topNotif

چرا به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم!؟

1445 بازدید
26 آذر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چرا در طول زندگی به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم!؟

 

چرا به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم!؟

چرا به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم!؟

به طور کلی می توان گفت، همه انسان ها در طول زندگی خود اهدافی برای خود تعیین می کنند و تمایل به دستیابی آن ها را دارند. بخشی از این اهداف کوچک هستند (قبولی در امتحان آخر ترم) و برخی از آن ها بزرگ (مهاجرت برای ادامه تحصیل به کشور دیگر و..) هستند. در ادامه به اهداف و ضرورت نیاز به هدف سازی می پردازیم و شما خواهیم گفت که چرا در طول زندگی به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم.

هدف چیست؟

طبق تعاریف علم روانشناسی، هدف در واقع خواسته های هر شخص در زندگی هستند که طبق تعاریف، اصول و ارزش های هر شخص متفاوتند. اهداف امیدبخش، سوق دهنده بوده و دستیابی به آن ها زندگی را لذت بخش می کند.

چرا هدف گذاری ضرورت دارد؟

آن ها همانند نقشه راه می باشند و به شما کمک می کنند تا بدانید به کجا می روید. به یاد داشته باشید برای دستیابی به اهدافتان لازم است، نسبت به آن ها تعهد بالایی داشته باشید و تمام سعی خود را برای دستیابی به آن ها انجام دهید، از بهانه آوردن خودداری کنید و خودتان را گول نزنید. اهدافتان را خودتان تعیین کنید، اهداف هر کدام از ما برمبنا شخصیت متفاوت و علایق متفاوتی که داریم، متفاوت هستند.

ما زمانی به خوشنودی و رضایت قلبی می رسیم که متناسب با این تفاوت ها و رضایت قلبی اهدافمان را معین کنیم. زمانی که اهداف خود را مشخص می کنیم، در واقع رویاهایمان را قابل اندازه گیری و مشخص می سازیم، پس در هنگام هدف گذاری و برنامه ریزی به سوالاتی همانند هدف من از انتخاب شغل فعلی ام چیست؟ یا خانه رویاهایم چه شکلی است؟ پاسخ دهید، همه این سوالات به شما کمک می کنند، مشخص کنید به کجا می روید و چه می خواهید؟

تابلوی چشم انداز (Vision board) چیست؟

تابلوی چشم انداز یا ویژن برد که به نام تابلوی آرزوها نیز شناخته می شود، همان تصور آینده دلخواهمان است. بدنیست بدانید قبل از آن که در دنیای مادی (خارج از تخیلاتمان) به شغل، پول و ثروت، فرزند صالح و همسر خوب و… برسیم، در ذهنمان آن وقایع را بارها تصور کرده ایم. طبق گفته روانشناسان، تابلوی چشم انداز می تواند به افزایش انگیزه و دستیابی سریع تر به اهداف کمک کند.

چرا به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز داریم!؟

  • هدف گذاری به ما کمک می کند کنترل زندگیمان را خودمان در دست بگیریم. برخی از افراد به سختی تلاش می کنند، درس می خوانند، کار می کنند اما در سن 40 یا 50 سالگی متوجه می شوند چیزهایی که دارند در واقع خواسته های آن ها نبوده است. پس با هدف گذاری در مسیری مشخص و کنترل شده حرکت می کنید.
  • هدف گذاری و رسیدن به اهداف کوچک باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود.
  • ایجاد هدف باعث افزایش یادگیری و رشد شخصیت افراد در جنبه های مختلف می شود.
  • هدف گذاری باعث افزایش جذابیت فرد می شود. زمانی که اهداف قلبی خود را دنبال می کنید انرژی درونی بیش از قبل ظاهر می شود.
  • طبق تحقیقات انجام شده، هدف گذاری و برنامه ریزی باعث افزایش طول عمر انسان ها می شود.
  • برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف به ما انگیزه و انرژی بیشتری برای زندگی می دهد، به عبارتی امید به زندگی ما را بالا می برد.
  • با ایجاد هدف تکامل یافته و به فردی بهتر از خود اکنونی که هستیم، تبدیل خواهیم شد و اینگونه فرزند، والد، همسر، دوست یا کارمند بهتری خواهیم بود.
  • هدف گذاری و برنامه ریزی باعث تغییر عادات زندگی می شود. شما با برنامه ریزی هوشمندانه می توانید عادات بد خود را تغییر و عادات خوب خود را افزایش دهید.
  • ایجاد هدف باعث افزایش تمرکز می شود و بهتر خواهید دانست در پی چه چیزهایی هستید.
  • برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف، به شما کمک می کند خودتان را ارزیابی کنید و از اعمالتان دقیقتر مطلع شوید.

 

همچنین بخوانید:  10 گام مهم برای ایجاد انگیزه در رسیدن به هدف

 

نکاتی ضروری برای هدف گذاری و هدف سازی

1- اهداف خود را بنویسید

اینگونه بهتر متوجه می شوید خواهان چه اهدافی هستید و بیشتر برای رسیدن به آن ها تلاش می کرده و تلاش های خودتان را با دقت بیشتری بررسی می کنید.

2- برای اهدافتان برنامه ریزی کنید

زمانی که برنامه دقیق و مشخصی برای خود تعیین می کنید، همانند فردی هستید که می داند چند کیلومتر با مقصد فاصله دارد؟ برای رسیدن به مقصد به چه ابزارهایی نیاز دارد؟ به چه شرایط جسمی نیاز دارد؟

3- برای هدفتان مدت زمان مشخص کنید

زمانی که اهدافتان را در مدت زمان محدود و مشخص، در تعداد دقیق و در شرایط واضح برنامه ریزی می کنید، بهتر از شرایطتان اطلاع دارید و امکان دستیابی به اهدافتان بیشتر می شود. به عنوان مثال به جای این که به خود بگویید امسال کتاب های بیشتری می خوانم، یک دفتر بردارید و متناسب با سطح علاقه مندی، سواد، زمان آزادی که در اختیار دارید، شرایط زندگی و… برای خود تعیین کنید چه میزان کتاب را در مدت 12 ماه می خوانید.

تصور کنید 12 عدد کتاب را انتخاب کردید این به معنای شروع و اتمام یک کتاب در یک ماه است، آیا شرایط زندگی شما به شما این امکان را می دهد در هر ماه یک کتاب بخوانید؟ اگر واقعا امکانش نیست یک کتاب را برای دو ماه برنامه ریزی کنید و اگر امکانش هست بیش از یک کتاب در ماه بخوانید. حتی نوشتن نام کتاب ها می تواند نقشه راه مشخص تری به شما ارائه دهد.

4- در هنگام برنامه ریزی کاملا با خود صادق باشید.
5- شروع کنید

شروع کردن راز دستیابی به موفقیت و سختترین قدم است.

6- از اهداف کوچک آغاز کنید

در هنگام تعیین اهداف و برنامه ریزی از قدم های کوچک شروع کنید، به عنوان مثال برای داشتن معدل بالا در سال تحصیلی لازم است برای هر روز تحصیلی خود برنامه مطالعاتی بریزید و هر روز بر دانش خود بیفزایید تا در انتها با نمره بالا در امتحانات قبول شوید.

7- اهدافتان را در هفت حوزه تعیین کنید

هدف های خود را در هفت حوزه از جمله: معنوی، جسمی، مالی، روابط شخصی، روابط اجتماعی، مهارت و حرفه یا شغل، سلامت روحی، تعیین کنید و به تمامی حوزه ها اهمیت دهید و هرگز در یک بعد، جلو نروید.

8- پس از دستیابی به اهداف مشخص شده به خودتان جایزه دهید

زمانی که به خودتان جایزه می دهید ذهنتان را تشویق می کنید برای دستیابی به هدف بزرگتر همچنان به تلاش خود ادامه دهد.

در آخر، به یاد داشته باشید شما نمی توانید چیزی را که اندازه نمی گیرید، کنترل کنید و نمی توانید چیزی را که مدیریت نمی کنید بهبود بخشید. به همین خاطر برنامه ریزی در راستای رسیدن به اهداف از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر فرنجمشک را با خواص خواب آور، آرامش بخش اعصاب، درخشندگی و شفافیت پوست، ضد نفخ، کاهش وزن و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0