topNotif

بیماری رینود چیست ؟ از علت و علائم تا درمان های خانگی آن

2582 بازدید
08 فروردین 01
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 8 فروردین 1401

بیماری رینود چیست ؟ از علت و علائم تا درمان های خانگی آن

پدیده رینود مشکلی است که باعث کاهش جریان خون در انگشتان می شود. بیماری رینود (Raynaud’s disease) باعث می شود در برخی از نواحی بدنتان – مانند انگشتان دست و پا – در پاسخ به دمای سرد یا استرس احساس بی حسی و سردی کنید. در برخی موارد، جریان خون کمتری به گوش، انگشتان پا، زانو یا بینی نیز می رسد. این به دلیل اسپاسم رگ های خونی در آن نواحی اتفاق می افتد. اسپاسم ها در پاسخ به سرما، استرس یا ناراحتی عاطفی رخ می دهند.

زنان بیشتر از مردان به بیماری رینود مبتلا می شوند که به عنوان پدیده یا سندرم رینود نیز شناخته می شود. به نظر می رسد در افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند شایع تر است.

درمان بیماری رینود به شدت آن و اینکه آیا شما سایر شرایط سلامتی دارید یا خیر بستگی دارد. برای اکثر مردم، بیماری رینود ناتوان کننده نیست، اما می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

زمانی بیماری رینود خطرناک است که فردی که به رینود ثانویه مبتلا شده باشد، برای درمان اقدامی نکند. رینود اولیه خفیف تر است و به درمان های محافظه کارانه بهتر پاسخ می دهد. رینود ثانویه (یا سندرم رینود) می تواند شدیدتر و کنترل آن دشوارتر باشد.

 

بیماری رینود چیست ؟ از علت و علائم تا درمان های خانگی آن

بیماری رینود چیست ؟

 

علائم بیماری رینود چیست ؟

اگرچه علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، رینود معمولاً در پاسخ به استرس یا قرار گرفتن در معرض سرما باعث می شود که قسمت های آسیب دیده بدن سفید و سپس آبی شوند. حمله می تواند از چند دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد. هنگامی که جریان خون از سر گرفته می شود، ممکن است ناحیه آسیب دیده قبل از بازگشت به رنگ معمول خود قرمز شود.

در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به رینود علائم بیماری را در همان انگشتان هر دو دست نشان می دهند. حملات ممکن است به کوتاهی چند دقیقه یا چند ساعت طولانی باشند.

درمان های طبیعی

تغییر در سبک زندگی و مکمل هایی که سبب افزایش گردش جریان خون می شوند احتمال دارد به مدیریت رینود کمک کنند. تاکنون، فقدان پشتوانه علمی برای استفاده از داروها در درمان رینود وجود دارد، با این حال، رویکردهای زیر ممکن است فوایدی را ارائه دهند.

  1. بیوفیدبک

با کمک تکنیک بیوفیدبک می توانید کنترل بیشتری روی حرکات غیر ارادی بدنتان داشته باشید. در آموزش بیوفیدبک، افراد یاد می گیرند که چگونه آگاهانه بر عملکردهای حیاتی بدن (از جمله تنفس، ضربان قلب و فشار خون) با کمک تکنیک های آرام سازی و بازخورد اطلاعاتی ارائه شده توسط دستگاه های الکترونیکی تخصصی تأثیر بگذارند.

ایده ای که در پس بیوفیدبک است، این است که با تحت کنترل در آوردن قدرت ذهن و آگاهی از آنچه که در بدن در حال رخ دادن است، می توان کنترل بیشتری روی سلامتی داشت.

  1. مکمل های غذایی

برخی تحقیقات قدیمی نشان داده بودند که مصرف مکمل های اسید چرب ضروری (روغن ماهی و روغن کتان) ممکن است در درمان پدیده رینود تا حدودی موثر باشد. گردش خون را در پوست تحریک می کند.

  1. جینکو بیلوبا

یکی دیگر از درمان های طبیعی که تصور می شود در پیشگیری از حملات رینود مفید است، جینکو بیلوبا است که به طور گسترده برای اثرات آن بر این بیماری مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری آرنج تنیس‌بازان (تنیس البو) و روش های درمانی آن

 

درمان خانگی رینود

تغییرات سبک زندگی می تواند در این امر موثر باشد

  1. اجتناب از کافئین
  2. پوشیدن لباس ها و لوازم جانبی محافظ (مانند دستکش) هنگام قرار گرفتن در معرض سرما؛ مستقیماً از یک فضای سرد به یک فضای گرم نروید. تا حد امکان از بخش مواد غذایی منجمد فروشگاه مواد غذایی خودداری کنید.
  3. ترک سیگار: سیگار نکشید و از دود سیگار نیز دوری کنید. این می تواند باعث گردش خون ضعیف در بدن شود. سیستم گردش خون در بدن وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی را به تمام سلول های بدن دارد اما اگر رگ های خونی در یک منطقه بسته، سفت یا باریک شوند، گردش خون در بدن فرد کاهش یابد. گردش خون ضعیف در صورت عدم درمان می تواند از یک ناراحتی جزئی تا شرایط کشنده مشکل ایجاد کند. حتی یک انسداد کوچک می تواند یک ارگان اصلی از جمله قلب، مغز یا ریه ها را به خطر بیندازد.
  1. ورزش منظم: گردش خون شما را تقویت می کند. اگر رینود ثانویه دارید، قبل از اینکه در هوای سرد یک تمرین در فضای باز انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. مدیریت استرس: تحت کنترل نگه داشتن آن می تواند به کاهش تعداد حملات کمک کند.
  3. از مصرف برخی داروها خودداری کنید: داروهای ضداحتقان فنیل افرین، قرص های لاغری، داروهای میگرن با ارگوتامین، داروهای گیاهی با افدرا و داروی فشار خون کلونیدین (کاتاپرس) همگی می توانند رگ های خونی شما را باریک کنند.
  4. دستان خود را خیس کنید: یا هنگامی که احساس کردید حمله شروع شده است، روی آنها آب گرم بپاشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ژینکو را با خواص  ضد سرطان، ضد آلزایمر، کاهش فشار خون، تسکین وزوز گوش، تقویت عملکرد مغز، ضد افسردگی، ضد آلرژی و حساسیت، ضد سرفه، تب بر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0