topNotif

بیماری ترومبوز و فلبیت چیست و چگونه درمان می شوند؟

2416 بازدید
12 آذر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

ترومبوز (ایجاد لخته خون)

ترومبوز بیماری ایست که در نتیجه وارد شدن آسیبی به عروق خونی و ایجاد لخته خون در آن عارض می گردد، عمده ترین آنها در ساق پا پدید می آید. اگر از راه صحیح به رفع این عارضه نکوشند عواقب نامطلوبی خواهد داشت. چراکه عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی محسوب می شوند. خوشبختانه بسیاری از مردم با اهمیت آنها و علائم شان آشنا هستند، اما میزان آگاهی جامعه از آنها کافی نیست.

نتیجه ترومبوز در وریدهای عمقی که در پزشکی DVT نامیده می شوند، مشکلات متعددی در عضو است که جریان خون آن به دلیل ایجاد لخته، کم یا قطع می شود و بسته به عضو درگیر، علائم متفاوتی خواهد داشت. لخته پدیدآمده در وریدهای عمقی، خصوصا ساق پا احتمال دارد ​بشکند و به  سمت عروق ریه حرکت کند و بیماری بسیار کشنده ای به نام آمبولی ریه (PE) پدید بیاورد. از هر چهار نفر بیمار مبتلا به آمبولی ریوی، یک نفر ناگهان فوت می کند و اگر اقدام اورژانسی برای سه​نفر بقیه صورت نگیرد آنها نیز فوت خواهند کرد.

بنابراین باید به هر طریق که ممکن است از وجود متخصص درمان طبیعی استفاده کنند. اگر این کار عملی نشد لازم است از روش درمان طبیعی ورم سیاه رگ استفاده شود. استراحت یکی از اساسی ترین شرایط معالجه و بهبود است.

به تشکیل لخته در عروق خونی ترومبوز می گویند که بسیار خطرناکند و

بیماری ترومبوز و فلبیت

بیماری ترومبوز و فلبیت

فلبیت یا ورم سیاهرگ (سفید ساق، ساق شیری)

این بیماری عبارت است از تورم یک یا چند سیاهرگ، اگرچه این عارضه ممکن است در هر یک از سیاهرگ های بدن ایجاد شود لیکن سیاهرگ های بزرگ ساق پا بیش از همه دچار این عارضه می گردند. فلبیت اغلب با آسیب دیگری به نام واریس (اتساع سیاه رگ) همراه است و نیاز به دقت و توجه خاص دارد.

علائم فلبیت یا ورم سیاهرگ

درد، تورم و التهاب علایم معمولی این اختلال است. سیاهرگ حساس می شود، آماس می کند، پیچاپیچ و سخت می گردد و اگر این عارضه را به زودی و به طریق صحیح درمان نکنند تمامی عضو، متورم و براق می شود (تزریقاتی که گاهی برای درمان واریس انجام می شود اغلب منجر به ایجاد فلبیت می گردد).

 

همچنین بخوانید: تشخیص سرخرگ از سیاهرگ

 

درمان فلبیت یا ورم سیاهرگ

مسلم است که علت ضمنی فلبیت مسمومیت شدید خون است و درمان آن اساسا همان است که درباره مسمومیت خون گفته شد. فقط پاکسازی کامل خون و بافت هاست که منجر به قطع فوری اختلال می گردد. بیمار باید در بستر بماند و از سه تا پنج و حتی هفت روز بر حسب شدت بیماری امساک در غذا را شروع کند. تنقیه آب گرم به منظور پاکسازی روده ها همه شب در تمامی این دوره و در صورت لزوم پس از این مدت نیز اجرا شود.

عضو مبتلا را باید از سطح بدن بالاتر نگاه دارند. بدین ترتیب که آن  را روی بالشی قرار دهند و روزی چند بار کمپرس گرم و سرد کنند و بر محل آسیب دیده به مدت 3 دقیقه بگذارند پس از آن حوله دیگری را در آب سرد خیس کرده به جای حوله گرم به همان مدت روی عضو قرار دهند. در انجام این کار باید نهایت دقت به عمل آید تا از انسداد سیاهرگ در نتیجه ایجاد لخته خون و سایر عوارض خطرناکی که در این مرحله ممکن است روی دهد جلوگیری شود.

موقعی که علایم شدید و سخت بیماری از بین رفت حمام کامل سولفات منیزی و حمام پا را در آن می توان تواما به کار برد و از مزایای آن برخوردار گردید. لیکن این کار را موقعی می توان انجام داد که مطمئن باشیم عضو بیمار قادر به تحمل ناراحتی هایی است که در نتیجه تغییر مکان ایجاد می گردد. به محض آن که ورم فروکش کرد به  مدت چند روز رژیم تمام میوه را به دنبال امساک برقرار سازند و پس از آن به تدریج از برنامه غذایی کامل هفتگی استفاده کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0