بیماری ایکتیوز چیست؟ + چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود ؟

2821 بازدید
27 اسفند 00
سمانه

بیماری ایکتیوز چیست؟ + چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود ؟

ایکتیوز (Ichthyosis) وضعیتی است که باعث ایجاد پوست ضخیم، خشک و گسترده و مداوم می شود. (خشکی غیرطبیعی پوست) حداقل 20 نوع مختلف ایکتیوز وجود دارد. برخی از انواع در بدو تولد به ارث می رسند و انواع دیگر در بزرگسالی به دست می آیند. هیچ درمانی برای ایکتیوز وجود ندارد، اما یک روال روزانه مراقبت از پوست معمولا علائم را خفیف و قابل کنترل نگه می دارد.

چه چیزی باعث ایکتیوز می شود

اکثر افراد مبتلا به ایکتیوز یک ژن معیوب خاص را از والدین خود به ارث برده اند. علائم و نشانه های ایکتیوز ارثی در بدو تولد یا در سال اول زندگی ظاهر می شود.

ژن معیوب بر سرعت بازسازی پوست تأثیر می گذارد – یا ریزش سلول های قدیمی پوست خیلی آهسته است، یا سلول های پوست با سرعتی بسیار سریع تر از آن چه می توانند پوست قدیمی را از بین ببرند، تکثیر می شوند. در هر صورت، این باعث ایجاد پوست خشن و پوسته پوسته می شود.

درمان ایکتیوز

وقتی صحبت از ایکتیوز به میان می آید، اکثر مبتلایان احساس می کنند که امیدی به بهبود وضعیت آنها وجود ندارد، زیرا اغلب، ارثی است.

با این وجود، اگرچه هیچ درمان قطعی وجود ندارد، هنوز تعدادی اقدامات پیشگیرانه مهم وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از شروع شیوع بیماری انجام دهید، و داروهای خانگی و گیاهی زیادی وجود دارد که می تواند علائم خارجی، خارش و ناراحتی یا فشار روانی را کاهش دهد.

 

بیماری ایکتیوز چیست؟ + چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود ؟بیماری ایکتیوز چیست؟ + چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود ؟

بیماری ایکتیوز

 

درمان های خانگی ایکتیوز

درمان های خانگی معمولاً سعی می کنند روی تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تحریکات خارجی تمرکز کنند. اگر متوجه عوارض جانبی استفاده از هر یک از این درمان ها شدید، لطفاً در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

ریلکس کنید

استرس برای شما مفید نیست و اگر می خواهید تلاش کنید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. هنگامی که از بیماری ایکتیوز رنج می برید، پیاده روی سریع در هوای تازه می تواند به شما کمک کند. با این وجود، اگر کمی خارج از منطقه راحتی شما است، سعی کنید راه هایی برای استراحت در داخل خانه پیدا کنید، مانند نشستن روی مبل و مطالعه یک کتاب خوب یا حمام آب گرم.

حتی می توانید ورزش های ملایم مانند یوگا یا تای چی را امتحان کنید زیرا هر دو راه های عالی برای تمرکز ذهن و آموزش نحوه کنترل بدن هستند. مدیتیشن یکی دیگر از فعالیت های ارزشمند است زیرا به شما تکنیک های تنفسی صحیح و نحوه حفظ آرامش در موقعیت های سخت را می آموزد.

تغذیه خوب

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت سیستم ایمنی شما قبلا مورد بحث قرار گرفته است، اما تحقیقات بیشتر می تواند اهمیت اضافی رژیم غذایی شما را در رابطه با علائم ایکتیوز نشان دهد. مطالعه ای که توسط دانشگاه ملی علوم بهداشت در لومبارد، ایلینوی انجام شد، که شامل یک زن جوان مبتلا به ایکتیوز بود. این مطالعه موردی نشان داد که علائم بیمار پس از اصلاح رژیم غذایی او به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

به طور کلی شما باید سعی کنید از غذاهای التهاب آور مانند کافئین، الکل، قندهای تصفیه شده و چربی های فرآوری شده اجتناب کنید، اما باید در مورد عدم تحمل غذایی یا آلرژی هایی که ممکن است داشته باشید نیز در نظر بگیرید. سعی کنید مصرف مواد معدنی ضروری مانند منیزیم را که در محصولاتی مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج، موز و تخمه کدو یافت می شود، افزایش دهید. ویتامین هایی مانند ویتامین های C، B، D و E برای پوست و سیستم ایمنی شما ضروری هستند، بنابراین روی غذاهایی که سرشار از این مواد مغذی هستند تمرکز کنید و برای افزایش مصرف اسیدهای چرب ضروری، ماهی های روغنی و دانه های چیا بیشتری مصرف کنید.

در معرض ویروس قرار نگیرید

 هنگامی که از ایکتیوز رنج می برید، باید نسبت به محیط اطراف خود و تأثیری که می تواند بر روی پوست شما بگذارد آگاه باشید. قرار دادن پوست در شرایط آب و هوایی سرد و خشک تنها علائم شما را تحریک می کند و یک دوره موجود را تشدید می کند. در عوض، سعی کنید پوست خود را پوشیده نگه دارید و مطمئن شوید که آن را به صورت روزانه مرطوب کنید تا از هرگونه کم آبی احتمالی جلوگیری کنید.

اگر از گرم کردن هوا در ماه های سرد زمستان لذت می برید، سعی کنید یک مرطوب کننده بخرید تا رطوبت هوا را افزایش داده و خطر خشکی و آسیب دیدگی پوست شما را کاهش دهد. این ایده فقط در مورد دمای محیط اطراف شما صدق نمی کند – شما باید تماس خود را با مواد محرک مانند شوینده های ساینده یا محصولاتی با مواد شیمیایی مضر زیادی که ممکن است پوست شما را تحریک کنند کاهش دهید. می توانید محصولات پاک کننده و لوازم آرایشی معمول خود را با یک جایگزین طبیعی، ارگانیک و بدون عطر جایگزین کنید که کمتر احتمال دارد علائم شما را تشدید کند

بلغور جو دوسر

 اگر از ایکتیوز رنج می برید، احتمالاً به شما گفته شده است که سعی کنید پوست خود را تا حد امکان لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود. با این حال، اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، می تواند باعث آسیب بیشتر شود و شما را در برابر عفونت باکتریایی ثانویه آسیب پذیر کند.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بلغور جو دوسر برای لایه برداری پوست شما عالی است و به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی عمل می کند. همچنین می تواند رطوبت بیشتری را به پوست خشک اضافه کند و اغلب در درمان اگزما (یکی دیگر از بیماری های پوستی که مبتلایان به ایکتیوز اغلب تجربه می کنند) استفاده می شود.

می توانید این درمان را با مخلوط کردن مقداری بلغور جو دوسر با کمی آب تا زمانی که خمیری تشکیل شود، امتحان کنید یا چند مشت به حمام عصرانه خود اضافه کنید.

 

همچنین بخوانید:  موثرترین روش های درمانی برای بیماری زونا چیست ؟

 

روغن نارگیل

وقتی نوبت به درمان های خانگی برای بیماری های پوستی می رسد، روغن نارگیل بهترین گزینه است. می توان از آن برای درمان طیف وسیعی از مسائل استفاده کرد و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این روغن همچنین سرشار از ویتامین های ضروری مانند ویتامین E و اسیدهای چرب مانند اسیدهای کاپریک و لوریک است. این موارد برای حمایت از سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت های قارچی مهم هستند.

 در حالی که ویتامین E می تواند در ترمیم آسیب به اپیدرم شما کار کند. می توانید روغن نارگیل ارگانیک و خام را مستقیماً روی پوست خود بمالید، فقط مراقب باشید که زیاد استفاده نکنید و مطمئن شوید که برای مدت زمان مناسبی باقی می ماند.

روغن گل مغربی

روغن گل پامچال اغلب در درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان و دیابت استفاده می شود و در حالی که هیچ مدرک رسمی دال بر اینکه می تواند برای ایکتیوز موثر باشد وجود ندارد، اما همچنان در بین مبتلایان بسیار محبوب است. این می تواند به این دلیل باشد که روغن پامچال حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب است که می تواند در تسکین التهاب و تغذیه سلول های پوست بسیار مفید باشد. می توانید این دارو را به صورت موضعی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که در صورت بارداری، شیردهی، صرع یا اختلال خونریزی، نباید از روغن پامچال استفاده کنید.

عسل مانوکا

عسل مانوکا نوعی عسل تک گل بوده که از گیاهی به همین نام تولید می شود. عسل خام مانوکا فرآوری نشده می تواند در کاهش علائم ناخوشایند همراه با یک بیماری پوستی مانند ایکتیوز عالی باشد. می تواند در تقویت سلول های پوست و محافظت از اپیدرم در برابر عفونت های خارجی مفید باشد. این ماده با ایجاد یک سد ضخیم برای جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری زا به پوست عمل می کند.

همچنین می تواند برای حفظ رطوبت، آبرسانی به پوست و کاهش علائم مرتبط با خشکی استفاده شود. می توانید عسل را به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده بمالید. فقط مطمئن شوید که آن را به طور کامل بشویید تا از هرگونه چسبندگی ناخواسته جلوگیری کنید.

داروهای گیاهی

طیف وسیعی از داروهای گیاهی برای کاهش علائم بیماری ایکتیوز وجود دارد که برخی از آنها با هدف تسکین خشکی و خارش بیرونی و برخی دیگر بیشتر بر روی حمایت از سیستم ایمنی و سلامت روانی شما متمرکز هستند.

کرم چریش

چریش برای قرن ها به عنوان یک محلول طبیعی برای پوست های خشک و زیر استفاده می شود. کرم چریش با استفاده از عصاره برگ چریش تهیه می شود و تقریباً همه می توانند از آن استفاده کنند. اغلب بین مبتلایان به اگزما یا کسانی که از خارش یا ناراحتی پوستی رنج می برند محبوب است، و اگر ایکتیوز شما به پوست سر شما سرایت کرده است، می توانید از شامپو چریش استفاده کنید! البته باید توجه داشته باشید که کرم چریش نباید توسط زنان باردار یا شیرده یا کسانی که از حساسیت به آجیل رنج می برند استفاده کنند.

ویتامین ث

ویتامین C یک ماده مغذی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی، تقویت سلول های پوست و کمک به سیستم تنفسی است. همچنین یکی از معدود ویتامین هایی است که باید از رژیم غذایی خود جذب کنید، زیرا بدن شما نمی تواند به طور طبیعی آن را تولید کند.

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم منبع درخشانی از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلول های پوست است. این دارو همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، D و اسیدهای چرب ضروری است که می تواند پوست شما را هیدراته نگه دارد و سلول های آسیب دیده را ترمیم کند.

اکینافورث

اکینافورث برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی و سالم نگه داشتن آن یک داروی فوق العاده است، به همین دلیل است که اغلب برای کسانی که از سرماخوردگی یا عفونت های ویروسی رایج رنج می برند توصیه می شود.

سیتاکالم

اگر احساس می کنید علائم ایکتیوز به شدت بر سلامت روانی شما تأثیر می گذارد، می توانید از آوناکالم برای حمایت و تسکین خلق های آشفته خود استفاده کنید. آوناکالم با کمک تدریجی به سیستم عصبی شما کار می کند و به شما این امکان را می دهد که در موقعیت های تحت فشار احساس آرامش و کنترل بیشتری داشته باشید. این یک راه حل فوری نیست، اما می تواند در طی چند هفته برای بازگرداندن روحیه و کاهش سطح استرس شما کار کند.

ردورمین

اگر الگوی خواب شما به طور معمول با علائم ایکتیوز قطع می شود، ممکن است ارزش یک داروی خواب طبیعی مانند دورمیسان را داشته باشید. برخلاف قرص های خواب سنتی، دورمیسان برای بازگرداندن چرخه خواب طبیعی عمل می کند و به هیچ وجه اعتیادآور نیست. این فرمول همچنین غیر خواب آلود است و با استفاده از عصاره سنبل الطیب و رازک ساخته شده است، به این معنی که در روز بعد احساس سردرگمی یا خستگی غیرعادی نخواهید داشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص  درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمد
    15 شهریور 1401

    ممنون برای مطالب مفید و علمیتون

0