولانی مناسب هستند به نام چربی های غیر اشباح تک ظرفیتی نظیر روغن زیتون است.

با حذف چربی های باد خورده و پرهیز از غذاهایی که روغن آن در معرض اکسیژن قرار گرفته است از پیری جلوگیری کنید و جوانی و شادابی را از آن خود سازید.

به خاطر داشته باشید که وقتی این گونه روغن ها وارد بدن و جذب سلول ها شد مانند بمب سلول ها را به انهدام می کشاند.

متاسفانه تعداد این نوع از غذاها در تمام فروشگاه ها و رستوران ها زیاد است، نظیر غذاهای آماده، کراکر ها، کیک های مخلوط با میوه، چیپس ها، دونات چرب و شیرین، غذاهای یخ زده، سس های مخلوط، شیرینی های ساختگی از سبزی ها، مایونز، پیتزا، همبرگر، هات داگ، آرد تخم مرغ و از این قبیل می توان یافت.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی

 

فراموش نکنیم :

حتی چربی در غذاهای یخ زده، نظیر جوجه یخ زده، حتما اکسید شده و مضر است، کلسترول نیز در انواع گوشت های مانده و پر چرب به سرعت اکسیده می شود توجه داشته باشید که روغن های بد حتی در هنگام عبور از لوله های گوارشی نیز به اکسیداسیون خود ادامه می دهد.

تحقیقاتی توسط دکتر والتر ویلت، از دانشگاه هاروارد انجام شده حاکی از آن است که بانوانی که روزانه یک قاشق غذاخوری مارگارین می خورند 66 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی هستند و پختن غذا با مارگارین نیز خطر بیماری های قلبی را 90 درصد افزایش می دهد، دکتر والتر می گوید : سالیانه 150000 انسان با خوردن مارگارین و روغن های بد در اثر سکته قلبی می میرند.

جدول روغن هایی که شما را سریع تر پیر می کنند :

روغن های اشباع، چربی های حیوانی، پوست پرندگان، لبنیات پر چربی، کره،  پنیر، سر شیر، روغن نارگیل و روغن هسته خرما، مارگارین و روغن های جامد و گوشت خوک (که در کشور ایران مصرف آن مجاز نمی باشد)، روغن های غیر اشباع چند ظرفیتی نظیر روغن ذرت در لیست روغن هایی هستند که باعث پیری و افزایش چین و چروک و چربی می شوند.

بهترین روغن ها چه روغن هایی هستند :

روغن زیتون، روغن کائولا، روغن های بادام، آجیل، روغن بزرک، روغن آواکادو، روغن بادام زمینی، روغن گردو، روغن آفتاب گردان و گل کافشیه از روغن های مفید برای بدن انسان می باشند.

چند نکته برای حفظ سلامتی و جوانی که بد نیست بدانیم :

از خوردن غذاهایی که با روغن های اشباع، باد خورده و اکسید تهیه شده پرهیز کنید، بر چسب غذاهای آماده را مطالعه و اگر از روغن های نوع بد استفاده شده از خوردن آن اجتناب نمایید، از خوردن گوشت های قرمز پر چرب، گوشت خوک، گوشت دنده ها و سینه گوسفند، کره، شیر پر چرب، سر شیر و ماست پر چربی پرهیز کنید.

roghan zeyton attarak photo 1

بهترین و بدترین روغن های خوراکی

روغن زیتون :

برای پختن غذا همیشه از روغن زیتون و کانولا و نظیر آن استفاده نمایید و بخاطر داشته باشید که گوشت های ماهی از بهترین گوشت ها هست، نظر به این که نقش روغن در زندگی انسان بسیار مهم و صد در صد در سلامتی تاثیر گذار هستند.

یاد آور می شوم که یک گرم روغن 9 کالری دارد و هنگامی که وارد بدن شد اگر انرژی حاصل از آن صرف فعل و انفعالات بدن نگردد و یا به عبارت دیگر ورزش نکنید که آن را بسوزانید، تبدیل به ذخایر چربی در بدن می گردد.

خواص دارویی روغن زیتون :

با توجه به این که روغن زیتون در صدر جدول روغن های خوب قرار گرفته است به خواص دارویی آن نیز اشاره کوتاهی می شود، روغن زیتون به رنگ سبز خوش رنگ کمتر باد خورده و اکسیده می شود.

ملین، محرک، ترشح صفرا و نرم کننده است، همیشه همراه با سالاد از روغن زیتون و آبلیمو استفاده کنید و از خوردن سس های روغنی و زیان بخش اجتناب نمایید، مصرف روغن زیتون سبب ازدیاد ترشح صفرا و به عنوان نرم کننده روی ماهیچه های منقبض کننده روده بزرگ اثر کرده و دفع مدفوع را آسان و غشا سطحی را تسکین می دهد و نرم می کند و کلسترول را در خون کاهش می دهد.

دیگر خواص روغن زیتون :

ماساژ مو های سر با روغن زیتون، از ریزش مو و سفید شدن آن ها جلوگیری می کند، خوردن یک قاشق روغن زیتون با ماست غذایی بسیار لذیذ، معطر و مقوی خواهد بود. معمولا روغن زیتون فشار اول بهتر از فشار دوم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0