بیماری سیفیلیس (Syphilis) چیست؟

2261 بازدید
16 آذر 97
بهاره
,

بیماری سیفیلیس (Syphilis) چیست؟

بیماری سیفیلیس (Syphilis) یک بیماری آمیزشی است. یک باکتری فنری شکل به نام ترپونما پالیدوم (Treponema pallidum) عامل ایجاد سیفیلیس می باشد. این باکتری ضعیف در خشکی یا سرما و در عرض چند ثانیه می میرد اما در گرما و رطوبت بافت های بدن (به خصوص در غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی) به سرعت رشد می کند. از خلال هر خراش کوچک در پوست بدن وارد می شود و به سمت جریان خون نقب می زند. تماس جنسی از جمله تماس های جنسی دهانی یا مقاربت، راه های عمده انتقال هستند.  

بیماری سیفیلیس (Syphilis) چیست؟

بیماری سیفیلیس (Syphilis) چیست؟

  زخم های تناسلی ایجاد شده به وسیله سیفیلیس ممکن است خطر عفونت با HIV را افزایش می دهد، در حالی که افراد مبتلا به عفونت HIV با احتمال بیشتری به سیفیلیس مبتلا می شوند.

مراحل بیماری سیفیلیس

سیفیلیس مراحلی دارد که به وضوح قابل تشخیص است:

سیفیلیس اولیه

 نشانه اولیه سیفیلیس ضایعه ای به نام شانکر که یک تاول سرباز شبیه کوه آتشفشان است و به اندازه یک سکه دو ریالی یا کوچکتر می باشد که مملو از باکتری است. دوره نهفته تا قبل از ظهور شانکر از 10 تا 90 روز به طور متوسط 3 تا 4 هفته می باشد. شانکر دقیقا در محلی که باکتری وارد بدن شده است، ظاهر می شود. یعنی در دهان، گلو، مهبل، راست روده یا آلت تناسلی مرد با هر گونه تماسی با شانکر احتمال ایجاد عفونت وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: علل و درمان بیماری واژینیسم

 

سیفیلیس ثانویه

 در هر زمانی از یک تا دوازده ماه بعد از ظهور شانکر، علایم مرحله ثانویه ممکن است ظاهر گردد. بعضی موارد هیچ علامتی ندارند. در بقیه افراد بثورات پوستی (راش پوستی)، بثورات مسطح و کوچک در نواحی مرطوب پوست، لکه های سفید روی غشاهای مخاطی دهان و گلو، کچلی گذرا، تب پایین، سر درد، غدد متورم یا زخم های مرطوب و بزرگ اطراف دهان و دستگاه تناسلی به وجود می آید. این ضایعات مملو از باکتری هستند و تماس با آن ها از طریق بوسیدن یا نزدیکی کردن ممکن است عفونت را منتقل کند. علایم ممکن است برای چندین روز یا چندین ماه ادامه یابند. حتی بدون درمان (نهایتا با پنهان شدن میکروب های سیفیلیس) علایم ناپدید می گردد.

سیفیلیس تاخیری

 اگرچه هیچ علامت یا نشانه ای، هیچ زخم یا بثورات پوستی در این مرحله وجود ندارد، اما باکتری ها به اعضا مختلفی در داخل بدن از جمله قلب و مغز حمله می کنند. برای 2 تا 4 سال، ممکن است ضایعات عفونی و به شدت مسری پوست و غشاهای مخاطی که به صورت تکرار شونده ظاهر گردند. با پیشرفت بیماری، سیفیلیس بیماری زایی خود را از دست می دهد و بعد از دو سال اول، بیمار (به ندرت) سیفیلیس را از طریق نزدیکی منتقل می کند.

سیفیلیس مرحله سوم

10 تا 20 سال بعد از شروع مرحله تاخیری، جدی ترین علایم سیفیلیس ظاهر می شوند که عموما در اعضایی هستند که باکتری ها در طول مرحله تاخیری مستقر شده اند. سیفیلیسی که تا این مرحله پیشرفت کرده، در حال حاضر نادر شده است. قربانیان سیفیلیس مرحله سوم ممکن است به علت پارگی آئورت یا آسیب های دیگر قلبی بمیرند و یا ممکن است آسیب پیشرونده مغز یا نخاع داشته باشند که نهایتا به کوری، جنون یا فلج می انجامد. در حدود یک سوم از کسانی که در طول سه مرحله اول سیفیلیس درمان نشده اند، بعدها در طول زندگی وارد مرحله سوم می شوند. متخصصین بهداشت در حال اجباری کردن تست غربالگری سیفیلیس برای افراد زیر می باشند: افرادی که برای درمان یک بیماری مقاربتی مراجعه می کنند (به خصوص نوجوانان) برای کسانی که از داروهای غیر مجاز استفاده می کنند و برای شریکان جنسی این دو گروه. آن ها همچنین پیشنهاد می کنند برای کسانی که تشخیص سیفیلیس داده شده، از نظر بیمایر های مقاربتی دیگر نیز غربالگری می شوند و توصیه می گردد که به طور داوطلبانه برای HIV نیز تست بدهند. وتشخیص زود هنگام سیفیلیس می تواند به درمان قطعی و کامل منتهی می شود.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسفرزه را با خواص کاهش احتمالی گلوکز خون، کمک در کاهش وزن، مکمل فیبری، کاهنده کلسترول و تری گلیسیرید، مهار کننده سرطان، سندرم روده، نرم کننده مدفوع و درمان سوزاک، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0