topNotif

بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن

4263 بازدید
25 خرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن

درماتیت سبورئیک نوزادان (درماتیت سبوره) یا اگزمای سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis) یك بیماری پوستی حاد و محدود شونده و التهابی در اوایل نوزادی است. این بیماری پوستی که معمولا در نوزادان دیده می شود جز بیماری های پوستی است که در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابد و بسیار نگران کننده نیست. متاسفانه علت این بیماری در نوزادان ناشناخته است، اما در بزرگسالان یک نوع عفونت قارچی سبب بروز این مشکل می شود. حال در ادامه این مطلب به بررسی بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن، خواهیم پرداخت.

 

بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن

بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن

 

علائم درماتیت سبورئیک نوزادان

این بیماری كودكان زیر سه ماه را مبتلا می كند و به صورت پوسته های زرد ضخیم در پوست سر (که به آن بیماری کلاه گهواره یا Cap Cradle گویند) ظاهر می شود و ممكن است به پشت گوش ها، چین های گردن، زیر بغل و ناحیه تماس با كهنه منتشر شود. همچنین، دانه ها و لکه های قرمز روشن در محل پلاک ها و نواحی کشاله ران نیز دیده می شود. بثورات ممكن است در فردی كه از سایر جهات سالم است به صورت منتشر درآید. در این مواقع والدین بیمار از پزشك كمک خواسته و پزشک باید به آن ها اطمینان دهد در پیش آگهی بیماری فرزندشان عالی است و در بیشتر موارد بثورات پوستی در عرض چند هفته محو می شوند.

تشخیص افتراقی بین درماتیت (اگزما) سبورئیک نوزادان و درماتیت آتوپیك

تشخیص این بیماری از درماتیت آتوپیک (اگزمای آتوپیک) مهم است تعداد معدودی از كودكانی كه درماتیت سبورئیک نوزادان دارند ممكن است به درمان مقاومت نشان داده و خارش آن ها بتدریج افزایش یافته و به درماتیت آتوپیک تبدیل شوند.

بیماری سبورئیک معمولا در نوزادان زیر سه ماه ظاهر می شود، در صورتی كه اگزمای آتوپیک اغلب بعد از سه ماهگی خود را نشان می دهد.در بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان، چهره كودك خوشحال و سرحال است اما در آتوپیک چهره نوزاد بسیار تحریك پذیر است. نوزادانی كه سبورئیک مبتلا می شوند معمولا تغذیه و خواب خوبی دارند و همچنین خارش زیادی ندارند، اما نوزادانی كه مبتلا به درماتیت آتوپیک می شوند، تغذیه و خواب مناسب ندارند و اغلب از خارش های شدید پوستی رنج می برند. به طور كلی بیماری سبورئیک نوزادان سابقه خانوادگی یا وراثتی ندارد و در عرض چند هفته خود به خود نوزاد بهبود می یابد، در حالی كه اگزمای آتوپیک یك بیماری مزمن است كه شدت و ضعف دارد و حتما نشانه های آن در یكی از اعضای خانواده وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:  درمان راش پوستی نوزادان ناشی از پوشک

 

بیماری های مشابه با اگزمای سبورئیک نوزادان

پسوریازیس در نقاط تماس با كهنه

این بثورات نواحی تماس با كهنه، پوست سر و نواحی تاشونده را به صورت پلاك های منتشر و جدا با پوسته های قرمز تیره مبتلا می كنند كه شبیه پسوریازیس حقیقی است. بعضی مولفین این بیماری را درماتیت سبورئیک نوزادان می دانند كه در كودك با زمینه پسوریازیس ایجاد شده است. اینكه چه تعدادی از این ها بعدا دچار پسوریازیس می شوند، مشخص نیست.

بیماری لینر

بیماری لینر (Leiner)، یك بیماری پوستی نادر ولی شدید در دوران نوزادی است كه با اگزمای سبورئیک منتشر، اسهال شدید، كاهش قابل توجه وزن و عفونت های مكرر موضعی و سیستمیك یا میكروب های گرم منفی، مشخص می شود. اخیرا مشخص شده كه بعضی از كودكان مبتلا به این بیماری، كمبود جز پنجم كمپلمان (C5) را نیز دارند.

درمان درماتیت سبورئیک نوزادان

بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان، اغلب به درمان بخصوصی احتیاج نیست و استفاده از یك ماده نرم كننده (Blandemolient) كفایت می كند. برای موارد شدیدتر می توان از كرم نیم یا یك درصد هیدروكورتیزون (Hydrocortisone) به تنهایی یا مخلوط با میكونازول (Miconazole) یا كلیوكینول استفاده كرد. پوسته ضخیم روی سر را می توان با ماساژ دادن روغن بادام یا روغن های طبیعی قبل از شستشو با شامپوی بچه از بین برد. در انواع مقاوم و شدید نیز می توان از اسید سالیسیلیك (Salicylic acid) ضعیف (مثل اسید سالیسیلیك ١ درصد در پارافین سفید مایع) روزی یك یا دو بار استفاده كرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص تقویت اعصاب، رفع بی خوابی، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تمیزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوی ویتامین های ای و ب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0